Sida 1 av 2

Hur mäter jag ljusspolen på plats?

Postat: 19 jan 2014, 12:53
av Racermoppe
Startat upp motorn efter renovering, men verkar inte få ström från ljusspolen. Om jag mäter med multimeter mellan kabelanslutning på ljusspolen till jord borde jag väl få kontakt om den är hel eller tänker jag fel? :eh?:

Postat: 19 jan 2014, 14:53
av erlan
har du kontakt mellan motorblock och jord?
eller är det nylackat överallt?

erlan

Postat: 19 jan 2014, 14:59
av Racermoppe
erlan skrev:har du kontakt mellan motorblock och jord?
eller är det nylackat överallt?

erlan
Tack för tipset erlan, det är ju färg överallt..... Testar ditt tips och lägger en separat jordkabel, ska testa om en stund.

Postat: 19 jan 2014, 16:59
av Racermoppe
erlan skrev:har du kontakt mellan motorblock och jord?
eller är det nylackat överallt?

erlan
Nu har jag ström :-bd Nästa fråga jag har är vad det ska vara för styrka på glödlampan till bakljuset, den jag hade där vet jag var hel innan jag startade, nu är den kaputt. Står 6V/0,4A på den. Vad ska jag ha?

Postat: 19 jan 2014, 17:04
av Perka
6 Volt 3 Watt
Är standard....

Postat: 19 jan 2014, 17:14
av Racermoppe
Perka skrev:6 Volt 3 Watt
Är standard....
Tackar :D

Postat: 19 jan 2014, 19:06
av pangerva
Racermoppe skrev:
erlan skrev:har du kontakt mellan motorblock och jord?
eller är det nylackat överallt?

erlan
Nu har jag ström :-bd Nästa fråga jag har är vad det ska vara för styrka på glödlampan till bakljuset, den jag hade där vet jag var hel innan jag startade, nu är den kaputt. Står 6V/0,4A på den. Vad ska jag ha?
2,4w alltså

Postat: 19 jan 2014, 19:07
av pangerva
Racermoppe skrev:
erlan skrev:har du kontakt mellan motorblock och jord?
eller är det nylackat överallt?

erlan
Nu har jag ström :-bd Nästa fråga jag har är vad det ska vara för styrka på glödlampan till bakljuset, den jag hade där vet jag var hel innan jag startade, nu är den kaputt. Står 6V/0,4A på den. Vad ska jag ha?
2,4w alltså

Postat: 19 jan 2014, 19:22
av Racermoppe
pangerva skrev:
Racermoppe skrev:
erlan skrev:har du kontakt mellan motorblock och jord?
eller är det nylackat överallt?

erlan
Nu har jag ström :-bd Nästa fråga jag har är vad det ska vara för styrka på glödlampan till bakljuset, den jag hade där vet jag var hel innan jag startade, nu är den kaputt. Står 6V/0,4A på den. Vad ska jag ha?
2,4w alltså
Precis, tycker att lampan skulle hålla men det kanske var en "skitlampa" Skaffar nya lampor i veckan.

Postat: 19 jan 2014, 19:29
av JRA
Lyste det fram då? Om den är paj fram kan det bli tufft för baklampan tror jag...

Postat: 19 jan 2014, 20:14
av erlan
är framlampan paj får man väl inget baklyse alls på en sachs.
den lilla bakljusspolen kräver väl sluten strömkrete i ljusspolen för att lämna ström.

erlan

Postat: 19 jan 2014, 20:20
av JRA
erlan skrev:är framlampan paj får man väl inget baklyse alls på en sachs.
den lilla bakljusspolen kräver väl sluten strömkrete i ljusspolen för att lämna ström.

erlan
Aha! Inte så bevandrad i Sax....heller :)

Postat: 19 jan 2014, 20:20
av Racermoppe
JRA skrev:Lyste det fram då? Om den är paj fram kan det bli tufft för baklampan tror jag...
Ok... är det så. Nej ingen lampa fram, är inte klar med vajrarna som ska gå genom styrkåpan så därför var inte framlyktan monterad. Hittade en till 2,4w för en stund sedan. Den är numera också trasig... Man lär sig så länge man lever :D

Postat: 19 jan 2014, 20:23
av Amarace
Är det en -60 är det väl inte separata spolar utan bara en enda ljusspole? Isåfall måste framljuset vara inkopplat samtidigt som bakljuset, annars får bakljuset för hög ström.

Postat: 19 jan 2014, 20:25
av Racermoppe
Amarace skrev:Är det en -60 är det väl inte separata spolar utan bara en enda ljusspole? Isåfall måste framljuset vara inkopplat samtidigt som bakljuset, annars får bakljuset för hög ström.
Tack, har lärt mig något ikväll :D