Va less jag blir! Crescent 1252 vägrar gå igång!
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 05 okt 2013, 23:57
- Ort: Enköping
Va less jag blir! Crescent 1252 vägrar gå igång!
Förgasaren rengjord,ny bensin,gnista finns och stiftet blir blött..men inte fan går den igång iaf!
Blev det bara så eller efter att du ......?
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Hej.
Kan det vara så att :
1. Du hällt 2t oljan rätt i tanken ? ( blandar ju sig inte och lägger sig i botten av fuggen, blir typ 80 % olja och ingen bensin att antända, men det luktar bensin ).
2. Trasig flottör, rinner soppa i för stora mängder som ej går att antända, pröva att kasta en brinnande tändsticka i en bensindunk, brinner ej
3. färgen på gnistan ? Ska vara blå eller klarblå, gul eller vit så är det kasst..
4. Någon vajsing med dödarknappen ?
Stefan
Kan det vara så att :
1. Du hällt 2t oljan rätt i tanken ? ( blandar ju sig inte och lägger sig i botten av fuggen, blir typ 80 % olja och ingen bensin att antända, men det luktar bensin ).
2. Trasig flottör, rinner soppa i för stora mängder som ej går att antända, pröva att kasta en brinnande tändsticka i en bensindunk, brinner ej

3. färgen på gnistan ? Ska vara blå eller klarblå, gul eller vit så är det kasst..
4. Någon vajsing med dödarknappen ?
Stefan
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 05 okt 2013, 23:57
- Ort: Enköping
måste jag absolut gissa, så gissar jag att föregående ägare monterat en pirat tändspole. som pajat.
kolla om den lilla kabeln till kondingen är vit? det betraktar jag som en varningssignal. sen ska det stå bosch med stora bokstäver på orginalspolen.
kan ju vara kondensatorn som pajat.
för brytaravståndet har du väl kollat?
och att kabeln till dödarknappen är hel, och inte tjuvkortsluter?
erlan
kolla om den lilla kabeln till kondingen är vit? det betraktar jag som en varningssignal. sen ska det stå bosch med stora bokstäver på orginalspolen.
kan ju vara kondensatorn som pajat.
för brytaravståndet har du väl kollat?
och att kabeln till dödarknappen är hel, och inte tjuvkortsluter?
erlan
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 05 okt 2013, 23:57
- Ort: Enköping
Nu har jag fått igång den..ja men inte mer än så,stiftets färg är bra,dödarn funkar som den ska,flödar ej.Tog isär hela tändsystemet,inga synliga fel..Provåkte den å den varvar ur obelastad men med vxl i varvar den knappt ur på 2an,3an behöver vi inte ens tala om.Har skruvat på ställbara munstycket tills den går som bäst.Den liksom rycker lite när man åker påen...Tändinställning? Isof hur?
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 05 okt 2013, 23:57
- Ort: Enköping
Låter ju nästan som om svänghjulet sitter fel / löst...valiant1970 skrev:Nu har jag fått igång den..ja men inte mer än så,stiftets färg är bra,dödarn funkar som den ska,flödar ej.Tog isär hela tändsystemet,inga synliga fel..Provåkte den å den varvar ur obelastad men med vxl i varvar den knappt ur på 2an,3an behöver vi inte ens tala om.Har skruvat på ställbara munstycket tills den går som bäst.Den liksom rycker lite när man åker påen...Tändinställning? Isof hur?
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 05 okt 2013, 23:57
- Ort: Enköping