Oljeläckage Sachsmotor
Oljeläckage Sachsmotor
Har problem med ett oljeläckage på en treväxlad Sachsmotor. Såvitt jag kan se så rinner det olja genom axeln för utgående drevet (på insidan, där växelaxeln går) och ut i kåpan där växelmekanismen finns och sedan vidare ut. Hoppas att ni förstår hur jag menar. Kan inte se på bilder/sprängskisser att det finns några tätningar som ska förhindra detta. Tacksam för alla tips och idéer om vad man kan göra åt detta.
Finns det ingen mer än jag som råkat ut för detta och som har en idé till lösning? Kan inte hitta att det finns några tätningar för detta som o-ringar eller packbox. Innebär det att slitaget är för stort så att det är därför oljan tar sig förbi? Har lite svårt att förstå hur det ska kunna vara tätt utan några tätningar. Finns det någon tätning som jag inte har upptäckt?
Ursäkta om jag är tjatig men jag har själv inga idéer om vart jag ska leta vidare.
Ursäkta om jag är tjatig men jag har själv inga idéer om vart jag ska leta vidare.
det ska funka så att oljan ska inte nå upp dit.Braxmatte skrev:Hur mycket olja har du i motorn?
Har du för mycket så kan det rinna ut där
när motorn går så kastas ju oljan bort från axlarna. så då är det minimalt med olja i centrum på axeln.
när du stannar motorn så ska nivån vara lägre än drevaxeln.
lutar moppen för mycket så läcker det ut.
men det ska luta rejält då, speciellt på en treväxlad fot.
erlan
Tack för den förklaringen. Tolkar det som att det inte finns några tätningar så ingen idé att leta efter det alltså. Sedan jag fyllde på olja igen har jag lutat den åt höger istället när den har parkerats och har då inte kunnat se något läckage. Dock svår att veta om något rinner ut när man åker. Får väl hålla koll på oljenivån.