Compact - problem
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
Compact - problem
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hoj!
Har en compact som det åter igen är lite strul med...
Den har hackat en hel del tidigare under körning, men det är ganska löst nu. Genom det ställbara munstycket kan jag få den att rulla utan att hacka i gången, däremot går den ruskigt långsamt då! När jag kickar igång den så måste jag ha munstycket ställt på ett särskilt sätt, så sångt allt ok. Moppen rullar men varvar aldrig upp ordentligt och går således långsamt. Drar jag tillbaka munstycket under färd så kan jag få den att varva upp som vanligt och hastigheten ökar markant! Det hade jag kunnat leva med om det inte var så att när jag har växlat ned och saktat in och åter ska gasa på så börjar motorn bara hacka och går illa som tusan. Då får jag stänga av den, justera tillbaka munstycket och göra hela ritualen igen. Detta är ju ganska ohållbart i längden eftersom jag inte kan köra här i stan med alla rödljus utan att få starta om den hela tiden...
är det någon som har nån idé om vad det kan vara? Grannen tyckte jag skulle skita i det ställbara munstycket och sätta dit ett fast istället, men kan det vara nåt? Dessutom så har jag märkt att mustycket rör på sig själv när motorn vibrerar, ska det vara så?
/Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
Har en compact som det åter igen är lite strul med...
Den har hackat en hel del tidigare under körning, men det är ganska löst nu. Genom det ställbara munstycket kan jag få den att rulla utan att hacka i gången, däremot går den ruskigt långsamt då! När jag kickar igång den så måste jag ha munstycket ställt på ett särskilt sätt, så sångt allt ok. Moppen rullar men varvar aldrig upp ordentligt och går således långsamt. Drar jag tillbaka munstycket under färd så kan jag få den att varva upp som vanligt och hastigheten ökar markant! Det hade jag kunnat leva med om det inte var så att när jag har växlat ned och saktat in och åter ska gasa på så börjar motorn bara hacka och går illa som tusan. Då får jag stänga av den, justera tillbaka munstycket och göra hela ritualen igen. Detta är ju ganska ohållbart i längden eftersom jag inte kan köra här i stan med alla rödljus utan att få starta om den hela tiden...
är det någon som har nån idé om vad det kan vara? Grannen tyckte jag skulle skita i det ställbara munstycket och sätta dit ett fast istället, men kan det vara nåt? Dessutom så har jag märkt att mustycket rör på sig själv när motorn vibrerar, ska det vara så?
/Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för det tipset! Slipper jag köpa ett nytt. Men är det bara att skruva loss mustycket och böja det lite varsamt eller?
Så ett fast munstycke är inget som låter bra alltså.
Men vad tror ni om ursprungsproblemet? Varför måste jag strypa bränsletillförseln för att få motorn att varva ur ordentligt och varför måste jag ge den mer bränsle näs jag stannat eller växlat ner? Så mycket vridande ska man väl ändå inte behöva göra under färd? Då kommer det inte dröja läge innan jag åker av vägen! <!-- </EdIndex> --></div>
Så ett fast munstycke är inget som låter bra alltså.
Men vad tror ni om ursprungsproblemet? Varför måste jag strypa bränsletillförseln för att få motorn att varva ur ordentligt och varför måste jag ge den mer bränsle näs jag stannat eller växlat ner? Så mycket vridande ska man väl ändå inte behöva göra under färd? Då kommer det inte dröja läge innan jag åker av vägen! <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ok, så inuti munstycket sitter det en fjäder alltså, då ska det npg inte vara några problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Men om jag inte stryper så mycket så varvar ju motorn inte upp. Det är dessutom inga små justeringar jag pratar om, så mycket som ett kvarts varv kan behövas för att få den att varva ordentligt.Conrad Engström skrev:När du stryper bränslet stryper du för myckeyt, därför måste du öppna igen vid start. Tag en sidavbitare och liksom klipp av fjädern mitt på men klipp inte av den utan låt tången benda isär fjädern, då kroknar den.
Ok, så inuti munstycket sitter det en fjäder alltså, då ska det npg inte vara några problem. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sett lite runt om här på forum att många verkar ha dragit sönder sina ställbara , så att själva hålet längst ner är ovalt
Måste ju bara skicka en länk på dina härliga lösningar på att slippa böja sig Conrad
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=68&highlight=leksaker&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
Måste ju bara skicka en länk på dina härliga lösningar på att slippa böja sig Conrad
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=68&highlight=leksaker&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Fick även moppen att gå lite stabilare idag. Flyttade nålen upp och ned ett gäng gånger, men jag tycker inte att det gjorde nån större skillnad förutom på tomgången. Det som stör mig mest är nog att jag inte har riktigt koll på vad killen som jag köpte gjort med den. När jag får den till att varva ut ordentligt så gör den lätt 45-50, dock så ska den inte vara trimmad, inga filade kolvar och inget borrat hit eller dit. Men nu när den går stabilt så gör jag kanske 25 max 30 om jag har tur. Det hade inte stört mig så mycket om jag inte hade vetat att den kunde gå mycket snabbare!
<!-- </EdIndex> --></div>
Tackar tackar för tipset. Trixade med fjädern innan men det gav inget resultat, munstycket rör på sig i alla fall. Dock bara när jag stryper bränslet allt för mycket, så det kanske inte är så akut att fixa.vodka skrev:Funkar bra med en oring mellan munstycket och vredet. Blir lagomt tryck så den inte rallar kommer tyvärr inte ihåg hur tjock går prova sig fram eller mäta sig fram.
Fick även moppen att gå lite stabilare idag. Flyttade nålen upp och ned ett gäng gånger, men jag tycker inte att det gjorde nån större skillnad förutom på tomgången. Det som stör mig mest är nog att jag inte har riktigt koll på vad killen som jag köpte gjort med den. När jag får den till att varva ut ordentligt så gör den lätt 45-50, dock så ska den inte vara trimmad, inga filade kolvar och inget borrat hit eller dit. Men nu när den går stabilt så gör jag kanske 25 max 30 om jag har tur. Det hade inte stört mig så mycket om jag inte hade vetat att den kunde gå mycket snabbare!

-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad är inte 2 packmoppar för mycket? Du kan ju ge bort en till mig samt lite plock på dina hyllor
Tänk om man hade en sån fin samling med delar . Säljer mest iväg mina. Är nån intresserad av ett baklyse med skal och gummi till en kromstockholmare? <!-- </EdIndex> --></div>
