Mikuni munstycken

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Mikuni munstycken

Inlägg av JanneL »

Jag har inte hunnit beställa mina Mikuniförgasare än.
Jag tänkte höra med er som kört TM/VM-28, vilka munstycken behöver man till en EKF med Athena 80 och ebay effektpipa?
Tänkte också passa på att köpa ett par satser munstycken mm när jag ändå beställer från Usa,
jag tänkte beställa kanske ett 10-tal extra att laborera med men jag har ingen aning om var man ska börja och vilka det finns.
är det huvudmunstycke, lågfartsmunstycke, trottelnål, nålmunstycke man laborerar med?

Jag tänkte köpa en TM28 och en VM28, kan det va så bra så det är samma munstycken i båda tro?

Hjälp mottages tacksamt :blush:

Jag tar gärna hem några andra delar eller hela förgasare om nån behöver och jag tar inget extra för det , vi delar bara på frakten och det är det enda vi betalar förutom priset :mrgreen:
56:an
Forumsponsor

Re: Mikuni munstycken

Inlägg av 56:an »

I första hand borde det väl vara högfarts- och lågfartsmunstycke, precis som man ställer in förgasarn på en motorsåg.

Motorn ska svara rappt på gasen och fyrtakta på fullvarv i tomgång :D
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

56:an skrev:I första hand borde det väl vara högfarts- och lågfartsmunstycke, precis som man ställer in förgasarn på en motorsåg.

Motorn ska svara rappt på gasen och fyrtakta på fullvarv i tomgång :D
Jag tror inte du har sett en sån förgasare så det är bättre att dom som har hållit på i munstycksträsket uttalar sig
Hallstamoppers har en besyckningstråd
http://hallstamoppers.forum24.se/hallst ... estyckning
Du kanske hittar nåt där
Ordförande i Hallstamoppers :D
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Gör grov justeringen med pirat munstycken. När du vet ungefär vad du hamnar i storlek, köp några riktiga Mikuni munstycken
för fin justering. Bäst är väl att alltid köpa Mikuni original men dom är ju lite dyrare. Braigasen.com har Mikuni original mustycken.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Skunkworkz skrev:Gör grov justeringen med pirat munstycken. När du vet ungefär vad du hamnar i storlek, köp några riktiga Mikuni munstycken
för fin justering. Bäst är väl att alltid köpa Mikuni original men dom är ju lite dyrare. Braigasen.com har Mikuni original mustycken.
vi har råd att köpa Mikuni direkt dom kostar bara 160:-/ 5st :D
problemet är att jag vet inte ens vilket jag ska börja med
firman som säljer vill veta vilken grundkonfiguration jag skall ha på den och jag har ingen aning cocos_acc.gif
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Kan inte hjälpa dig i frågan Janne...

Men att tänka på är om det sitter Hex-jets (6-kantiga) i dom så mäts det i flöde, dom runda är väl i mm om jag inte mins fel.

Här en omräkningstabell från flöde till mm, vet inte om du kommer att ha någon nytta av den.
Om inte annat kan du försöka lära dig tabellen utantill, kan vara bra att briljera med vid tillfälle! ;)

Mikuni flow / Dellorto mm
10 0.273
15 0.335
20 0.387
25 0.432
30 0.474
35 0.511
40 0.547
45 0.580
50 0.611
55 0.641
60 0.670
65 0.697
70 0.723
75 0.749
80 0.773
85 0.797
90 0.820
95 0.843
100 0.865
105 0.886
110 0.907
115 0.927
120 0.947
130 0.986
140 1.023
150 1.059
160 1.094
170 1.127
180 1.160
190 1.192
200 1.223
210 1.253
220 1.282
230 1.311
240 1.339
250 1.367
260 1.394
270 1.421
280 1.447
290 1.472
300 1.498
310 1.522
320 1.547
330 1.571
340 1.594
350 1.617
360 1.640
370 1.663
380 1.685
390 1.707
400 1.729
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

[quote="fatchance"]Kan inte hjälpa dig i frågan Janne...

