Ljuddämpare
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 27 feb 2014, 11:54
Ljuddämpare
hej nån som har bästa tipset att sota /rensa ur ljuddämparen ? bränna ur ? tvätta ? dom här mopparna behöver ju ha en rejäl rensning av ljuddämparen nån gång..... Tips ?
Re: Ljuddämpare
När jag var ung tonåring läste jag i motorhandböckerna hur man lämpligen sotade och rengjorde mopedljuddämpare och avgasrör i bad med kaustiksoda. Jag läst och läste men det lämnade lika många frågetecken, hur mycket soda till viss mängd vatten och vad för soda skulle man köpa och var fanns den?
Följden blev att jag aldrig provade men nån gång vill jag göra det innan jag lämnar det är jordelivet
På den tiden fanns inte datorer och google man kunde fråga men det gör det idag
http://www.jula.se/kaustiksoda-750ml-510002
Men hur är det nu, ska man värma och hur varmt ska det vara?
Hur länge ska delarna ligga i badet?
Det enda jag egentligen vet säkert är att man inte ska lägga delar av aluminium och lättmetall i badet
Följden blev att jag aldrig provade men nån gång vill jag göra det innan jag lämnar det är jordelivet

På den tiden fanns inte datorer och google man kunde fråga men det gör det idag

http://www.jula.se/kaustiksoda-750ml-510002
Men hur är det nu, ska man värma och hur varmt ska det vara?

Hur länge ska delarna ligga i badet?

Det enda jag egentligen vet säkert är att man inte ska lägga delar av aluminium och lättmetall i badet

-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 27 feb 2014, 11:54
Re: Ljuddämpare
Jag har hört grönsåpa ??? men har alltid själv krafsat ur och kört med tryckluft .... måste finnas bättre sätt ... gasolbrännare kanske ?
Re: Ljuddämpare
Kan man inte elda ut med bensin 

-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 27 feb 2014, 11:54
Re: Ljuddämpare
Har testat det med kanske OK ? men sotet är ju kvar .. i askform ...skulle vilja ha dämparen helt ren !
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Ljuddämpare
Kopierat från Classic Motor.
En annan metod är att lägga ner avgasröret i ett varmt bad av vatten och kaustiksoda (cirka 10-20%). Sodan är väldigt frätande (hud, ögon och färg) och får dessutom inte hällas i varmt vatten då det kan uppstå kaskader av stänk. Däremot så skadas inte krom eller järn av sodabadet. Lämplig temperatur är ca 80 grader och tiden beror på hur sotigt det är.
En annan metod är att lägga ner avgasröret i ett varmt bad av vatten och kaustiksoda (cirka 10-20%). Sodan är väldigt frätande (hud, ögon och färg) och får dessutom inte hällas i varmt vatten då det kan uppstå kaskader av stänk. Däremot så skadas inte krom eller järn av sodabadet. Lämplig temperatur är ca 80 grader och tiden beror på hur sotigt det är.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Ljuddämpare
hmm...pangerva skrev:Kopierat från Classic Motor.
En annan metod är att lägga ner avgasröret i ett varmt bad av vatten och kaustiksoda (cirka 10-20%). Sodan är väldigt frätande (hud, ögon och färg) och får dessutom inte hällas i varmt vatten då det kan uppstå kaskader av stänk. Däremot så skadas inte krom eller järn av sodabadet. Lämplig temperatur är ca 80 grader och tiden beror på hur sotigt det är.

