Oljeläckage Sachsmotor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Stensnäs

Oljeläckage Sachsmotor

Inlägg av Stensnäs »

Har problem med ett oljeläckage på en treväxlad Sachsmotor. Såvitt jag kan se så rinner det olja genom axeln för utgående drevet (på insidan, där växelaxeln går) och ut i kåpan där växelmekanismen finns och sedan vidare ut. Hoppas att ni förstår hur jag menar. Kan inte se på bilder/sprängskisser att det finns några tätningar som ska förhindra detta. Tacksam för alla tips och idéer om vad man kan göra åt detta.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Hur mycket olja har du i motorn?
Har du för mycket så kan det rinna ut där :idea:
Ordförande i Hallstamoppers :D
Stensnäs

Inlägg av Stensnäs »

Ganska säker på att det har varit rätt mängd olja i men lite för sent att kolla nu. Tror att det kan finnas ett samband med att mopeden lutar väldigt kraftigt när den står på sidostödet. Kanske bara läcker när den står still?? men det är ju svårt att veta.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Tappa ur oljan och kolla hur mycket som kommer ut
Det ska max komma 2dl
Ordförande i Hallstamoppers :D
Stensnäs

Inlägg av Stensnäs »

Har redan tömt motorn. Uppskattningsvis var det inte för mycket som kom ut men det har ju läckt en del så man vet ju inte hur mycket som ev försvunnit.
Stensnäs

Inlägg av Stensnäs »

Finns det ingen mer än jag som råkat ut för detta och som har en idé till lösning? Kan inte hitta att det finns några tätningar för detta som o-ringar eller packbox. Innebär det att slitaget är för stort så att det är därför oljan tar sig förbi? Har lite svårt att förstå hur det ska kunna vara tätt utan några tätningar. Finns det någon tätning som jag inte har upptäckt?
Ursäkta om jag är tjatig men jag har själv inga idéer om vart jag ska leta vidare.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Braxmatte skrev:Hur mycket olja har du i motorn?
Har du för mycket så kan det rinna ut där :idea:
det ska funka så att oljan ska inte nå upp dit.
när motorn går så kastas ju oljan bort från axlarna. så då är det minimalt med olja i centrum på axeln.
när du stannar motorn så ska nivån vara lägre än drevaxeln.
lutar moppen för mycket så läcker det ut.
men det ska luta rejält då, speciellt på en treväxlad fot.

erlan
Stensnäs

Inlägg av Stensnäs »

Tack för den förklaringen. Tolkar det som att det inte finns några tätningar så ingen idé att leta efter det alltså. Sedan jag fyllde på olja igen har jag lutat den åt höger istället när den har parkerats och har då inte kunnat se något läckage. Dock svår att veta om något rinner ut när man åker. Får väl hålla koll på oljenivån.
Skriv svar