Sida 1 av 3
Cylinderborrning meddelst hålsåg?
Postat: 19 mar 2014, 19:48
av F.Ödman
Varför håller nytillverkade cylindrar alltid ett kolvspel som motsvarar en svårt utsliten originalare? Har köpt kit ifrån flera olika handlare och det är alltid samma melodi - överdimensionskolv och borrning innan kompressionen stannar ovanför kolvringarna... Det blir ju visserligen väldigt bra och så känns det ju bättre att inte köra på nån kineskolv, men ändå! Oftast är loppen väldigt runda och fina, med obetydlig konicitet, fast med tre tiondelar i spel! Det borde ju inte vara svårare att göra rätt? Lider någon i tillverkningsledet av patologisk rädsla för värmenyp, eller vad e de frååågan om!? Mina erfarenheter inskränker sig till fläktkylda Puch. Hur är det i övrigt mopedSverige?
Postat: 19 mar 2014, 20:33
av Braxmatte
Kineserna kan göra rätt om dom får bra betalt
Problemet är att moppehandlarna tror att det inte finns en marknad för lite dyrare (läs högre pris) med kvalite.
Vi som har mopparna som hobby vill ju kanske lägga nån extra krona och veta att grejorna håller för ett 15mil rally
En fattig 15åring kanske bara tittar på priset
Postat: 19 mar 2014, 21:06
av F.Ödman
Förmodligen precis så det ligger till... Fast när borrningarna är såpass väl utförda som de ändå är, borde det verkligen behöva bli dyrare att borra till rätt diameter??
Postat: 19 mar 2014, 21:09
av JanneL
vad är det för cylindrar som har den defekten?
kan du ge några exempel?
Postat: 19 mar 2014, 21:20
av Braxmatte
När det gäller cylindrar så verkar det som beställarna inte vet vad som är viktigt
Man kan tro att dom kopierat nån gammal utsliten cylle utan att ta reda på hur det ska vara när det är nytt
Har ju sett sachscyllar där ämnet varit så dåligt centrerat vid bearbetningen så det bara varit gängor på halva avgasstosen

Postat: 19 mar 2014, 21:21
av F.Ödman
Fläktkyld Puchcylinder. Jag har köpt från flera olika näthandlare genom åren och aldrig fått ett exemplar som varit i närheten av specarna! Det märks extremt tydligt, både på kompressionen och gången, när man borrar de rätt!
Postat: 19 mar 2014, 21:30
av Braxmatte
Och kolvarna då
När jag var 15 så gjorde man en "kolvbultsurpressare" för att underlätta kolvbytet
Nu tar man bara tummen och trycker i bulten försiktigt så den inte ramlar rakt igenom

Postat: 19 mar 2014, 21:31
av JanneL
phuu
trodde det var Sachsgrejjer vi talade om

Postat: 19 mar 2014, 21:34
av F.Ödman
Det här har förorsakat sömnbrist för mig sedan jag var femton och inte begrep vad som var fel!! Köpte nya grejer och farfars Dakota hade tre gånger mer tryck i kicken, fast den hade gått 350mil...

sedan körde min lillebror den tills den tog slut... Nu är den min och under restaurering

Postat: 19 mar 2014, 21:35
av HSE
Original cylindrar och kolvar är flera klasser bättre! Tyvärr svårt och dyrt att få tag i

Postat: 19 mar 2014, 21:38
av F.Ödman
Jag har i alla fall aldrig sett en Puchcylinder gå av på mitten...

Postat: 19 mar 2014, 21:41
av F.Ödman
Vi är nog lika dragna vid näsan oavsett fabrikat i den här frågan.
Postat: 19 mar 2014, 21:48
av Braxmatte
F.Ödman skrev:Jag har i alla fall aldrig sett en Puchcylinder gå av på mitten...

Puchcyllarna kan inte gå av, pinnbultarna håller ju ihop dom
Postat: 19 mar 2014, 21:51
av F.Ödman
Precis!

Postat: 20 mar 2014, 09:04
av HSE
Kan tillägga att det inte bara är vi som klagar över Kinakvalite, min son jobbar som verktygsmakare, ett utdöende släkte eftersom mesta verktygen görs i Kina nu. Men varje gång ett nytt verktyg kommer så måste han lägga dagar på att fixa till det så det blir användbart, slår aldrig fel. Man kan undra om det verkligen lönar sig att köpa billigt och sedan vara tvungen att lägga stora summor för att få verktygen i användbart skick, nytillverkat i Sverige skulle nog löna sig i långa loppet, då hade man kontroll också över stålkvalite osv.