Sida 1 av 1
Fylla ut vevhuset på flinta
Postat: 16 dec 2013, 20:44
av drutten
Tänkte fylla ut vevhuset på min flinta, och då jag inte är kompatibel med en Tig svets tänkte jag använda mig av kemisk metall.
Vad rekommenderar ni mig att använda?
Postat: 16 dec 2013, 22:28
av erlan
det bästa, men även jobbigast är att fila till bitar ar aluminium och skruva fast dom utifrån.
erlan
Postat: 16 dec 2013, 22:55
av SachsMekarn
Jag har använt kemisk metall och alu bitar som skruvats fast.
Nu kommer du få fart på Scootern

Postat: 17 dec 2013, 06:36
av drutten
Då blir det till att fila lite bitar då ;)
vilken typ av kemisk metall använde du SachsMekarn?
det finns ju lite olika att välja mellan.
Postat: 17 dec 2013, 20:29
av Hakan
Jag gjuter med JB Weld . Tvättad och avfettat sen blästrad, till sist tvättat med isopropylalkohol. Gör en gjutform av plast från nån typ av plastburk som tejpas fast. Efter det bara att fylla med JB Weld, det flyter själv ut och blir jämt.
Köpte 5st förpackningar på
http://www.ebay.co.uk/itm/130958110906
Blev ca 250kr ink frakt. Jag har ännu inte gjort av med en tub.

Postat: 20 dec 2013, 16:50
av SachsMekarn
Jag använde Plastic Paddings variant, finns såklart fler fabrikat som fungerar lika bra. Jag skulle dock avstå Biltemas.
Postat: 21 dec 2013, 11:54
av erlan
Hakan: jag måste säga att JBweld låter nästan för bra för att vara sant.
har du kört nån motor med vevhuset fyllt på det sättet?
jag skulle vara rädd att det skulle lossna.
isopropylalkohol var köper man det?
jag försöker bilda mig en uppfattning om hur drygt det är.
har du gjutit mer än det som visas på bild ur en förpackning?
om du gjutit färdigt motorn på bild, kan du uppskatta hur mycket det gick åt till den?
erlan
Postat: 21 dec 2013, 12:03
av disktant
erlan skrev:
isopropylalkohol var köper man det?
isopropylalkohol eller Isopropanol som det kan heta
hittar du på Apoteket
Edit:
Såg att Kjell o Co hade också
Biltemas elektronikrengöring verkar nog vara ren Isopropanol ?
när jag skummade igenom säkerhetsdatabladet
Postat: 21 dec 2013, 16:58
av Hakan
erlan skrev:Hakan: jag måste säga att JBweld låter nästan för bra för att vara sant.
har du kört nån motor med vevhuset fyllt på det sättet?
jag skulle vara rädd att det skulle lossna.
isopropylalkohol var köper man det?
jag försöker bilda mig en uppfattning om hur drygt det är.
har du gjutit mer än det som visas på bild ur en förpackning?
om du gjutit färdigt motorn på bild, kan du uppskatta hur mycket det gick åt till den?
erlan
Jag har förtroende för detta fabrikat, vet folk som portar V8 toppar och när dom kör igenom lagar dom med detta.
Nej jag har inte kört denna motorn , detta är en Husqvarna D-motor som jag håller på och experimenterar med. Lossnar....tja testar jag inte vet jag inte om det funkar eller ej.
Jag lär höra om det lossnar, eller blir det knäpptyst,men har en förhoppning att det håller.
Ska ha i en RITO rundvev så även där kommer det ge utfyllnad.
Men jag får passa mig så jag inte fyller för mycket, kan bli för bra med.
Jag gissar på drygt 1 1/2-2 tub ska räcka till en D-motor, jag är inte klar.
Har inte bestämt mig ännu för när jag anser att det räcker
Det går inte åt lika mycket på andra blockhalvan då den är smalare i vevhuset.
Den gjutning som man ser på bilden är inte färdigslipad, jag skall ta bort mer av JB Weld på vevhusväggen. Det flöt ut lite för mkt på kanterna och det måste jag ta bort.
Isopropylalkohol har jag köpt på apoteket.
Postat: 21 dec 2013, 21:01
av SachsMekarn
Har ni Isopropylalkohol att göra rent med? Det funkar ju lika bra med thinner eller t-röd.
Postat: 21 dec 2013, 21:27
av selma
Är det stora ytor som ska fyllas kan det löna sig att svetsa massan,bra kemisk metall som funkar över längre tid kostar klöver.
Isopropanol om nån undrar finns i Brakeclean och Rengörningsspray i olika renhetsklasser.Bra skit lämnar ej rester efter avdunstning.
Re: Fylla ut vevhuset på flinta
Postat: 21 dec 2013, 23:13
av 1273 65a
drutten skrev:Tänkte fylla ut vevhuset på min flinta, och då jag inte är kompatibel med en Tig svets tänkte jag använda mig av kemisk metall.
Vad rekommenderar ni mig att använda?
Såg att den här frågan kom upp igen. Finns lite mer tips sen tidigare i år 5/4 2013. MVH Sievert PS. författare moondrip senaste inlägg 25/4
Postat: 05 jan 2014, 14:10
av bryggaren
Postat: 05 jan 2014, 16:36
av Micke S
Det är nog ingen dum idé alls. Armering är ju ett måste i många sammanhang och gör man som du är inne på är nog risken minimal att gjutningen släpper. Det går ju att gå ner till M5 och sätta i fler skruv också.
JB Weld har en väldigt bra förmåga att flyta ut så det kommer att bli fin vätning mot block och armeringsskruvar.
Ett annat alternativ är ju att göra utfyllnad men alu-bitar om man orkar tälja till sådana och skruva fast och säkra med Loctite permanent.
För egen det ser jag vevhusutfyllnad som näst intill onödig överkurs och inte så nödvändigt då det är bättre att lägga krutet på annat för att få upp motoreffekten ordentligt. En bra portad cylinder, topp med squish och ett avstämt system så händer det saker även om vevhuset är orört.
Postat: 05 jan 2014, 17:36
av Hakan
I mitt fall är det ett experiment, D-motorns vevhus har lite för mkt "dött" utrymme.
Provar man inte lär man sig inte. Nu kommer jag även använda en RITO rundvev i min D-motor, även denna fyller ju upp i vevhuset.
Men jag är fullt medveten om att di lärde säger både si och så ang att fylla upp vevhuset.