B20 med kg-17 kam?

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

B20 med kg-17 kam?

Inlägg av bryggaren »

Hej. Vad tror ni om en kg-17 kamaxel, jämförbar med volvos k-kam? Jag tänkte sätta en annan kam i min 142:a, men vill nog inte ha för vass kam. Gärna med bra bottenvrid om man ska dra en husvagn.
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Re: B20 med kg-17 kam?

Inlägg av bodda »

kg17 är kgvolvotrimning som kör med dom nummren k kammen är bra o dra med
kolla http://www.kgtrimning.com/KGkamB1820.htm
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Re: B20 med kg-17 kam?

Inlägg av blyfot »

Jag har själv provat KG5 kammen. Den plus Weber 45:or, steg4 topp och kraftigt avgassystem med extraktor gav bra drag :lol:
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: B20 med kg-17 kam?

Inlägg av Braxmatte »

bryggaren skrev:Hej. Vad tror ni om en kg-17 kamaxel, jämförbar med volvos k-kam? Jag tänkte sätta en annan kam i min 142:a, men vill nog inte ha för vass kam. Gärna med bra bottenvrid om man ska dra en husvagn.
Har du en KG-19 redan så är det väl bara att stoppa i den
Den är nog lite "vassare" än D eller K eftersom nockvinkeln är mindre

KG-10an är nog nästan helt lik D kammen

Vad har du mer tänkt göra åt motorn?

Jag skulle nog köpa en D-kam istället för då får du ju 900 kr över att trimma moppen med :D
Den funkar helt ok med orginalförgasare och 2mm planad topp
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Re: B20 med kg-17 kam?

Inlägg av bryggaren »

Fil o borr för 900kr, äru inte klok? 8)
Det lutar åt en k-kam med lyftare från VP autoparts, jag har redan en e-topp och vanlig förgasare, kan bli en Weber 36:a så småningom. Jag hade i min ungdom en -68 Amazon B20 med d-kam, standardförgasare och planad topp, den gick riktigt fint. Och femhalvor givetvis.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: B20 med kg-17 kam?

Inlägg av erlan »

problemet på 80-talet var ju den ojämna kvaliteten på "bokstavskammarna" till volvo.
det fanns dom som mätte upp skilnader i ventiltider på ett flera grader mellan cylindrarna.
annars är ju k-kammen ett säkert kort. var ju en vidareutveckling/förbättring av d-kammen.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: B20 med kg-17 kam?

Inlägg av 56:an »

Jag trimmade en B18 på 70-talet och till den köpte jag en R kam, kvalité på den ingen aning men det blev bra fart i motorn med höjd kompression, portad topp och dubbla Weber 45 DCOE
Jag sålde motorn nästan med en gång när jag upptäckte det inte var särskilt kul och ha den i en bil (Volvo PV 62/63) :hide:
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: B20 med kg-17 kam?

Inlägg av Braxmatte »

56:an skrev:Jag trimmade en B18 på 70-talet och till den köpte jag en R kam, kvalité på den ingen aning men det blev bra fart i motorn med höjd kompression, portad topp och dubbla Weber 45 DCOE
Jag sålde motorn nästan med en gång när jag upptäckte det inte var särskilt kul och ha den i en bil (Volvo PV 62/63) :hide:
Men det är väl kul när man måste gasa försiktigt för att inte slita ut bakdäcken...

Hade 2,2a med boa7 kam steg 3 topp och 48or i min amazon förut
ritade lätt åttor på torr asfalt med 4a passagerare (kallas visst "drifting" nuförtiden) :D
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: B20 med kg-17 kam?

Inlägg av 56:an »

Din var säkert bra mycket vassare men det här var 1975 och då var väl inte det vanliga gatutrimmet så väl utvecklat. Tyvärr gjorde jag en miss för jag planade toppen utan och mäta den före och senare konstaterade jag den redan varit planad så med den tunna röda packningen som jag använde då blev kompressionen väldigt hög.

Vid den första provkörningen hade jag inte webrarna än utan ett vanligt enkelförgasarinsug för B18A tillsammans med en amerikansk Rochesterförgasare från en Chevasexa. Motorn var pigg till tusen vid bottendrag men varvade förstås inte ut som beräknat. Jag uppskattade kompressionsförhållandet till 14:1 och när man stängde av tändnyckeln så stannade inte motorn utan hoppade runt ändå. Jag säger hoppa för när man startade den var det ungefär som och starta en diesel, att startmotorn inte riktigt orkade dra runt utan sackade i komplägena trots renoverad och friskt batteri. Jag funderade hur jag skulle göra men på Liljas Bil fick jag rådet att köpa en extra tjock "taxipackning" och den var c:a 2.5 kanske 3 mm tjock och när jag bytt till den packningen så sänktes kompressionen så motorn blev körbar. Det här var i mitten av 70-talet alltså när den 100 oktaniga blybensinen fortfarande fanns kvar. Det var en B18 motor som jag lät borra till B20 och köpte spritt nya Mahle kolvar för på den tiden brydde man sig inte lika mycket om vad det kostade. Bara lönen räckte så var det inga problem :lol:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: B20 med kg-17 kam?

Inlägg av pangerva »

Elleman-Jacobsen började tidigare.
Likaså Speedman Racing
m.fl, m.fl
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar