Sida 1 av 1

Växelkrångel fotväxlad Sachs

Postat: 04 jun 2014, 18:56
av Ellak
När jag ska växla upp från ettan till tvåan, får jag i trean.
Provade växlarna med motorn avstängd och sidokåpan borta.
Tryckte försiktigt med handen på växelspaken, från friläge till tvåan gick bra då.
Lite hårdare tryck med handen, från friläge gick trean i direkt.
Växla ner går bra, då funkar alla lägen.
Växelmekanismen är injusterad, men är glapp tyvärr.
Kan det vara den tandade delen, som går emot spärrstiftet som är slitet ?
Kanske dags att byta ut växelmekanismen mot en ny.
Tacksam för alla tips jag kan få, det är första Sachsen jag mekar med.

Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs

Postat: 04 jun 2014, 22:14
av HUSQVARNA SPORT
Spärrstift och fjäder och axel ,den stora fjäder och den lilla +skims brickor finns nya men resten är nog svårt.

Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs

Postat: 04 jun 2014, 22:42
av erlan
skulle gissa att lite shims och en ny "lilla fjädern" gör underverk.

erlan

Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs

Postat: 05 jun 2014, 15:44
av Ellak
Tack för tipsen, ska köpa lite nya delar

Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs

Postat: 05 jun 2014, 17:32
av erlan
shimsen på den L-L formade stången mella mekanismen och spärrstiftet fattas ofta helt.

erlan

Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs

Postat: 05 jun 2014, 17:53
av Ellak
Det stämmer, tack för tipset.

Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs

Postat: 05 jun 2014, 18:08
av Conrad Engström
Ellak skrev:När jag ska växla upp från ettan till tvåan, får jag i trean.
Provade växlarna med motorn avstängd och sidokåpan borta.
Tryckte försiktigt med handen på växelspaken, från friläge till tvåan gick bra då.
Lite hårdare tryck med handen, från friläge gick trean i direkt.
Växla ner går bra, då funkar alla lägen.
Växelmekanismen är injusterad, men är glapp tyvärr.
Kan det vara den tandade delen, som går emot spärrstiftet som är slitet ?
Kanske dags att byta ut växelmekanismen mot en ny.
Tacksam för alla tips jag kan få, det är första Sachsen jag mekar med.
Växelspaken går för långt. Vrid hela mekanismen motsols. Dom tre skruvarna.

Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs

Postat: 06 jun 2014, 09:25
av Ellak
Det ska jag prova, tack för tipset.

Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs

Postat: 06 jun 2014, 22:34
av JanneL
Conrad Engström skrev:
Ellak skrev:När jag ska växla upp från ettan till tvåan, får jag i trean.
Provade växlarna med motorn avstängd och sidokåpan borta.
Tryckte försiktigt med handen på växelspaken, från friläge till tvåan gick bra då.
Lite hårdare tryck med handen, från friläge gick trean i direkt.
Växla ner går bra, då funkar alla lägen.
Växelmekanismen är injusterad, men är glapp tyvärr.
Kan det vara den tandade delen, som går emot spärrstiftet som är slitet ?
Kanske dags att byta ut växelmekanismen mot en ny.
Tacksam för alla tips jag kan få, det är första Sachsen jag mekar med.
Växelspaken går för långt. Vrid hela mekanismen motsols. Dom tre skruvarna.
Åt vilket håll snurrar solen 8)

Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs

Postat: 07 jun 2014, 06:36
av Hasse
kejsaren skrev:
Åt vilket håll snurrar solen 8)

Jag har förstått att nere hos Pangerva så står den still och lyser konstant.

Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs

Postat: 08 jun 2014, 08:20
av ollaolle
Vill bara tjöta lite om att axialspelet på v-axeln(nr:3) inte får vara för mycket.. 0.10 tror jag? Finns shimsbrickor att köpa.. :D

Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs

Postat: 21 feb 2020, 19:05
av Mojjelito
Hej!
Har samma problem o hittade denna tråd.
Hittade du nån lösning på problemet som kan vara till hjälp?🙄😀

Re: Växelkrångel fotväxlad Sachs

Postat: 22 feb 2020, 10:04
av Ellak
Hej. Köpte shims och ny fjäder, och fick bort det mesta glappet.
Jag följde tipsen, jag fick här på forumet.
Det blev bättre, och fungerade ganska bra.
Delarna slits med tiden, och man får justera igen Tyvärr.
Lycka till, hoppas att det fungerar för dig också :D .

Mvh Ellak