Problem vid ekring!

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Tneuman
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 jan 2013, 00:00
Ort: Götlunda Arboga

Problem vid ekring!

Inlägg av Tneuman »

Vad gör jag för fel? :evil:
När jag försöker ekra om mitt framhjul till Mustangen (19tum) blir det följande fel:
På sida "1" med runda hål på navet är det inga problem, allting ser bra ut och passar ihop med fälgbanan.
När jag sedan byter till sidan "2" med de avlånga hålen blir ekrarna för långa! Det går inte att spänna upp hjulet, navet flyttar sig flera centimeter i sidled i förhållande till fälgbanan :evil:

Navet har jag haft isärskruvat i molekyler för polering och blästring. Kan navets sidor förskjuta sig på något vis? Piggen som visar var man ska skruva ihop dem sitter på rätt plats.

Det känns som om jag skulle vilja justera navets sidor mot varandra.

Hoppas ni förstår vad en vilsen själ som vill åka Mustang Rocket i vår menar :lol:
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

Det låter som om du helt enkelt ska vinkla bort ekrarna till ett hål "längre bort" :roll:
Tneuman
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 jan 2013, 00:00
Ort: Götlunda Arboga

Inlägg av Tneuman »

Trodde jag också, men det känns som om det är ett halvt hål fel :?
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Kors

Inlägg av T M »

:twisted:
Har du räknat/noterat hur många kors det ska vara? 2 eller 3?
Är alla lika längd? bör vara det vid nyman nav

Testa: släpp rund sidans ekrar tills du ser 1-2 gängvarv
Sätt hjulet i skruvstycket med slitssidan nedåt
räkna fem hål med/från ekern vid ventilhål stoppa i en eker plus nippel lyft fälg till center och prova vilken slits som blir bäst
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

Eller kolla ett annat hjul, om du har möjlighet.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

finns det ingen mustangspecialist på forumet?
på motsvarande nav till monark och crescent som jag haft isär (inte så många) fanns ingen markering hur det skulle sitta. där fick jag tänka själv, vilket läge av fem som var rätt. så ekerhålen kom mitt emellan dom på andra sidan.

erlan
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Använd det här så blir det rätt! thumb_up

http://www.prowheelbuilder.com/spokelengthcalculator/
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Problem vid ekring!

Inlägg av billykid »

Tneuman skrev:Vad gör jag för fel? :evil:
När jag försöker ekra om mitt framhjul till Mustangen (19tum) blir det följande fel:
På sida "1" med runda hål på navet är det inga problem, allting ser bra ut och passar ihop med fälgbanan.
När jag sedan byter till sidan "2" med de avlånga hålen blir ekrarna för långa! Det går inte att spänna upp hjulet, navet flyttar sig flera centimeter i sidled i förhållande till fälgbanan :evil:

Navet har jag haft isärskruvat i molekyler för polering och blästring. Kan navets sidor förskjuta sig på något vis? Piggen som visar var man ska skruva ihop dem sitter på rätt plats.

Det känns som om jag skulle vilja justera navets sidor mot varandra.

Hoppas ni förstår vad en vilsen själ som vill åka Mustang Rocket i vår menar :lol:
Mitt tipps. Ekrade ett Puchs Dakota bakhjul....olika ekrar på vänster / högersida med avlånga hål eller tvärs om. Ekrarna jag fick med var för korta.
Böjda om dessa så dom blev rakare..passade till de avlånga hålen, ej rätt men se om de funkar...Har iaf ekrar som går att justera... :roll:
Tneuman
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 jan 2013, 00:00
Ort: Götlunda Arboga

Inlägg av Tneuman »

TACK för all hjälp och idéer, efter ett par öl och goda tips ifrån er så har det löst sig :lol: :lol: 8) .
Bakhjulet "bara ramlade ihop" medan framhjulet har jävlats något kopiöst!
Vad var då felet? Tydligen kan man trä rätt ekermönster på fel sätt i navet?
Jämförde märkningar med bakhjulet och tittade även på en annan moped, såg inga fel.
Men tydligen är pricken på den löstagbara "navsidan" viktig när man börjar ekar upp hjulet. Verkar som den ska vara utgångspunkten.

Vad skulle man göra utan alla snälla mopedvänner som delar med sig av goda råd :lol:
Skriv svar