Sida 1 av 1

Skoterett och sidospåret Trapper

Postat: 18 jul 2014, 09:39
av then71
Köpte en Skoterett för ett par veckor sedan..(sambon fastande för den så den är hennes nu..)

Hade stått länge hos både förra och förrförra ägaren, fint orenoverat originalskick med 243 mil på mätaren. Satt en ICKE fläktkyld handväxlad på den när den hämtades men orginalmotorn låg i delar för lager och packboxbyte. Förra ägaren hade köpt lager, packboxar och lite annan men inte lyckats få ihop den.
Satt ihop den och den blev riktigt trevlig förutom prestandan, 40 med "exportcylinder".

Bild

Eftersom den är lite långsam och varvar så tänderna skallrar i 40 så köptes en gammal risig Trapper billigt med 3 vxl HVA Flinta, motorn skall doneras till Skoteretten och Trappern får en annan motor.

Bild

HVA Motorn riven för renovering och nytt vevparti.
Sedan skall främre motorfästen borras o gängas i Flintan, samt växelreglaget trixas ihop.

Bild

Går nog att få dit på Trappern med kap o svets av fästena :)

Bild

Re: Skoterett och sidospåret Trapper

Postat: 18 jul 2014, 22:14
av Sven
Jag tror det var i onsdags som jag hörde mopedknatter på cykelvägen nedanför mitt hus
tittade ner och fick se en blå skoterett åka förbi följt av en till moped.

Den verkade gå bra men det behövs en till växel som du säger dom varvar mycket om det ska gå fort .
Det är därför jag inte kör min så ofta.

/Sven

Re: Skoterett och sidospåret Trapper

Postat: 18 jul 2014, 22:31
av then71
Sven skrev:Jag tror det var i onsdags som jag hörde mopedknatter på cykelvägen nedanför mitt hus
tittade ner och fick se en blå skoterett åka förbi följt av en till moped.

Den verkade gå bra men det behövs en till växel som du säger dom varvar mycket om det ska gå fort .
Det är därför jag inte kör min så ofta.

/Sven
Kan nog vara jag på min Zündapp Kompis som låter lite mycket pga läkage i kröken, samt sambon på Skoteretten.
Vi tog en sväng från Övre Bosvedjan ned till torget och kikade på veteranbilar.

Re: Skoterett och sidospåret Trapper

Postat: 18 jul 2014, 22:47
av Sven
Det var i tunadal jag såg er .
9-augusti är ni välkomna till stöde på mopperally .
http://www.bluesmookers.se

/Sven

Re: Skoterett och sidospåret Trapper

Postat: 18 jul 2014, 23:03
av then71
Sven skrev:Det var i tunadal jag såg er .
9-augusti är ni välkomna till stöde på mopperally .
http://www.bluesmookers.se

/Sven
Aha, jo svågern bor i Tunadal på Patronvägen. Dit brukar vi åka moppe rätt ofta.

Re: Skoterett och sidospåret Trapper

Postat: 19 jul 2014, 14:55
av then71
Nu är Skoteretten konverterad till 3-växlad :D .
Helt underbar att köra nu och toppar 53 Km/h på GPS, trivselfarten ligger runt 40-45.
Växellägena fungerar perfekt med skoterettens pedal.

Det som var svårast var att hitta en Flinta 3-vxl fot till rätt pris, samt tillverka en växelarm för den längre växelaxeln (skoterett har egen växelaxel).

Hålborrning och gängat för främre motorfästet
Bild

Växelarm bild1, tillverkad/ihopsvetsat av: Växelpedal DT50, distansrör 2cm 12mm ID och bockat 3mm plattjärn.
Bild

Växelarm 2
Bild

Re: Skoterett och sidospåret Trapper

Postat: 06 sep 2014, 16:46
av then71
Trappern börjar ta sig, provkörd idag.

Med Suzukigaffel/framhjul kändes den väldigt stabil, med bra komfort och bromsar.
EKF:en har än så länge bara en filad 2,9:a men 65km/h var inga problem.

Re: Skoterett och sidospåret Trapper

Postat: 07 sep 2014, 12:44
av Lolalola
then71 skrev:Nu är Skoteretten konverterad till 3-växlad :D .
Helt underbar att köra nu och toppar 53 Km/h på GPS, trivselfarten ligger runt 40-45.
Växellägena fungerar perfekt med skoterettens pedal.
Grattis! :)