Jag tror jag kratsar, kretar och skrapar istället

-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 27 feb 2014, 11:54
Re: Ljuddämpare
soda låter bra vill gärna behålla orginaldämparen... skall testa detta / tack för tipset
Re: Ljuddämpare
Hej Hopp..56:an skrev:hmm...pangerva skrev:Kopierat från Classic Motor.
En annan metod är att lägga ner avgasröret i ett varmt bad av vatten och kaustiksoda (cirka 10-20%). Sodan är väldigt frätande (hud, ögon och färg) och får dessutom inte hällas i varmt vatten då det kan uppstå kaskader av stänk. Däremot så skadas inte krom eller järn av sodabadet. Lämplig temperatur är ca 80 grader och tiden beror på hur sotigt det är.![]()
Jag tror jag kratsar, kretar och skrapar istället
Det där med soda i vatten, kommer ni inte ihåg SIV från skolan ????
ALLTID SIV !! = Syran I Vatten, detta för att undvika starka reaktioner mellan vätskorna.
Men Zwezda 50 ( ursäkta om stavningen är fel ) uppgav att RME skulle vara så mycket bättre att använda för avfettning/ursotning, har letat febrilt efter detta drivmedel i Falkenberg utan finna vem som har detta i pumparna....
Stefan
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 27 feb 2014, 11:54
Re: Ljuddämpare
RME är en soppa som oftast kokas i hop lokalt av nån miljöfreak... skulle säkert funka har använt det till motortvätt med hyfsat resultat ... för nåt år sen hällde dom det i bilar och skulle köra miljövänligt...... det gick bra tills vintern kom.........
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Ljuddämpare
Googla RME så hittar du var det finns att köpa.
inte på alla tappar men många.
inte på alla tappar men många.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 709
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: Ljuddämpare
Hej!
Detta kan inte nog betonas, varm sodablandning är INTE att leka med!
Det är lika effektivt som fullkomligt skitfarligt.
Betr RME, vet inte hur bra det funkar i koksiga ljuddämpare, men värt att prova.
RME är bra att tvätta med, men som bränsle finns vissa förbehåll...
PS. Zvezda, kommer från en rysk torpedbåtsmotor (Zvezda M50 F6L) som jag har, 62.4 liter V12 diesel, 1200 hästar vid 1850 rpm. Fabriken heter Zvezda. DS

Detta kan inte nog betonas, varm sodablandning är INTE att leka med!
Det är lika effektivt som fullkomligt skitfarligt.
Betr RME, vet inte hur bra det funkar i koksiga ljuddämpare, men värt att prova.
RME är bra att tvätta med, men som bränsle finns vissa förbehåll...
PS. Zvezda, kommer från en rysk torpedbåtsmotor (Zvezda M50 F6L) som jag har, 62.4 liter V12 diesel, 1200 hästar vid 1850 rpm. Fabriken heter Zvezda. DS
Re: Ljuddämpare
Kul
Det var en snygg, slät och stilren design på den motorn måste jag säga
Men att den är så stor som 64 liter det är svårt och fatta
Hur mycket väger motorn?
"Zvezda" betyder stjärna har jag lärt mig nu

Det var en snygg, slät och stilren design på den motorn måste jag säga

Men att den är så stor som 64 liter det är svårt och fatta

Hur mycket väger motorn?
"Zvezda" betyder stjärna har jag lärt mig nu

- ZVEZDA M50
- Inlägg: 709
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: Ljuddämpare
Hej!
Motorn väger 1680 kg (torr) med backslag. Tag bort backslaget och den väger bara lite mindre än Rolls Royce Griffon.
Cylinderkalibern är 180 mm, slaglängd är 200 resp 208.9 mm. Kolvarna är förhållandevis korta, ca 150 mm höga.
Dubbla överliggande kamaxlar och fyra stora ventiler per cylinder. Insprutningspumpen är lika lång som en ordinär bilmotor...
Härlig Rysk design, intressanta tekniska lösningar då så krävs, inga onödiga saker.
Motorn väger 1680 kg (torr) med backslag. Tag bort backslaget och den väger bara lite mindre än Rolls Royce Griffon.
Cylinderkalibern är 180 mm, slaglängd är 200 resp 208.9 mm. Kolvarna är förhållandevis korta, ca 150 mm höga.
Dubbla överliggande kamaxlar och fyra stora ventiler per cylinder. Insprutningspumpen är lika lång som en ordinär bilmotor...
Härlig Rysk design, intressanta tekniska lösningar då så krävs, inga onödiga saker.