Ilo piano 0,8 och 1 hk, vad skiljer

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
jesperakesson
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 jun 2009, 23:00
Ort: Göteborg

Ilo piano 0,8 och 1 hk, vad skiljer

Inlägg av jesperakesson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Ny på moppar och såg att nån gång (i början av 60-talet) gick effekten från 0,8 till 1 hk.
Vad skiljer mellan Ilo Piano 0,8 och 1hk?

Ja jag har en Piano i garaget :)

När jag ändå håller på - är det någon skillnad på Piano och G50?

mvh Jesper <!-- </EdIndex> --></div>
Pierre
Inlägg: 397
Blev medlem: 08 apr 2008, 23:00
Ort: Nästan i mitten

Inlägg av Pierre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D 0,2Hk <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pierre skrev::D 0,2Hk
staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
jesperakesson
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 jun 2009, 23:00
Ort: Göteborg

Inlägg av jesperakesson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaja lustigkurrar men det skiljer ju ändå nått eller hur, jag vill veta vad. Har ni inget vettigt att säga så...

Sen kommer jag ju självklart att leta som en blå och betala vad som helst för att hitta exakt rätt delar för att göra om min till en 1.0 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte för att jag vet vad som skiljer. Men det kan vara skillnad på topplocket. Mindre kompression på 0,8hk versionen, och mer kompression på 1.0hk versionen.

Det är bara en teori från min sida. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är inte kunnig på Jlo, men jag tycker Rexxy's teori det låter rimligt. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har för mig att G-50 är den äldre modellen av JLOs 2vxl motorer å dessa hade som jag erfarit en cylinder i gjutjärn å även en annan transmission. Medans den nyare versionen har piano remmen samt en cylinder av aluminium med stålfoder å ett lite mysko insug. Även förgasaren på den senare mod. har detta fjärilsinsug (ser ut som en fjäril i siluett) det finns även dom som kallar fjärils insuget för trim men jag har sett detta arrangemang även vid obduktion av osprättade ilomotorer
mvh Dr.Novolette <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min Monarpeden står det så här på motorn:
Bild
På vänstra kåpan står det Jlo Piano.




Cylindern som satt på var en aluminium med runt hål:
Bild
Nu sitter det en aluminiumcylinder på med lite mer batman siluett.


Original Pallasförgasaren trattade ut så att den såg ut att kunna passa rätt så skapligt på "batmancylinder".
Numera sitter det dock en 15mm Bing på ifrån en Jlo M50(3växladfot ):
Bild

Bra förgasare som ger go originallook:
Bild
Bild
Sextondrev gör gott.


Någon som blev något klokare? Nja kanske inte.



/ Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alla 1 hp är av gjutjern och runt insug, dessutom ser man på utblåset att det är ovalt ända ut. Medans 0,8 hp har runda utblås vid röret. Även 0,8 fans av gjutjern. Aluminiumcylindrarna var alla 0,8 hp men insugen var olika. Stora insuget satt strypningen i den underbara Pallasaförgasaren :x så cylindern var mera än 0,8 hp och det var ganska snart upptäkt av grabbarna. :wink:
När jag var grabb filade vi endast en lucka på insugningssidan som var 8 mm hög och samma brädd som insuget, då gick Ilon fint. <!-- </EdIndex> --></div>
jesperakesson
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 jun 2009, 23:00
Ort: Göteborg

Inlägg av jesperakesson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul läsning, tack.

En sån där orginalcylinder med stort insug skulle man ju vilja ha men den kostar väl skjortan, jag får nog nöja mig med att fila på en pallasförgasare då jag har en extra och fila på den extra kolven jag har. Jag vill inte pilla på originalgrejerna. Om nån har ett planat topplock (eller ett vanligt att plana) ni vill bli av med så säg gärna till, vad kan en topp vara värd?

/Jesper <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->P-O Åberg kan massor om JLO.
Dessutom kan du hitta en del på hans hemsida.....

Besök: http://www.pyttipanna.webb.se/
surfa runt lite där och se vad du kan finna. Vid "Recept" hittar du en del kul saker. Om du har mer att fråga om gå till "Om mig" längst ner kan du maila en fråga.

Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar