Hej
Någon som har koll på skillnaden mellan original 2,9 ps cylinder och den vassare 5,8 ps?
Är det bara utblåsets storlek som skiljer, eller är det även skillnad på insug och kanaler också?
Jag vet sedan tidigare att 5,8 har ett rejält utblås i jämförelse med originalcylinderns. Räcker det möjligen med att justera storleken på utblåset för att få upp flåset på originalcylindern?
// Andazon
EKF originalcylinder (2,9 ps) kontra 5,8 ps
EKF originalcylinder (2,9 ps) kontra 5,8 ps
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
- J2000E
Re: EKF originalcylinder (2,9 ps) kontra 5,8 ps
Nu var det ett tag sedan jag kikade på en 2,9 men som jag kommer ihåg det ser överströmmarna rätt lika ut (kan skilja något på höjden). 2,9: an har några problem - den har ett fast insugningsrör och det är avsevärt mindre diameter på det. Det har samma ytterdiameter som på de starkare cyllarna men sedan är det gjutet på helt annat sätt inuti - och i och med att det är fast så går det inte att porta vettigt - ungefär som på en GLX/Golden Champ-cylle. Det andra problemet är att det är otroligt snålt gjutet ovanpå avgasporten. Jag har inte portat någon 2,9 men när man portar en 5,3/5,8 får man se upp - det finns inte mycket material efter cylinderväggens tjocklek.
edit - svar på din fråga - nej, det räcker inte med att justera avgasporten - insuget är helt annorlunda jmfr m 5,8.
edit - svar på din fråga - nej, det räcker inte med att justera avgasporten - insuget är helt annorlunda jmfr m 5,8.
Jag har rätt bra snurr i min 2,9a. Skulle tro att den lämnar bra mycket mer än 5,8hk. 

- J2000E
Hej,Vegge skrev:Jag har rätt bra snurr i min 2,9a. Skulle tro att den lämnar bra mycket mer än 5,8hk.
Jag är ny här på forumet och vet inte vem du är eller vad du har för maskiner.
Frågan var dock - "Räcker det möjligen med att justera storleken på utblåset för att få upp flåset på originalcylindern?"
Och därför står mitt svar som jag skrev det = nej.
Att du fått bra snurr på din 2,9 är ju trevligt. Lika trevligt är om du berättar vad du gjort - för det var ju det den ursprungliga postaren frågade efter.
Med vänlig hälsning
JE
Cylindern är höjd 4mm, centrerat stift med förbränningsrummet nedsänkt i loppet. Något upptaget utblås, breddat insug och 17.5mm Dellorto.
-
URL=http://forumbilder.se/DCHM2/img-0475]
[/URL]
så här ser en dissekerad orginalcylinder till EKF ut. den är borrad 44mm. kolla vilka pyttesmå överströmmare
så här ser en dissekerad orginalcylinder till EKF ut. den är borrad 44mm. kolla vilka pyttesmå överströmmare
-
En annan fråga är vad som skiljer 5,3 & 5,8 ps cylindrarna?
Är det samma cylinder "invändigt", men original förgasarbestyckning som ger skillnad i effekt ?
// Andazon
Är det samma cylinder "invändigt", men original förgasarbestyckning som ger skillnad i effekt ?
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette