Sida 1 av 2

Va less jag blir! Crescent 1252 vägrar gå igång!

Postat: 22 mar 2014, 10:05
av valiant1970
Förgasaren rengjord,ny bensin,gnista finns och stiftet blir blött..men inte fan går den igång iaf!

Postat: 22 mar 2014, 10:59
av ilo55cc
Dålig konding eller tändspole.

Postat: 22 mar 2014, 12:02
av F.Ödman
Tror ändå hon vill ha ett nytt stift...;-)

Postat: 22 mar 2014, 13:06
av bryggaren
Har svänghjulet rört sig på axeln? Kolla krysskilen.

Postat: 22 mar 2014, 16:45
av disktant
Blev det bara så eller efter att du ......?

Postat: 22 mar 2014, 20:55
av Falkfish
Hej.

Kan det vara så att :

1. Du hällt 2t oljan rätt i tanken ? ( blandar ju sig inte och lägger sig i botten av fuggen, blir typ 80 % olja och ingen bensin att antända, men det luktar bensin ).

2. Trasig flottör, rinner soppa i för stora mängder som ej går att antända, pröva att kasta en brinnande tändsticka i en bensindunk, brinner ej :-)

3. färgen på gnistan ? Ska vara blå eller klarblå, gul eller vit så är det kasst..

4. Någon vajsing med dödarknappen ?

Stefan

Postat: 22 mar 2014, 22:25
av Coolvette
Skulle även kolla tändläget, gnista vid fel tillfälle kan inte starta motorn.

Nytt stift är en bra idé, gnista i fria luften garanterar inte gnista i komprimerat förbränningsrum.

Postat: 23 mar 2014, 13:27
av valiant1970
nu försvann gnistan oxå! Blir till å kolla upp det elektriska mera noggrannt..soppan är blandad som man ska och flottören funkar..

Postat: 23 mar 2014, 13:56
av Calleberg
Självklart har du kollat med ett annat stift eller hur...?

Postat: 23 mar 2014, 16:35
av valiant1970
jo

Postat: 23 mar 2014, 17:11
av erlan
måste jag absolut gissa, så gissar jag att föregående ägare monterat en pirat tändspole. som pajat.
kolla om den lilla kabeln till kondingen är vit? det betraktar jag som en varningssignal. sen ska det stå bosch med stora bokstäver på orginalspolen.

kan ju vara kondensatorn som pajat.

för brytaravståndet har du väl kollat?
och att kabeln till dödarknappen är hel, och inte tjuvkortsluter?

erlan

Postat: 26 mar 2014, 20:50
av valiant1970
Nu har jag fått igång den..ja men inte mer än så,stiftets färg är bra,dödarn funkar som den ska,flödar ej.Tog isär hela tändsystemet,inga synliga fel..Provåkte den å den varvar ur obelastad men med vxl i varvar den knappt ur på 2an,3an behöver vi inte ens tala om.Har skruvat på ställbara munstycket tills den går som bäst.Den liksom rycker lite när man åker påen...Tändinställning? Isof hur?

Postat: 26 mar 2014, 20:53
av valiant1970
Nålens inställning kanske? Den går ibland igång på kick,men behövs oftast rulla igång..

Postat: 26 mar 2014, 21:33
av Falkfish
valiant1970 skrev:Nu har jag fått igång den..ja men inte mer än så,stiftets färg är bra,dödarn funkar som den ska,flödar ej.Tog isär hela tändsystemet,inga synliga fel..Provåkte den å den varvar ur obelastad men med vxl i varvar den knappt ur på 2an,3an behöver vi inte ens tala om.Har skruvat på ställbara munstycket tills den går som bäst.Den liksom rycker lite när man åker påen...Tändinställning? Isof hur?
Låter ju nästan som om svänghjulet sitter fel / löst...

Postat: 26 mar 2014, 21:40
av valiant1970
Svänghjulet med krysskil sitter ok.