Sida 1 av 2

Bestycka Mikuni VM

Postat: 25 jun 2014, 08:07
av then71
Köpte mig två nästan nya Mikuni billigt, en VM24 och en VM26.
Nackdelen är att de provats på en Fiddy 4-takt och köpts och bestyckats därefter.
Har kollat lite specar på de VM som säljs av ex VRM och braigasen och det som skiljer mest är att dessa oftast har större lågfart (ca #30) samt nålmunstycke utan lufthål på sidorna.

Vet någon hur mycket det påverkar att det sitter nålmunstycke lämpligt till 4-taktare i förgasaren?
Det är alltså det med små hål på sidorna som kallas "bleed type" som sitter i fuggarna.
Bör jag byta till ett utan sidohål som normalt brukar användas till 2-takt för att enklare kunna bestycka?
njet.jpg
njet.jpg (26.75 KiB) Visad 4520 gånger

Re: Bestycka Mikuni VM

Postat: 25 jun 2014, 20:12
av then71
Fan, blir lite sur på denna bestyckningprocedur :evil:

Orginal har denna VM26-606 22,5/190 i munstycke.
Har gått till 27,5 i lågfart och provat allt mellan 155-190 i huvudmunstycke.

Den går piggt och raskt upp till ca 1/2 gas man drar på fullt då kommer den en bit till och sedan är det ungefär som den misständer.
Kan det vara något tändningsrelaterat på högre varv som jag inte märkt tidigare då jag kört med jamarcoldämpare och bing 19?

Setupen är:
Sach EKF
Athena 80cc
VRM vev
Kokusantändning.
Sachs "smatterpipa" för 50-80cc

Re: Bestycka Mikuni VM

Postat: 25 jun 2014, 20:21
av zappafan
Är ingen expert, hur har du ställt tändningen? här är en länk som kanske är bra...

http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm



..här en tråd då jag frågade lite om olika saker.. :oops:

http://hallstamoppers.forum24.se/hallst ... asc-0.html

Re: Bestycka Mikuni VM

Postat: 25 jun 2014, 20:29
av Puchen
På sidan 13 och 14 i denna manual står det om "full throttle" där även atomizerns funktion är beskriven. Iofs för Dellorto, men tillämpningsbart på andra trottelnålsförgasare också.

http://www.kartingsa.com.au/kart%20manu ... manual.pdf

Re: Bestycka Mikuni VM

Postat: 25 jun 2014, 21:09
av Calleberg
Dellorto PHBC 20 AD med 4-takts atomizer funkade inte vidare värst på moppen, med rätt atomizer funkade det fint.

Löd igen hålen på prov..

Re: Bestycka Mikuni VM

Postat: 25 jun 2014, 22:05
av then71
Intressant läsning, stort tack!

Var ut och provade lite till.
Gick upp till 210 och blev ingen skillnad.
Provade utan munstycke, ju mer jag vred på gasen ....misständning->fyrtaktning->böööp
Satt sedan i 150, det minsta jag hade, och se på fan den gick klart bättre och varvade betydligt mer innan den blev varm.
Får beställa några i storlek 135-145 och prova innan jag ger mig på nålmunstycket/atomizer.

Bästa vore kanske att titta på vm26-665 och köpa nål o nålmunstycke efter dennes spec.

Re: Bestycka Mikuni VM

Postat: 25 jun 2014, 22:13
av zappafan
then71 skrev:Bästa vore kanske att titta på vm26-665 och köpa nål o nålmunstycke efter dennes spec.
Säkert enklast, min enfaldiga inställning är moderat trimmat brukar "standard" bestyckning på förgasarn funka rätt bra ur kartongen, gäller flesta motorer (V8 m.m) :wink:

Re: Bestycka Mikuni VM

Postat: 26 jun 2014, 08:17
av HSE
Påminner mig om när min svåger P köpte en Mustang cabb -65 med V8 i Göteborg en gång i tiden. Enligt bilfirman han köpte den på var motorn dålig men körbar so han fick den billigt. Han tankade 10 liter och körde mot Surte, kom till alelyckan där var bensinen slut efter ca 6 km. När han fick hem bilen och rev förgasaren upptäckte han att någon borrat upp hålen i alla munstycken! Nya munstycken och oljebyte och motorn var som ny igen mistick_yes.gif Någon trodde tydligen att mer bensin: mera hk :)

Re: Bestycka Mikuni VM

Postat: 26 jun 2014, 19:52
av Puchen
then71 skrev:Intressant läsning, stort tack!

Var ut och provade lite till.
Gick upp till 210 och blev ingen skillnad.
Provade utan munstycke, ju mer jag vred på gasen ....misständning->fyrtaktning->böööp
Satt sedan i 150, det minsta jag hade, och se på fan den gick klart bättre och varvade betydligt mer innan den blev varm.
Får beställa några i storlek 135-145 och prova innan jag ger mig på nålmunstycket/atomizer.

Bästa vore kanske att titta på vm26-665 och köpa nål o nålmunstycke efter dennes spec.
Inga problem.

Tycker... innan du ger dig på vidare bestyckning att du bör montera den atomizer som skall vara avsedd för tvåtaktare. Det är ju inte utan anledning att det är olika för tvåtakt och fyrtakt.

Re: Bestycka Mikuni VM

Postat: 30 jun 2014, 13:08
av then71
Hmm....plockade på den Bing 19 jag kört med sedan i April...plötsligt så går den även illa när man kommer upp i varv, misständer och har sig.
Det måste vara något annat än fuggen som strular!

Det som gjorts sedan den sist fungerade:
Bytt till effektpipa (den smattriga för Sachs 50-80cc)
Provat olika fuggar.

Kan kokusantändningen plötslig börja spöka på högre varv?
Är det byte från 32mm jamarcol till pipan som orsakar problemet?

Re: Bestycka Mikuni VM

Postat: 30 jun 2014, 15:15
av zappafan
Jag tycker då inte pipan skulle orsaka misständningar...

Re: Bestycka Mikuni VM

Postat: 30 jun 2014, 15:17
av then71
Kom på.... har ju dränkt stiftet några ggr med allt förgasartestande.
Aja, kollar över kablarna till tändningen och byter stift för att utesluta detta.

Re: Bestycka Mikuni VM

Postat: 30 jun 2014, 17:58
av erlan
zappafan skrev:Jag tycker då inte pipan skulle orsaka misständningar...
njaaa, felet sitter ju nån annanstans. men en rätt avstämd pipa ger ju en bättre fyllnadsgrad, och ett högre (heter det dynamiskt) kompresionstryck. och då behövs mer kraft från tändsystemet.

erlan

Re: Bestycka Mikuni VM

Postat: 30 jun 2014, 19:11
av then71
Hoppsan....satt i ett nytt stift och nu går den klockrent med Bing 19 :)
Bara att börja om med bestyckning av se större gasarna då :(

Re: Bestycka Mikuni VM

Postat: 03 jul 2014, 10:50
av peezee
Hur avlöpte detta äventyret? Jag är lite intresserad då jag funderar på att köpa en VM24 28mm mikuni till min moped. Den är också bestyckad till fyrtakt misstänker jag.