Fylla ut vevhuset på flinta
Fylla ut vevhuset på flinta
Tänkte fylla ut vevhuset på min flinta, och då jag inte är kompatibel med en Tig svets tänkte jag använda mig av kemisk metall.
Vad rekommenderar ni mig att använda?
Vad rekommenderar ni mig att använda?
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
- Hakan
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
- Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen
Jag gjuter med JB Weld . Tvättad och avfettat sen blästrad, till sist tvättat med isopropylalkohol. Gör en gjutform av plast från nån typ av plastburk som tejpas fast. Efter det bara att fylla med JB Weld, det flyter själv ut och blir jämt.
Köpte 5st förpackningar på http://www.ebay.co.uk/itm/130958110906
Blev ca 250kr ink frakt. Jag har ännu inte gjort av med en tub.




Köpte 5st förpackningar på http://www.ebay.co.uk/itm/130958110906
Blev ca 250kr ink frakt. Jag har ännu inte gjort av med en tub.
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
Hakan: jag måste säga att JBweld låter nästan för bra för att vara sant.
har du kört nån motor med vevhuset fyllt på det sättet?
jag skulle vara rädd att det skulle lossna.
isopropylalkohol var köper man det?
jag försöker bilda mig en uppfattning om hur drygt det är.
har du gjutit mer än det som visas på bild ur en förpackning?
om du gjutit färdigt motorn på bild, kan du uppskatta hur mycket det gick åt till den?
erlan
har du kört nån motor med vevhuset fyllt på det sättet?
jag skulle vara rädd att det skulle lossna.
isopropylalkohol var köper man det?
jag försöker bilda mig en uppfattning om hur drygt det är.
har du gjutit mer än det som visas på bild ur en förpackning?
om du gjutit färdigt motorn på bild, kan du uppskatta hur mycket det gick åt till den?
erlan
isopropylalkohol eller Isopropanol som det kan hetaerlan skrev: isopropylalkohol var köper man det?
hittar du på Apoteket
Edit:
Såg att Kjell o Co hade också
Biltemas elektronikrengöring verkar nog vara ren Isopropanol ?
när jag skummade igenom säkerhetsdatabladet
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
- Hakan
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
- Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen
Jag har förtroende för detta fabrikat, vet folk som portar V8 toppar och när dom kör igenom lagar dom med detta.erlan skrev:Hakan: jag måste säga att JBweld låter nästan för bra för att vara sant.
har du kört nån motor med vevhuset fyllt på det sättet?
jag skulle vara rädd att det skulle lossna.
isopropylalkohol var köper man det?
jag försöker bilda mig en uppfattning om hur drygt det är.
har du gjutit mer än det som visas på bild ur en förpackning?
om du gjutit färdigt motorn på bild, kan du uppskatta hur mycket det gick åt till den?
erlan
Nej jag har inte kört denna motorn , detta är en Husqvarna D-motor som jag håller på och experimenterar med. Lossnar....tja testar jag inte vet jag inte om det funkar eller ej.
Jag lär höra om det lossnar, eller blir det knäpptyst,men har en förhoppning att det håller.
Ska ha i en RITO rundvev så även där kommer det ge utfyllnad.
Men jag får passa mig så jag inte fyller för mycket, kan bli för bra med.
Jag gissar på drygt 1 1/2-2 tub ska räcka till en D-motor, jag är inte klar.
Har inte bestämt mig ännu för när jag anser att det räcker
Det går inte åt lika mycket på andra blockhalvan då den är smalare i vevhuset.
Den gjutning som man ser på bilden är inte färdigslipad, jag skall ta bort mer av JB Weld på vevhusväggen. Det flöt ut lite för mkt på kanterna och det måste jag ta bort.
Isopropylalkohol har jag köpt på apoteket.
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
Re: Fylla ut vevhuset på flinta
Såg att den här frågan kom upp igen. Finns lite mer tips sen tidigare i år 5/4 2013. MVH Sievert PS. författare moondrip senaste inlägg 25/4drutten skrev:Tänkte fylla ut vevhuset på min flinta, och då jag inte är kompatibel med en Tig svets tänkte jag använda mig av kemisk metall.
Vad rekommenderar ni mig att använda?
Det är nog ingen dum idé alls. Armering är ju ett måste i många sammanhang och gör man som du är inne på är nog risken minimal att gjutningen släpper. Det går ju att gå ner till M5 och sätta i fler skruv också.bryggaren skrev:En tanke. Om man gängar i blocket och sätter t.ex. korta M6 maskinskruvar inifrån vevhuset med skallen i JB Weld:en, håller det bättre då? Eller är det bättre att "kletet" är homogent gjutet?![]()
![]()
JB Weld har en väldigt bra förmåga att flyta ut så det kommer att bli fin vätning mot block och armeringsskruvar.
Ett annat alternativ är ju att göra utfyllnad men alu-bitar om man orkar tälja till sådana och skruva fast och säkra med Loctite permanent.
För egen det ser jag vevhusutfyllnad som näst intill onödig överkurs och inte så nödvändigt då det är bättre att lägga krutet på annat för att få upp motoreffekten ordentligt. En bra portad cylinder, topp med squish och ett avstämt system så händer det saker även om vevhuset är orört.
- Hakan
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
- Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen
I mitt fall är det ett experiment, D-motorns vevhus har lite för mkt "dött" utrymme.
Provar man inte lär man sig inte. Nu kommer jag även använda en RITO rundvev i min D-motor, även denna fyller ju upp i vevhuset.
Men jag är fullt medveten om att di lärde säger både si och så ang att fylla upp vevhuset.
Provar man inte lär man sig inte. Nu kommer jag även använda en RITO rundvev i min D-motor, även denna fyller ju upp i vevhuset.
Men jag är fullt medveten om att di lärde säger både si och så ang att fylla upp vevhuset.