Växeljustering Flinta 3vxl fot

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
vw-bigblock

Växeljustering Flinta 3vxl fot

Inlägg av vw-bigblock »

Hej, är på jakt efter nån sorts justeringsanvisning för 3vxl,fotväxlad flintamotor. Vore tacksam för info då allt annat är klart för slutmontage.

mvh Stefan
vw-bigblock

Re: Växeljustering Flinta 3vxl fot

Inlägg av vw-bigblock »

Ingen som skruvat 3vxl flinta?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

flintamotorn är ju den motor som det finns allra minst med verkstadslitteratur till.
så det är prova och montera, demontera ock justera, och montera igen som gäller.
det var nog ingen slump att MCB böt till sachsmotorer bara några år efter att treväxlade flintan kom i produktion.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

vw-bigblock skrev:Ingen som skruvat 3vxl flinta?
Inte 3-växlad men jag tror att principen kan vara densamma som för 2vx. När du tittar i växlelådan ser du en vågformad kamskiva som ligger mot en fjäderbelastad stav som går in i blocket. Där finns en mutter som går att lossa så att växleldrevens lägen kan justeras rätt kontra kammens steg. Man ser till att drevklackarna går i ordentligt utan att dreven spänner mot varandra. Jag har svårt att tänka mig att man ska behöva justera annat än om något i växelmekanismen har bytts ut.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
boattown

Inlägg av boattown »

Jag har för mig att det bara är fasta lägen på fotväxlad. Nu är det något år sedan jag bytte växel axel på min.Det var bara att skruva ihop fantastiskt smidigt jämfört med sachs
Skriv svar