Ljuddämpare

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Göran Hallberg

Ljuddämpare

Inlägg av Göran Hallberg »

hej nån som har bästa tipset att sota /rensa ur ljuddämparen ? bränna ur ? tvätta ? dom här mopparna behöver ju ha en rejäl rensning av ljuddämparen nån gång..... Tips ?
56:an
Forumsponsor

Re: Ljuddämpare

Inlägg av 56:an »

När jag var ung tonåring läste jag i motorhandböckerna hur man lämpligen sotade och rengjorde mopedljuddämpare och avgasrör i bad med kaustiksoda. Jag läst och läste men det lämnade lika många frågetecken, hur mycket soda till viss mängd vatten och vad för soda skulle man köpa och var fanns den?
Följden blev att jag aldrig provade men nån gång vill jag göra det innan jag lämnar det är jordelivet :D

På den tiden fanns inte datorer och google man kunde fråga men det gör det idag :mrgreen:

http://www.jula.se/kaustiksoda-750ml-510002

Men hur är det nu, ska man värma och hur varmt ska det vara? :roll:

Hur länge ska delarna ligga i badet? :roll:

Det enda jag egentligen vet säkert är att man inte ska lägga delar av aluminium och lättmetall i badet :roll:
Göran Hallberg

Jag har hört grönsåpa ??? men har alltid själv krafsat ur och kört med tryckluft .... måste finnas bättre sätt ... gasolbrännare kanske ?
ubbe t

Inlägg av ubbe t »

Kan man inte elda ut med bensin :D
Göran Hallberg

Har testat det med kanske OK ? men sotet är ju kvar .. i askform ...skulle vilja ha dämparen helt ren !
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Kopierat från Classic Motor.

En annan metod är att lägga ner avgasröret i ett varmt bad av vatten och kaustiksoda (cirka 10-20%). Sodan är väldigt frätande (hud, ögon och färg) och får dessutom inte hällas i varmt vatten då det kan uppstå kaskader av stänk. Däremot så skadas inte krom eller järn av sodabadet. Lämplig temperatur är ca 80 grader och tiden beror på hur sotigt det är.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Forumsponsor

Du kan köpa en ny ljuddämpare då :roll:

http://www.mopedrenovering.se/jlo/avgas ... altyp.html

• Bild
Forumsponsor

pangerva skrev:Kopierat från Classic Motor.

En annan metod är att lägga ner avgasröret i ett varmt bad av vatten och kaustiksoda (cirka 10-20%). Sodan är väldigt frätande (hud, ögon och färg) och får dessutom inte hällas i varmt vatten då det kan uppstå kaskader av stänk. Däremot så skadas inte krom eller järn av sodabadet. Lämplig temperatur är ca 80 grader och tiden beror på hur sotigt det är.
hmm... :?

Jag tror jag kratsar, kretar och skrapar istället :|
Göran Hallberg

soda låter bra vill gärna behålla orginaldämparen... skall testa detta / tack för tipset
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

56:an skrev:
pangerva skrev:Kopierat från Classic Motor.

hmm... :?

Jag tror jag kratsar, kretar och skrapar istället :|
Hej Hopp..

Det där med soda i vatten, kommer ni inte ihåg SIV från skolan ????
ALLTID SIV !! = Syran I Vatten, detta för att undvika starka reaktioner mellan vätskorna.

Men Zwezda 50 ( ursäkta om stavningen är fel ) uppgav att RME skulle vara så mycket bättre att använda för avfettning/ursotning, har letat febrilt efter detta drivmedel i Falkenberg utan finna vem som har detta i pumparna....

Stefan
Göran Hallberg

RME är en soppa som oftast kokas i hop lokalt av nån miljöfreak... skulle säkert funka har använt det till motortvätt med hyfsat resultat ... för nåt år sen hällde dom det i bilar och skulle köra miljövänligt...... det gick bra tills vintern kom.........
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Googla RME så hittar du var det finns att köpa.
inte på alla tappar men många.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Detta kan inte nog betonas, varm sodablandning är INTE att leka med!
Det är lika effektivt som fullkomligt skitfarligt.

Betr RME, vet inte hur bra det funkar i koksiga ljuddämpare, men värt att prova.
RME är bra att tvätta med, men som bränsle finns vissa förbehåll...

PS. Zvezda, kommer från en rysk torpedbåtsmotor (Zvezda M50 F6L) som jag har, 62.4 liter V12 diesel, 1200 hästar vid 1850 rpm. Fabriken heter Zvezda. DS
Bild
Forumsponsor

Kul :D

Det var en snygg, slät och stilren design på den motorn måste jag säga thumb_up

Men att den är så stor som 64 liter det är svårt och fatta :shock:

Hur mycket väger motorn?

"Zvezda" betyder stjärna har jag lärt mig nu :)
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Motorn väger 1680 kg (torr) med backslag. Tag bort backslaget och den väger bara lite mindre än Rolls Royce Griffon.
Cylinderkalibern är 180 mm, slaglängd är 200 resp 208.9 mm. Kolvarna är förhållandevis korta, ca 150 mm höga.
Dubbla överliggande kamaxlar och fyra stora ventiler per cylinder. Insprutningspumpen är lika lång som en ordinär bilmotor...
Härlig Rysk design, intressanta tekniska lösningar då så krävs, inga onödiga saker.
Skriv svar