Problem på höga varv...
Problem på höga varv...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kollar om någon är kunnig på detta problem jag har.
Har en 2växl Cresent Compact med sachsmotor som är bonnetrimmad.
Har nyligen renoverat motorn med ny släng å (chimmsad). Nya lager packboxar å allt va som hör till.
Går hyffsat bra enl, mig då...
Nu till min fråga: kan köra ca: 1km innan felet uppstår, då jag tycker motorn är riktigt varm. då händer det att den börjar å motarbeta ( som de nya mopparna gör som är elektroniskt strypta).
Alltså går sämmre å inte rent!! Vet inte hur ja skall utrycka det men hoppas ni förstår iaf,.
Innan detta kommer går den hur bra som helst i motorn.
Va kan vara felet?
Hoppas på hjälp här nu.
Mvh Sigge <!-- </EdIndex> --></div>
Har en 2växl Cresent Compact med sachsmotor som är bonnetrimmad.
Har nyligen renoverat motorn med ny släng å (chimmsad). Nya lager packboxar å allt va som hör till.
Går hyffsat bra enl, mig då...
Nu till min fråga: kan köra ca: 1km innan felet uppstår, då jag tycker motorn är riktigt varm. då händer det att den börjar å motarbeta ( som de nya mopparna gör som är elektroniskt strypta).
Alltså går sämmre å inte rent!! Vet inte hur ja skall utrycka det men hoppas ni förstår iaf,.
Innan detta kommer går den hur bra som helst i motorn.
Va kan vara felet?
Hoppas på hjälp här nu.
Mvh Sigge <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om mopeden går sämre då den blir varm är problemet allt som oftast kondensatorn och/eller tändspolen. Byt ut dessa. De funkar bra då de svalnat igen också återkommer problemet då motorn gått varm.
Om den inte går rent skulle jag även kolla tändstiftet, ska vara brunt.
Kolla så att den matar fram tillräckligt med bensin. Det ska rinna rikligt från bensinkranen.
Sedan skulle jag även rengöra förgasaren samt munstycken.
Se även så att brytarspetsarna inte är slitna, oljiga eller sotiga. <!-- </EdIndex> --></div>
Om den inte går rent skulle jag även kolla tändstiftet, ska vara brunt.
Kolla så att den matar fram tillräckligt med bensin. Det ska rinna rikligt från bensinkranen.
Sedan skulle jag även rengöra förgasaren samt munstycken.
Se även så att brytarspetsarna inte är slitna, oljiga eller sotiga. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tack för ditt svar så länge.. "Raketsport" <!-- </EdIndex> --></div>
Det va dumt av mig att inte ge mera info, om den kanske.. Men iaf, så har ja nya brytare/konding. förgasare är rengjord å tändstiftet ser bra ut. Kan detta bero på tändspolen då.. Måste ta å byta ut mot en annan då. Återkommer om det va detta fel.Raketsport skrev:Om mopeden går sämre då den blir varm är problemet allt som oftast kondensatorn och/eller tändspolen. Byt ut dessa. De funkar bra då de svalnat igen också återkommer problemet då motorn gått varm.
Om den inte går rent skulle jag även kolla tändstiftet, ska vara brunt.
Kolla så att den matar fram tillräckligt med bensin. Det ska rinna rikligt från bensinkranen.
Sedan skulle jag även rengöra förgasaren samt munstycken.
Se även så att brytarspetsarna inte är slitna, oljiga eller sotiga.
Tack för ditt svar så länge.. "Raketsport" <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Får bli en storlek på 39 då. <!-- </EdIndex> --></div>
Ingen ny kolv... men funderar faktiskt att borra å sätta i ny kolv (vet någon som gör i Göteborgstrakten?)tompa skrev:Kan vara fel tanke, men har du borrat och stoppat i ny kolv ? i så fall kanske den varmnyper lite. har du kört in grejorna, skimsat lite för tajt, ja många frågor blir det
Får bli en storlek på 39 då. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som att kolven värmenyper. Till sachs har det funnits (finns) en massa skitkolvar som nyper med 5/100 mm spel. Har fått hona upp flera cyllar någon hundradel till och då går de hyfsat. Observera att detta varit nya delar som inte funkat ihop med fabrikens rekommendation på spel.
