oljeblandning?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Älgläpp

oljeblandning?

Inlägg av Älgläpp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag läst olika om vad man ska ha för blandning olja/bensin,och vilken olja ska man ha..inte outboard..varför? när man ser på dagens oljor så ska man ju ofta blanda 2 procent men är det oljan som blivit bättre eller ska man blanda 4 procent till sin gamla moppe? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->2% eller 4%, spelade ingen roll för mig. Gick bra på båda blandingarna och sakerna var i toppskick. thumb_up

Fast jag kör på 4%, du förlorar ingen effekt fören vid 10-11% eller hur det var. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svaret är ju redan klart :wink:

Folk bråkar ju jämt om man ska ha 2% el 4%

Då gör man som jag 3% (castrol TTS är mitt val) <!-- </EdIndex> --></div>
Älgläpp

Inlägg av Älgläpp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okej verkar som man kan blanda lite som man vill,men varför inte outboardolja? anledningen till att jag undrar är att jag nyligen tankat i fem liter med båtsoppa i min 1145a. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade lite info efter googling...
den SNABBA förklaringen :

om man kör skoterolja i en båtmotor går den dåligt på låga varv ,för att oljan förbränns inte
om man kör utb olja i en skoter får man motorskador ,pga att oljan brinner upp innan den har smörjt klart

Om det stämmer vet man ju inte , men sant är ju att den INTE rekommenderas på flaskan... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man kör otrimmat eller lite trim kan man köra på utbordaroljan.
Ang skotrar och gäller även moppar, en utombordare som går med vattenkylning och går kallare och bränner inte oljan lika mycket.
Jag har kört på utbordarolja för jag hade en viss tillgång, den har gått även i mina 60 cc som dom kallas. I en motor med gjutjernslopp och bussning i kolvbultslagret bör man ha 4 procent. Man kan se på kolvbultarna som har gått med mindre olja att dom blir anlöpta alltså blåa om man har för lite olja.
Just nu kör jag med Omegas bästa två t olja och 4 procent. <!-- </EdIndex> --></div>
Älgläpp

Inlägg av Älgläpp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->detta var vad jag ville höra,jag kör min crescent 4a utombordare på outbourdolja å den eju luftkyld precis som min moppe.tack <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset Conrad! Detta var bra att veta. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I en av mina 80cc EKF motorer kör jag med 0,8% oljeblandning, och det funkar kanon och grejerna ser ut som nya invändigt.
Oljan är av märket Triboron och är svensk tillverkat.
Nästan helt rök och lukt fri :cool2: <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Älgläpp

Inlägg av Älgläpp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->i ungdomens år när jag körde Husqvarna 125cc cross 1971 årsmodell har jag för mig det var,då blandade man med recinolja har jag för mig,hursom så luktade det underbart på banan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ricinolja har man ju i e85 bränsle? <!-- </EdIndex> --></div>
Älgläpp

Inlägg av Älgläpp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kul å höra att man börjat använda det igen...änvändes även mot förstoppning på 70talet...men då luktade det inte lika nice som på glimmingens crossbana i uddevalla.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Körde med e85 med Castrol r40 i min Sachsarelli. Kommer bli samma bränsle i min 80cc EKF. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Älgläpp skrev:kul å höra att man börjat använda det igen...änvändes även mot förstoppning på 70talet...men då luktade det inte lika nice som på glimmingens crossbana i uddevalla..
lite oft, men är du från uddevalla? :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar