Sachs 3 till 4växlad
Sachs 3 till 4växlad
Hej
Behöver lite hjälp, bygger om en Sachs till 4växlad, mitt problem är att mellan 2an och 3an får jag in friläge.även mellan 3an och 4an.kan det va så att jag har vänt 3ans växeldrev på fel håll
mvh ubbe
Behöver lite hjälp, bygger om en Sachs till 4växlad, mitt problem är att mellan 2an och 3an får jag in friläge.även mellan 3an och 4an.kan det va så att jag har vänt 3ans växeldrev på fel håll
mvh ubbe
Re: Sachs 3 till 4växlad
4:ans drev, plana sidan nedåt (mot kopplingssidan)
3:ans drev, ansatsen uppåt
2:ans drev (ursvarvningen för distansringen uppåt)
Distansringen, den går ej ner i 2:ans drev om det är felvänt.
1:ans drev (ursvarvningen för distansringen nedåt)
mvh ricky
3:ans drev, ansatsen uppåt
2:ans drev (ursvarvningen för distansringen uppåt)
Distansringen, den går ej ner i 2:ans drev om det är felvänt.
1:ans drev (ursvarvningen för distansringen nedåt)
mvh ricky
Re: Sachs 3 till 4växlad
Med risk för och va trög, vilken ansats menas.
Re: Sachs 3 till 4växlad
Ena sidan av drevet är plant, andra sidan har en upphöjning, en "ansats"
Re: Sachs 3 till 4växlad
Hej
Har kollat växellådan allt är som det ska, problemet är kvart, växling från 1an upp till 4an fungerar, men från 4an och ner fungerar de inte, hamnar i friläge mellan 4an o 3an och 3an o 2an någon som vet va de beror på
mvh ubbe
Har kollat växellådan allt är som det ska, problemet är kvart, växling från 1an upp till 4an fungerar, men från 4an och ner fungerar de inte, hamnar i friläge mellan 4an o 3an och 3an o 2an någon som vet va de beror på
mvh ubbe
Re: Sachs 3 till 4växlad
Kolla så att v-armen(nr 20 på bild) inte glappar för mycket.Du kan även prova att lossa plattan(nr 13)med 3 skruvar och vrid den,då ändras ingreppet för den lilla växelföraren(nr 9).. 

- Bilagor
-
- sachs.JPG (82.68 KiB) Visad 2847 gånger
Re: Sachs 3 till 4växlad
Tack för svar har provat tyvärr utan bra resultat vilket syfte har spärrstiftet 4an
mvh ubbe
mvh ubbe
Re: Sachs 3 till 4växlad
Hej.
4 ans stift låser mot 28, lägesvinkeln som håller det på plats..
S
4 ans stift låser mot 28, lägesvinkeln som håller det på plats..
S
Re: Sachs 3 till 4växlad
Tokviktigt att stiftet finns och fjädrar som det ska...Falkfish skrev:Hej.
4 ans stift låser mot 28, lägesvinkeln som håller det på plats..
S
När jag var 15 (1975) så hoppade kedjan på min 50S en gång och därefter blev det helt kajko...
Växlarna gick in men så snart man slog av och drog på hamnade man i ett friläge under den korta avlastningen.
Spärrstiftet var pajat av den avhoppade kedjan och växlarna följde väl lättaste motståndets lag och hamnade mellan växlarna.
Re: Sachs 3 till 4växlad
Ska de sitta nån fjäder bakom spärrstiftet som de e nu kommer stiftet inte i kontakt med växeltappen
Ubbe
Ubbe
Re: Sachs 3 till 4växlad
Det ska det men kolla även att hylsan inte är deformerad, syns på baksidan av kåpan.ubbe t skrev:Ska de sitta nån fjäder bakom spärrstiftet som de e nu kommer stiftet inte i kontakt med växeltappen
Ubbe
I synnerhet om du har en -69 och tidigare, då är hylsan tio millimeter i diameter men den sticker in kanske tio millimeter, har då kedjan hoppat av och tryckt till hylsan är risken stor att den deformerat hylsan och låst fjädern.
Tror att även ett fjortonkuggars framdrev riskerar att gå för nära detta spärrstift även utan att kedjan hoppar av..
Från 1970 (tror jag) fick Sachs-motorerna ett grövre spärrstift, 12 millimeter, samtidigt blev stiftet kortare och då gick det jämt med kåpans baksida.
Dock kan det skadas av en avhoppad kedja.
Som sagt, kolla stiftet och se till att det verkligen greppar i spärrkulissen.
Re: Sachs 3 till 4växlad
Hylsan ser okej ut men fjäder saknas får skaffa en ny
ubbe
ubbe
Re: Sachs 3 till 4växlad
Nummer 28 på bilden finns det 2 varianter av(3 och 4:vxl).Ett spår till i den 4:vxl såklart.. 