Har du trimmat och en skitkolv ja då har du nypning som ett brev på posten. Vid hårt trim kan man gärna gå upp i spel någon hundradel.
Nu behöver det ju inte vara detta som är felet men det verkar lurt då den kan gå 1 km innan krånglet börjar. Det var ju ny konding i dessutom. Annars kan tändspolen ge samma fel. Har du felaktig tändning med abrissen fel så blir tändspolen överhettad efter ett tag och ger samma fel. <!-- </EdIndex> --></div>
Har du trimmat och en skitkolv ja då har du nypning som ett brev på posten. Vid hårt trim kan man gärna gå upp i spel någon hundradel.
Nu behöver det ju inte vara detta som är felet men det verkar lurt då den kan gå 1 km innan krånglet börjar. Det var ju ny konding i dessutom. Annars kan tändspolen ge samma fel. Har du felaktig tändning med abrissen fel så blir tändspolen överhettad efter ett tag och ger samma fel. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har precis bytt tändspolen men med samma fel. Flyttade fram tändningen en aning åxå då det inte är gjort sen trimningen var klart.
Men om det vore ett nyp alltså för tajt i loppet så borde den väl ha nypt ordentligt? <!-- </EdIndex> --></div>
NV skrev:Låter som att kolven värmenyper. Till sachs har det funnits (finns) en massa skitkolvar som nyper med 5/100 mm spel. Har fått hona upp flera cyllar någon hundradel till och då går de hyfsat. Observera att detta varit nya delar som inte funkat ihop med fabrikens rekommendation på spel.
Har du trimmat och en skitkolv ja då har du nypning som ett brev på posten. Vid hårt trim kan man gärna gå upp i spel någon hundradel.
Nu behöver det ju inte vara detta som är felet men det verkar lurt då den kan gå 1 km innan krånglet börjar. Det var ju ny konding i dessutom. Annars kan tändspolen ge samma fel. Har du felaktig tändning med abrissen fel så blir tändspolen överhettad efter ett tag och ger samma fel.
Har precis bytt tändspolen men med samma fel. Flyttade fram tändningen en aning åxå då det inte är gjort sen trimningen var klart.
Men om det vore ett nyp alltså för tajt i loppet så borde den väl ha nypt ordentligt? <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här var rätt plats för inlägget 
Åby Cykel o. Motor AB
Frölundag. 62431 44 MÖLNDAL 031 - 87 47 70
Han borrar cylindrar till hyfsat pris.
Annars finns
Walléns Motorrenoveringar AB
Aröds Industriv. 39, Box 2008, 422 02 HISINGS BACKA 031-22 22 90 Mobiltfn 0708-16 22 90 Fax 031-22 70 63
men de är dyrare men det kanske inte gör något.
I båda fallen måste man ha kolven med ringar med, eller som minst ringarna.
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>

Åby Cykel o. Motor AB
Frölundag. 62431 44 MÖLNDAL 031 - 87 47 70
Han borrar cylindrar till hyfsat pris.
Annars finns
Walléns Motorrenoveringar AB
Aröds Industriv. 39, Box 2008, 422 02 HISINGS BACKA 031-22 22 90 Mobiltfn 0708-16 22 90 Fax 031-22 70 63
men de är dyrare men det kanske inte gör något.
I båda fallen måste man ha kolven med ringar med, eller som minst ringarna.
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När mina sachsar har värmenypt så har det kommit succesivt, de har gått ryckigt och svarar inte riktigt på gasen innan de helt lägger av. Efter en stund har man kunnat köra iväg men nypningen har återkommit då man kört ca 1 km. Eftersom spelet då legat på 5/100 mm så blir inget förstört men det är tämligen irriterande. Hittar du inget annat fel så ta en titt på kolven, ibland kan man se att det har hänt något med kolven, lite missfärgning brukar det bli.
Om man har spel mellan 5-8/100 mm brukar även sämre kolvar fungera utan att nypa.
När jag borrar om cyllarna brukar jag lägga spelet på 6-7/100 även med kvalitetskolvar, fungerar då utan problem. Ingen effektförlust heller på dessa spel.
Är du snabb så hinner du montera av svänghjulskåpan och tändstift så känner du om det går att dra runt svänghjulet utan problem. Går det tungt i början och lättare efter ett tag så är det värmenypning.
Du kan ju även prova att lägga in en växel och rulla moppen någon decimeter för att känna hur kolven beter sig, montera bort tändstiftet så går det lättare att känna detta.
Testa även innan den "nypt" så du vet hur den ska kännas för att ha något att jämföra mot. <!-- </EdIndex> --></div>
Om man har spel mellan 5-8/100 mm brukar även sämre kolvar fungera utan att nypa.
När jag borrar om cyllarna brukar jag lägga spelet på 6-7/100 även med kvalitetskolvar, fungerar då utan problem. Ingen effektförlust heller på dessa spel.
Är du snabb så hinner du montera av svänghjulskåpan och tändstift så känner du om det går att dra runt svänghjulet utan problem. Går det tungt i början och lättare efter ett tag så är det värmenypning.
Du kan ju även prova att lägga in en växel och rulla moppen någon decimeter för att känna hur kolven beter sig, montera bort tändstiftet så går det lättare att känna detta.
Testa även innan den "nypt" så du vet hur den ska kännas för att ha något att jämföra mot. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stora spel tycker jag med fem till åtta hundradelar, på en 38 kolv.
Det är vanligt med nypningar nu för tiden. Man kan ju tycka att kolvarna är dåliga, vilket dom är. Men varför nyper det ? jo för det blir varmt och kolven blir för stor. men det blev den ju också förr och vist fans det dåliga kolvar även förr. Men vad vi hade förr var bly i bensin som var till för att smörja ventiler som också smorde kolvar i en tvåtaktare.
Det har visat sig på en otrimmad motor om man kört på låg växel vid hög belastning, när man vrider av gasen nypr kolven för att sedan lossna. Vad som händer är att man stryper den kylande bensinblandningen och kolven sväller. Det betyder också att kolven går genom oljefilmen som skall hålla kolven från cylinderväggen. En bov är oljan dålig eller för lite.
Men man kan sänka temperaturen, rensa mellan kylflänsarna, sänka tändningen, mata mera bränsle (öppna munstycket) öppna i ljuddämparen då flyttar man hetaste punkten på avgasröret längre från cylindern.
På mina har jag spel på 6 hundradelar på en 48 kolv i en gjutjärnscylinder. <!-- </EdIndex> --></div>
Det är vanligt med nypningar nu för tiden. Man kan ju tycka att kolvarna är dåliga, vilket dom är. Men varför nyper det ? jo för det blir varmt och kolven blir för stor. men det blev den ju också förr och vist fans det dåliga kolvar även förr. Men vad vi hade förr var bly i bensin som var till för att smörja ventiler som också smorde kolvar i en tvåtaktare.
Det har visat sig på en otrimmad motor om man kört på låg växel vid hög belastning, när man vrider av gasen nypr kolven för att sedan lossna. Vad som händer är att man stryper den kylande bensinblandningen och kolven sväller. Det betyder också att kolven går genom oljefilmen som skall hålla kolven från cylinderväggen. En bov är oljan dålig eller för lite.
Men man kan sänka temperaturen, rensa mellan kylflänsarna, sänka tändningen, mata mera bränsle (öppna munstycket) öppna i ljuddämparen då flyttar man hetaste punkten på avgasröret längre från cylindern.
På mina har jag spel på 6 hundradelar på en 48 kolv i en gjutjärnscylinder. <!-- </EdIndex> --></div>