Men att tänka på är om det sitter Hex-jets (6-kantiga) i dom så mäts det i flöde, dom runda är väl i mm om jag inte mins fel.

Här en omräkningstabell från flöde till mm, vet inte om du kommer att ha någon nytta av den.
Om inte annat kan du försöka lära dig tabellen utantill, kan vara bra att briljera med vid tillfälle! ;)

:lol:
lite segt att lära sig allt det där :shock:
Jag får surfa runt lite och se om jag kan hitta nån som kan det där med munstycken, jag trodde det fanns folk här som hade kläm på det där men det var nog lite optimistiskt.
Tråden som braxen länkade till var ju bara om Pwk men det kanske är ungefär lika på Mikunin.
ska kolla vad det sitter på för typ av munstycken på mikunin, om det är sexkant eller runt
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

kejsaren skrev: :lol:
lite segt att lära sig allt det där :shock:
Jag får surfa runt lite och se om jag kan hitta nån som kan det där med munstycken, jag trodde det fanns folk här som hade kläm på det där men det var nog lite optimistiskt.
Tråden som braxen länkade till var ju bara om Pwk men det kanske är ungefär lika på Mikunin.
ska kolla vad det sitter på för typ av munstycken på mikunin, om det är sexkant eller runt
Ja du, leta på vettja :D du lär inte få några enkla svar på det ändå, just därför att det inte är så enkelt att bestycka. Det som är rätt är rätt för en är fel för en annan.
Jag tycker skunkworkz är rätt ute som vanligt, följ hans råd så kommer det bli bra 8)
Börja med standardbestyckningen som föjler med och ta reda på åt vlket håll som det behöver justeras och sedan skaffar du ett gäng pirater å leta rätt på "the sweet spot" Jag själv har en hel hög från 90 till 190 i steg om 5.
Kan du inget om förgasarjustering så lär dig det först eller låt någon annan som kan göra det åt dig. Det finns inga enkla genvägar om det ska bli bra.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Ja nu är jag ju inte ute efter ett exakt bestyckningsschema för just min motor.
Jag är ute efter nån slags startkonfiguration som man kan börja med om du förstår?
ska man prova med 160 eller 200 som huvudmunstycke osv.
Jag tycker det skulle vara bra om jag kunde spara några timmar med motorn genom att lyssna på vad andra har gjort.
visst jag kan prova från början helt själv men grejjen med forum är väl att man ska dela med sig av sina erfarenheter.
alla behöver väl t.ex inte blanda sin egen kulör på färgen om det finns nån som redan blandat ett lyckat recept eller :wink:
sen förstår jag fortfarande inte varför jag ska köpa kopior på munstycken när originalet är så billigt som jag redan skrivit. :?:
killen som säljer förgasarna plockar i dom munstycken man vill ha, man får alltså välja grundkonfiguration när man köper förgasaren.
hur kan man då bara välja standardbestyckningen :?:
lära sig av andra lär bli svårt om man inte får närmare tips än så här :lol:
Dessutom har jag inga trimpolare här i trakten som kan hjälpa mig :cry:
Tråden på Hallstamoppers pekar på att dom kör med mellan 110 och 140 och lågfart 30-40 på sina PWK och vad jag kan se på andra ställen när jag surfat runt så verkar det stämma rätt bra för mig med.
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Jovisst gör så...fast de pwk som syftas på i tråden har powerjet så det blir väl inte lika i alla fall, (om du inte väljer om å tar en tmx27 istället för vm28) det måste bli mer kompromiss utan powerjet eftersom de fyller övergången mellan nål och högfart.
Jag tycker att det är fel håll att bestycka utifrån något som är perfekt för någon annan. Du bör gå från fett till rätt, inte från snålt till rätt.

