när polisen ringde på

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Alfredsson

när polisen ringde på

Inlägg av Alfredsson »

ganska sent på kvällen ringer det på porttelefonen. jag svarar och det visar sig vara polisen. Va!! tänker jag och blir riktigt nervös. i huvudet backar jag tillbaka och försöker finna en orsak till varför polisen ringer på min dörr. Vad gäller det? frågar jag. -Om du börjar med att släppa in mig så tar vi det sen, säger han. Shit tänker jag och trycker på portlåsknappen. Det känns som en evighet men tillslut står en äldre herre utanför min dörr med en mapp i handen.
ur mappen drar han ett foto på en av mina mopeder. Min turkosa monarped m34f 1957 som jag köpt ca 3 mån tidigare. Är detta din moped frågar han. Ja, svarar jag. -Var har du fått tag på den?
Jag hade en köpesannons på blocket och en kille hörde av sig ang en moped som han ville sälja. den fungerade inte och han vill ha bud.
jag bjöd 2000:_ och mopeden var min.
det visade sig nu då. tre månader senare med polisen på min tröskel att jag köpt en stulen moped.
Dagen efter kom dom och hämtade den, en då fungerade moped, med nyinstallerad hastighetsmätare, inställt tändsystem och en nyomklädd sadel.
ägaren som fick sin moped stulen, fick hem en bättre moped. själv står jag nu utan moped. Jag sålde alla andra jag hade när jag fick tag på denna. det skulle bli min bruksmoped.

vad har jag lärt mig av detta?
var alltid misstänksam till nån som hör av sig och vill sälja.
be alltid om kvitto

så nu står jag utan moped, förutom novelletten som jag sakta renoverar och våren närmar sig

därav min köpes annons ;)

http://www.raketsport.com/forum/viewtopic.php?t=17187
Användarens profilbild
NRoos

Re: när polisen ringde på

Inlägg av NRoos »

Alfredsson skrev:ganska sent på kvällen ringer det på porttelefonen. jag svarar och det visar sig vara polisen. Va!! tänker jag och blir riktigt nervös. i huvudet backar jag tillbaka och försöker finna en orsak till varför polisen ringer på min dörr. Vad gäller det? frågar jag. -Om du börjar med att släppa in mig så tar vi det sen, säger han. Shit tänker jag och trycker på portlåsknappen. Det känns som en evighet men tillslut står en äldre herre utanför min dörr med en mapp i handen.
ur mappen drar han ett foto på en av mina mopeder. Min turkosa monarped m34f 1957 som jag köpt ca 3 mån tidigare. Är detta din moped frågar han. Ja, svarar jag. -Var har du fått tag på den?
Jag hade en köpesannons på blocket och en kille hörde av sig ang en moped som han ville sälja. den fungerade inte och han vill ha bud.
jag bjöd 2000:_ och mopeden var min.
det visade sig nu då. tre månader senare med polisen på min tröskel att jag köpt en stulen moped.
Dagen efter kom dom och hämtade den, en då fungerade moped, med nyinstallerad hastighetsmätare, inställt tändsystem och en nyomklädd sadel.
ägaren som fick sin moped stulen, fick hem en bättre moped. själv står jag nu utan moped. Jag sålde alla andra jag hade när jag fick tag på denna. det skulle bli min bruksmoped.

vad har jag lärt mig av detta?
var alltid misstänksam till nån som hör av sig och vill sälja.
be alltid om kvitto

så nu står jag utan moped, förutom novelletten som jag sakta renoverar och våren närmar sig

därav min köpes annons ;)

http://www.raketsport.com/forum/viewtopic.php?t=17187
Gud va tråkigt! Du har inte kvar nummer eller andra uppgifter till den som sålde mopeden? Hur kunde polisen veta att mopeden var stulen? Var den stulen i närområdet?
HSE

Inlägg av HSE »

