Tänkte förse min Monarped -54 med lite större förgasare så man slipper trampa i uppförsbackarna. Har Rex pilot FM50 motor och motorn är duktigt strypt med insug och förgasare jämfört med de tysksålda motorerna som jag förstått det. Det står 1.4 PS på originalskylten för motorn... men 0,8hk för Monarpeden.
Jag håller på att bygga ett insug för 12mm som passar pallas (vill att det ska se hyffsat original ut och hade bara massa pallas att offra) och tänkte borra upp en pallas 8 till 11-12 mm nånstans. Frågan är hur jag ska börja bestycka förgasaren sen? Är det någon som vet vilken bestyckning de tysksålda mopederna hade? Räcker det att borra upp munstyckena eller måste man göra nåt åt emulsionsröret också? Munstycket nu är ett 50. Vad innebär den märkningen, 0,5 mm? Har köpt Julas borrkit med småborr: http://www.jula.se/borrsats-20delar-181000
//Christian
Monarped Pilot 1 pet - Pallasförgasare
Re: Monarped Pilot 1 pet - Pallasförgasare
Olika fabrikat har olika märkning tror jag, men på min dellorto sha motsvarar märkningen 1/100mm. 50 = 0,5 mm osv.
Lättast är väl att prova med dom små borrarna. Ett litet tips, borrar man för mycket går det alldeles utmärkt att löda igen med tenn,så kan man försöka på nytt.
Lättast är väl att prova med dom små borrarna. Ett litet tips, borrar man för mycket går det alldeles utmärkt att löda igen med tenn,så kan man försöka på nytt.
Ja jä.... det hade jag jag glömt men visst gjorde man såilo55cc skrev:Ett litet tips, borrar man för mycket går det alldeles utmärkt att löda igen med tenn,så kan man försöka på nytt.

Munstycksborr hade man inga men gick och slipa en en nål fyrkantig som man sen kunde borra med

-
Och om det blir för stort, sätter man i en kardel från en elkabel. Med olika tiondelar eller flera. 

Hur är det med emulsionsröret då? Brukar man behöva förstora det också? Hur mycket kan jag tänkas behöva gå upp i munstycksstorlek från mina idag 50 om jag borrar en 8mm Pallas till 11-12?
Har aldrig provat men spridarröret tror jag inte du behöver ändra. Det är samma system som ilopallasen och det funkar med borrad förgasare vad jag vet. Hur mycket du behöver öka munstycket vet jag inte men så många nummer mer tror jag inte behövs. Som andra skrivare här säger så bestäms det mycket av hur det är eller är ändrat på avgassidan.