Fylla ut vevhuset på flinta

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Fylla ut vevhuset på flinta

Inlägg av drutten »

Tänkte fylla ut vevhuset på min flinta, och då jag inte är kompatibel med en Tig svets tänkte jag använda mig av kemisk metall.
Vad rekommenderar ni mig att använda?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

det bästa, men även jobbigast är att fila till bitar ar aluminium och skruva fast dom utifrån.

erlan
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

Jag har använt kemisk metall och alu bitar som skruvats fast.

Nu kommer du få fart på Scootern :wink:
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Inlägg av drutten »

Då blir det till att fila lite bitar då ;)
vilken typ av kemisk metall använde du SachsMekarn?
det finns ju lite olika att välja mellan.
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Inlägg av Hakan »

Jag gjuter med JB Weld . Tvättad och avfettat sen blästrad, till sist tvättat med isopropylalkohol. Gör en gjutform av plast från nån typ av plastburk som tejpas fast. Efter det bara att fylla med JB Weld, det flyter själv ut och blir jämt.
Köpte 5st förpackningar på http://www.ebay.co.uk/itm/130958110906
Blev ca 250kr ink frakt. Jag har ännu inte gjort av med en tub.
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

Jag använde Plastic Paddings variant, finns såklart fler fabrikat som fungerar lika bra. Jag skulle dock avstå Biltemas.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

Hakan: jag måste säga att JBweld låter nästan för bra för att vara sant.
har du kört nån motor med vevhuset fyllt på det sättet?
jag skulle vara rädd att det skulle lossna.
isopropylalkohol var köper man det?
jag försöker bilda mig en uppfattning om hur drygt det är.
har du gjutit mer än det som visas på bild ur en förpackning?
om du gjutit färdigt motorn på bild, kan du uppskatta hur mycket det gick åt till den?

erlan
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

erlan skrev: isopropylalkohol var köper man det?
isopropylalkohol eller Isopropanol som det kan heta
hittar du på Apoteket

Edit:
Såg att Kjell o Co hade också

Biltemas elektronikrengöring verkar nog vara ren Isopropanol ?
när jag skummade igenom säkerhetsdatabladet
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Inlägg av Hakan »

erlan skrev:Hakan: jag måste säga att JBweld låter nästan för bra för att vara sant.
har du kört nån motor med vevhuset fyllt på det sättet?
jag skulle vara rädd att det skulle lossna.
isopropylalkohol var köper man det?
jag försöker bilda mig en uppfattning om hur drygt det är.
har du gjutit mer än det som visas på bild ur en förpackning?
om du gjutit färdigt motorn på bild, kan du uppskatta hur mycket det gick åt till den?

erlan
Jag har förtroende för detta fabrikat, vet folk som portar V8 toppar och när dom kör igenom lagar dom med detta.

Nej jag har inte kört denna motorn , detta är en Husqvarna D-motor som jag håller på och experimenterar med. Lossnar....tja testar jag inte vet jag inte om det funkar eller ej.
Jag lär höra om det lossnar, eller blir det knäpptyst,men har en förhoppning att det håller.
Ska ha i en RITO rundvev så även där kommer det ge utfyllnad.
Men jag får passa mig så jag inte fyller för mycket, kan bli för bra med.
Jag gissar på drygt 1 1/2-2 tub ska räcka till en D-motor, jag är inte klar.
Har inte bestämt mig ännu för när jag anser att det räcker
Det går inte åt lika mycket på andra blockhalvan då den är smalare i vevhuset.

Den gjutning som man ser på bilden är inte färdigslipad, jag skall ta bort mer av JB Weld på vevhusväggen. Det flöt ut lite för mkt på kanterna och det måste jag ta bort.

Isopropylalkohol har jag köpt på apoteket.
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

Har ni Isopropylalkohol att göra rent med? Det funkar ju lika bra med thinner eller t-röd.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

Är det stora ytor som ska fyllas kan det löna sig att svetsa massan,bra kemisk metall som funkar över längre tid kostar klöver.
Isopropanol om nån undrar finns i Brakeclean och Rengörningsspray i olika renhetsklasser.Bra skit lämnar ej rester efter avdunstning.
Användarens profilbild
1273 65a
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 jan 2013, 00:00
Ort: eskilstuna

Re: Fylla ut vevhuset på flinta

Inlägg av 1273 65a »

drutten skrev:Tänkte fylla ut vevhuset på min flinta, och då jag inte är kompatibel med en Tig svets tänkte jag använda mig av kemisk metall.
Vad rekommenderar ni mig att använda?
Såg att den här frågan kom upp igen. Finns lite mer tips sen tidigare i år 5/4 2013. MVH Sievert PS. författare moondrip senaste inlägg 25/4
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

En tanke. Om man gängar i blocket och sätter t.ex. korta M6 maskinskruvar inifrån vevhuset med skallen i JB Weld:en, håller det bättre då? Eller är det bättre att "kletet" är homogent gjutet? :idea: :?: :?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

bryggaren skrev:En tanke. Om man gängar i blocket och sätter t.ex. korta M6 maskinskruvar inifrån vevhuset med skallen i JB Weld:en, håller det bättre då? Eller är det bättre att "kletet" är homogent gjutet? :idea: :?: :?
Det är nog ingen dum idé alls. Armering är ju ett måste i många sammanhang och gör man som du är inne på är nog risken minimal att gjutningen släpper. Det går ju att gå ner till M5 och sätta i fler skruv också.

JB Weld har en väldigt bra förmåga att flyta ut så det kommer att bli fin vätning mot block och armeringsskruvar.

Ett annat alternativ är ju att göra utfyllnad men alu-bitar om man orkar tälja till sådana och skruva fast och säkra med Loctite permanent.

För egen det ser jag vevhusutfyllnad som näst intill onödig överkurs och inte så nödvändigt då det är bättre att lägga krutet på annat för att få upp motoreffekten ordentligt. En bra portad cylinder, topp med squish och ett avstämt system så händer det saker även om vevhuset är orört.
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Inlägg av Hakan »

I mitt fall är det ett experiment, D-motorns vevhus har lite för mkt "dött" utrymme.
Provar man inte lär man sig inte. Nu kommer jag även använda en RITO rundvev i min D-motor, även denna fyller ju upp i vevhuset.
Men jag är fullt medveten om att di lärde säger både si och så ang att fylla upp vevhuset.
Skriv svar