Sådant är dystert. Å andra sidan, den dag man får en av sina mopedrar stulen så skulle man bli överlycklig om polisen faktiskt löste brottet och man fick tillbaka mopeden...
Användarens profilbild
Alfredsson

Inlägg av Alfredsson »

Gud va tråkigt! Du har inte kvar nummer eller andra uppgifter till den som sålde mopeden? Hur kunde polisen veta att mopeden var stulen? Var den stulen i närområdet?
jag köpte mopeden hemma hos killen som ringde mig, han var skriven på den adressen. detta var i majorna, ägaren bor i västra frölunda enligt polisen.
polisen som kom hem till mig hade bilder utskrivna härifrån som dom jämfört med bilder från ägaren.

Jag har adress mobil och mail till skurken men jag kontaktar inte honom förrens polisen säger det är ok
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Surt! Men hur skall man veta att en moppe inte är stulen när man köper den, det är ju i princip omöjligt att veta :?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag tror att du kan nog få lite goda råd av kronofogden hur du ska gå till väga för att få tillbaka dina pengar. och då får du nog reda på om det finns nåt att hämta, eller om det är lönlöst.

erlan
Användarens profilbild
ughla

Inlägg av ughla »

Var den anmäld stulen när du köpte den? Har du fått kopia på polisanmälan?
NV 1127
Användarens profilbild
Dan L

Inlägg av Dan L »

Var det den du sökte gaffel till ?

Hur visste polisen att den fanns hos dig ? Hade du annons på den ?

Tråkigt att bli av med mopeden. :cry: samtidigt bra att polisen reder ut sånt här.
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

SachsMekarn skrev:Surt! Men hur skall man veta att en moppe inte är stulen när man köper den, det är ju i princip omöjligt att veta :?
Ringa polisen och be dom slå på ramnumret kanske ?
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
Alfredsson

Inlägg av Alfredsson »

Dan L skrev:Var det den du sökte gaffel till ?

Hur visste polisen att den fanns hos dig ? Hade du annons på den ?

Tråkigt att bli av med mopeden. :cry: samtidigt bra att polisen reder ut sånt här.
Ja, gaffeln var det sista jag tänkte fixa innan våren. Den var lite knäckt på högerbenet.
Polisen har förmodligen sökt här på raketsport och sett de bilder jag postat på mopeden.
Det är jättebra att dom reder ut sånt. Jag är glad att ägaren fått tillbaka sin moped samtidigt som jag är ledsen att jag blivit av med den
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Trist läge, en moppe kan ju ha blivit stulen i ett tidigare skede och sedan "tvättats" i en kommande bytesaffär eller liknande.

Hur man ska kunna säkra att en moppe verkligen är "ren" är en fråga man kanske borde ägna lite funderingar på?

Hur kom det sig att polisen visste om att du hade just den mopeden?
Användarens profilbild
Alfredsson

Inlägg av Alfredsson »

Coolvette skrev: Hur kom det sig att polisen visste om att du hade just den mopeden?
Jag hade postat bilder här på forumet som de jämförde med bilder på mopeden som ägaren tagit
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Åhnej Polisen finns på forumet :(
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

polis

Inlägg av Puchlasse »

På MC mässan diskuterade jag just detta med en polis, som dessutom körde trimmad Zündapp... Han sa att det vi mopedister borde göra när vi köper beggade veteranmopeder det är att ringa polisen och be dem göra en godssökning på ramnummer/motornr.
Om de inte hittar moppen då så kan de inte spåra den på numren. Vem blir först med att kolla upp alla moppar de äger ?? Inte jag.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
Dan L

Inlägg av Dan L »

SachsMekarn skrev:Åhnej Polisen finns på forumet :(
Det finns ju massor med poliser som gillar gamla mopeder också och då är dom ju med på forumet , även personen som blev bestulen och dennes bekanta kanske tittat på forumet och tipsat polisen .

Kanske han som får tillbaka mopeden betalar alfredsson en slant för att mopeden fungerar och fått ny sadel.

:wink:
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Skriv svar