Mystisk motor - HMW 50 ZT - nån som vet något?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Pälle

Mystisk motor - HMW 50 ZT - nån som vet något?

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I senaste lasset delar som köptes hem fanns det en stooor HMW motor. 50 ZT visade den sig heta och är tillverkad på 50-talet. Ej komplett men intressant ändå.

Den är större än en Zündappmotor och har drevet på höger sida. Cylindern ser ut som en 50cc och insuget är inte överdrivet stort så jag tippar på att det är från en svensk moped.... men vilka svensksålda moppar har drevet på höger sida?

Är det nån gammal påhängare jag fått tag på?

Har googlat utan resultat.

Går tyvärr inte att ladda upp bilder idag så jag får lägga upp dem senare... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->HMV hette hela moppen. Dom var mycket bra, förmodligen en nerbantad mc motor. Jag mins att kolven är mycket lång. Dom fans inte så många i Sverge. Det fans en flaka med HMV motor, har alldrig sett en men brorsan körde en som springpojke på 50 talet. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha, nu vet jag. Motorn har suttit på en Fram Framoped 1953-55. Verkar inte vara så vanlig och ser ut såhär;

http://www.veteranmopeder.com/html_filer_1496_1999/moped1615.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar