Sida 1 av 1

Sachs 3 till 4växlad

Postat: 06 jun 2014, 15:13
av ubbe t
Hej
Behöver lite hjälp, bygger om en Sachs till 4växlad, mitt problem är att mellan 2an och 3an får jag in friläge.även mellan 3an och 4an.kan det va så att jag har vänt 3ans växeldrev på fel håll
mvh ubbe

Re: Sachs 3 till 4växlad

Postat: 06 jun 2014, 16:22
av Ricky
4:ans drev, plana sidan nedåt (mot kopplingssidan)
3:ans drev, ansatsen uppåt
2:ans drev (ursvarvningen för distansringen uppåt)
Distansringen, den går ej ner i 2:ans drev om det är felvänt.
1:ans drev (ursvarvningen för distansringen nedåt)

mvh ricky

Re: Sachs 3 till 4växlad

Postat: 06 jun 2014, 16:31
av ubbe t
Med risk för och va trög, vilken ansats menas.

Re: Sachs 3 till 4växlad

Postat: 06 jun 2014, 17:59
av Ricky
Ena sidan av drevet är plant, andra sidan har en upphöjning, en "ansats"

Re: Sachs 3 till 4växlad

Postat: 07 jun 2014, 15:07
av ubbe t
Hej
Har kollat växellådan allt är som det ska, problemet är kvart, växling från 1an upp till 4an fungerar, men från 4an och ner fungerar de inte, hamnar i friläge mellan 4an o 3an och 3an o 2an någon som vet va de beror på
mvh ubbe

Re: Sachs 3 till 4växlad

Postat: 07 jun 2014, 16:45
av ollaolle
Kolla så att v-armen(nr 20 på bild) inte glappar för mycket.Du kan även prova att lossa plattan(nr 13)med 3 skruvar och vrid den,då ändras ingreppet för den lilla växelföraren(nr 9).. :)

Re: Sachs 3 till 4växlad

Postat: 07 jun 2014, 17:14
av ubbe t
Tack för svar har provat tyvärr utan bra resultat vilket syfte har spärrstiftet 4an
mvh ubbe

Re: Sachs 3 till 4växlad

Postat: 07 jun 2014, 18:05
av Falkfish
Hej.
4 ans stift låser mot 28, lägesvinkeln som håller det på plats..

S

Re: Sachs 3 till 4växlad

Postat: 07 jun 2014, 18:26
av Coolvette
Falkfish skrev:Hej.
4 ans stift låser mot 28, lägesvinkeln som håller det på plats..

S
Tokviktigt att stiftet finns och fjädrar som det ska...
När jag var 15 (1975) så hoppade kedjan på min 50S en gång och därefter blev det helt kajko...
Växlarna gick in men så snart man slog av och drog på hamnade man i ett friläge under den korta avlastningen.

Spärrstiftet var pajat av den avhoppade kedjan och växlarna följde väl lättaste motståndets lag och hamnade mellan växlarna.

Re: Sachs 3 till 4växlad

Postat: 07 jun 2014, 18:31
av ubbe t
Ska de sitta nån fjäder bakom spärrstiftet som de e nu kommer stiftet inte i kontakt med växeltappen

Ubbe

Re: Sachs 3 till 4växlad

Postat: 07 jun 2014, 18:48
av Coolvette
ubbe t skrev:Ska de sitta nån fjäder bakom spärrstiftet som de e nu kommer stiftet inte i kontakt med växeltappen

Ubbe
Det ska det men kolla även att hylsan inte är deformerad, syns på baksidan av kåpan.
I synnerhet om du har en -69 och tidigare, då är hylsan tio millimeter i diameter men den sticker in kanske tio millimeter, har då kedjan hoppat av och tryckt till hylsan är risken stor att den deformerat hylsan och låst fjädern.
Tror att även ett fjortonkuggars framdrev riskerar att gå för nära detta spärrstift även utan att kedjan hoppar av..

Från 1970 (tror jag) fick Sachs-motorerna ett grövre spärrstift, 12 millimeter, samtidigt blev stiftet kortare och då gick det jämt med kåpans baksida.
Dock kan det skadas av en avhoppad kedja.

Som sagt, kolla stiftet och se till att det verkligen greppar i spärrkulissen.

Re: Sachs 3 till 4växlad

Postat: 07 jun 2014, 19:17
av ubbe t
Hylsan ser okej ut men fjäder saknas får skaffa en ny
ubbe

Re: Sachs 3 till 4växlad

Postat: 07 jun 2014, 20:03
av ollaolle
Nummer 28 på bilden finns det 2 varianter av(3 och 4:vxl).Ett spår till i den 4:vxl såklart.. :roll:

Re: Sachs 3 till 4växlad

Postat: 07 jun 2014, 20:47
av ubbe t
:thumb: