Sida 1 av 1

Problem vid ekring!

Postat: 21 mar 2014, 07:24
av Tneuman
Vad gör jag för fel? :evil:
När jag försöker ekra om mitt framhjul till Mustangen (19tum) blir det följande fel:
På sida "1" med runda hål på navet är det inga problem, allting ser bra ut och passar ihop med fälgbanan.
När jag sedan byter till sidan "2" med de avlånga hålen blir ekrarna för långa! Det går inte att spänna upp hjulet, navet flyttar sig flera centimeter i sidled i förhållande till fälgbanan :evil:

Navet har jag haft isärskruvat i molekyler för polering och blästring. Kan navets sidor förskjuta sig på något vis? Piggen som visar var man ska skruva ihop dem sitter på rätt plats.

Det känns som om jag skulle vilja justera navets sidor mot varandra.

Hoppas ni förstår vad en vilsen själ som vill åka Mustang Rocket i vår menar :lol:

Postat: 21 mar 2014, 07:48
av Lasse väss
Det låter som om du helt enkelt ska vinkla bort ekrarna till ett hål "längre bort" :roll:

Postat: 21 mar 2014, 10:25
av Tneuman
Trodde jag också, men det känns som om det är ett halvt hål fel :?

Kors

Postat: 21 mar 2014, 11:43
av T M
:twisted:
Har du räknat/noterat hur många kors det ska vara? 2 eller 3?
Är alla lika längd? bör vara det vid nyman nav

Testa: släpp rund sidans ekrar tills du ser 1-2 gängvarv
Sätt hjulet i skruvstycket med slitssidan nedåt
räkna fem hål med/från ekern vid ventilhål stoppa i en eker plus nippel lyft fälg till center och prova vilken slits som blir bäst

Postat: 21 mar 2014, 14:54
av bryggaren
Eller kolla ett annat hjul, om du har möjlighet.

Postat: 21 mar 2014, 20:12
av erlan
finns det ingen mustangspecialist på forumet?
på motsvarande nav till monark och crescent som jag haft isär (inte så många) fanns ingen markering hur det skulle sitta. där fick jag tänka själv, vilket läge av fem som var rätt. så ekerhålen kom mitt emellan dom på andra sidan.

erlan

Postat: 21 mar 2014, 20:12
av fatchance
Använd det här så blir det rätt! thumb_up

http://www.prowheelbuilder.com/spokelengthcalculator/

Re: Problem vid ekring!

Postat: 21 mar 2014, 20:56
av billykid
Tneuman skrev:Vad gör jag för fel? :evil:
När jag försöker ekra om mitt framhjul till Mustangen (19tum) blir det följande fel:
På sida "1" med runda hål på navet är det inga problem, allting ser bra ut och passar ihop med fälgbanan.
När jag sedan byter till sidan "2" med de avlånga hålen blir ekrarna för långa! Det går inte att spänna upp hjulet, navet flyttar sig flera centimeter i sidled i förhållande till fälgbanan :evil:

Navet har jag haft isärskruvat i molekyler för polering och blästring. Kan navets sidor förskjuta sig på något vis? Piggen som visar var man ska skruva ihop dem sitter på rätt plats.

Det känns som om jag skulle vilja justera navets sidor mot varandra.

Hoppas ni förstår vad en vilsen själ som vill åka Mustang Rocket i vår menar :lol:
Mitt tipps. Ekrade ett Puchs Dakota bakhjul....olika ekrar på vänster / högersida med avlånga hål eller tvärs om. Ekrarna jag fick med var för korta.
Böjda om dessa så dom blev rakare..passade till de avlånga hålen, ej rätt men se om de funkar...Har iaf ekrar som går att justera... :roll:

Postat: 21 mar 2014, 21:57
av Tneuman
TACK för all hjälp och idéer, efter ett par öl och goda tips ifrån er så har det löst sig :lol: :lol: 8) .
Bakhjulet "bara ramlade ihop" medan framhjulet har jävlats något kopiöst!
Vad var då felet? Tydligen kan man trä rätt ekermönster på fel sätt i navet?
Jämförde märkningar med bakhjulet och tittade även på en annan moped, såg inga fel.
Men tydligen är pricken på den löstagbara "navsidan" viktig när man börjar ekar upp hjulet. Verkar som den ska vara utgångspunkten.

Vad skulle man göra utan alla snälla mopedvänner som delar med sig av goda råd :lol: