oljeblandning?
oljeblandning?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag läst olika om vad man ska ha för blandning olja/bensin,och vilken olja ska man ha..inte outboard..varför? när man ser på dagens oljor så ska man ju ofta blanda 2 procent men är det oljan som blivit bättre eller ska man blanda 4 procent till sin gamla moppe? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade lite info efter googling...
den SNABBA förklaringen :
om man kör skoterolja i en båtmotor går den dåligt på låga varv ,för att oljan förbränns inte
om man kör utb olja i en skoter får man motorskador ,pga att oljan brinner upp innan den har smörjt klart
Om det stämmer vet man ju inte , men sant är ju att den INTE rekommenderas på flaskan... <!-- </EdIndex> --></div>
den SNABBA förklaringen :
om man kör skoterolja i en båtmotor går den dåligt på låga varv ,för att oljan förbränns inte
om man kör utb olja i en skoter får man motorskador ,pga att oljan brinner upp innan den har smörjt klart
Om det stämmer vet man ju inte , men sant är ju att den INTE rekommenderas på flaskan... <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man kör otrimmat eller lite trim kan man köra på utbordaroljan.
Ang skotrar och gäller även moppar, en utombordare som går med vattenkylning och går kallare och bränner inte oljan lika mycket.
Jag har kört på utbordarolja för jag hade en viss tillgång, den har gått även i mina 60 cc som dom kallas. I en motor med gjutjernslopp och bussning i kolvbultslagret bör man ha 4 procent. Man kan se på kolvbultarna som har gått med mindre olja att dom blir anlöpta alltså blåa om man har för lite olja.
Just nu kör jag med Omegas bästa två t olja och 4 procent. <!-- </EdIndex> --></div>
Ang skotrar och gäller även moppar, en utombordare som går med vattenkylning och går kallare och bränner inte oljan lika mycket.
Jag har kört på utbordarolja för jag hade en viss tillgång, den har gått även i mina 60 cc som dom kallas. I en motor med gjutjernslopp och bussning i kolvbultslagret bör man ha 4 procent. Man kan se på kolvbultarna som har gått med mindre olja att dom blir anlöpta alltså blåa om man har för lite olja.
Just nu kör jag med Omegas bästa två t olja och 4 procent. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I en av mina 80cc EKF motorer kör jag med 0,8% oljeblandning, och det funkar kanon och grejerna ser ut som nya invändigt.
Oljan är av märket Triboron och är svensk tillverkat.
Nästan helt rök och lukt fri
<!-- </EdIndex> --></div>
Oljan är av märket Triboron och är svensk tillverkat.
Nästan helt rök och lukt fri

Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)