Jag har lågfart 15 och 155 i huvudmunstycke på min tm24 och började med 190 i högfart. (Puch 75cc 8) )
Om 110 är bra för andra så börja med typ 150 men standard på vm28 är 170 tror jag.

Sen förstår jag inte valet av storlek, ska du varva satan med den? :D
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

kejsaren skrev:Jag tänkte köpa en TM28 och en VM28, kan det va så bra så det är samma munstycken i båda tro?
Samma huvudmunstycken i TM och VM!
kejsaren skrev:vi har råd att köpa Mikuni direkt dom kostar bara 160:-/ 5st :D
Bra pris! thumb_up
Man kanske skulle komplettera upp munstyckslådan...

Angående bestyckningen har jag tyvärr inget att tillföra.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

ja du har ju uppenbart sökt på nätet så gott du har kunnat.
försök hitta nån med en setup så nära din egen som möjligt.
börja med mint 10 procent helst 20 större area/flöde på huvudmunstycket och ev powerjet.
och börja med tändningen nära ö.d.p. och öka tändningen.

du har väl inte så långt upp till Valbo?
där finns en bromsbänk, och jag har fått intrycket av att den killen kan sin sak.

erlan
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

blyfot skrev:Jag har lågfart 15 och 155 i huvudmunstycke på min tm24 och började med 190 i högfart. (Puch 75cc 8) )
Om 110 är bra för andra så börja med typ 150 men standard på vm28 är 170 tror jag.
Sen förstår jag inte valet av storlek, ska du varva satan med den? :D
sådär ja, nu börjar det likna nåt :lol: kanske ska börja med 170 då och köpa ett par större och en 6-7 st mindre storlekar eller?

Hmmm :hmm:
Ni verkar tro att jag kan nåt. :no_no:
Jag är en hyfsad verkstadsmekaniker men Jag är total nybörjare på Athena och lite värre trimmning.
tidigare har jag bara trimmat med köpetrim, 5-halva, 60cc, 17 bing osv.
Har inte ens filat portarna på en cylinder ens när jag var 15 :shock:
Jag är alltså helt körd på vilka setuper man ska ha, Allt jag kan har jag lärt mig om Athena, Polini, Ekf, squischband, mm mm har jag läst mig till. :oops:
Vi har ingen moppeklubb i närheten och jag har nästan inga polare som kör moped och dom som kör har bara vanliga trim. :D
Fatta att det är skitsvårt att ens veta vilken förgasare man ska/kan ha.
PWK28 och TM28 verkar vara populära och det stämmer också med vad jag läst om många rekommenderar för runt 80cc.

är inte ute efter värsta värsta men jag vet hur det slutar, mycket vill ha mer, så är det alltid så det är lika bra att sikta högt direkt :mrgreen:
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

erlan skrev:ja du har ju uppenbart sökt på nätet så gott du har kunnat.
försök hitta nån med en setup så nära din egen som möjligt.
börja med mint 10 procent helst 20 större area/flöde på huvudmunstycket och ev powerjet.
och börja med tändningen nära ö.d.p. och öka tändningen.

du har väl inte så långt upp till Valbo?
där finns en bromsbänk, och jag har fått intrycket av att den killen kan sin sak.

erlan
Jag tänkte nog försöka själv, men vill ha lite tips om var man börjar, vill inte uppfinna hjulet själv hela tiden men tack för tipset, vad heter han/dom?
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Cobra5000 skrev:
kejsaren skrev:Jag tänkte köpa en TM28 och en VM28, kan det va så bra så det är samma munstycken i båda tro?
Samma huvudmunstycken i TM och VM!
kejsaren skrev:vi har råd att köpa Mikuni direkt dom kostar bara 160:-/ 5st :D
Bra pris! thumb_up
Man kanske skulle komplettera upp munstyckslådan...

Angående bestyckningen har jag tyvärr inget att tillföra.
hör av dig om du vill ha nåt bara, du kanske i alla fall vet vad du vill ha :lol:
Skriv svar