Hugger?!?!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
NC
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jun 2008, 23:00

Hugger?!?!

Inlägg av NC »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan!

Mitt namn är Nicklas och jag är ny medlem här i forumet.

Jag undrar om det är någon som kan tala om vad det är för fel på min Crescent Compakt.
Det är en två vxl sachs motor i helt original, endast lackade kopor.

Problemet är det att när man kör den så hugger den lite då o då.
Och jag har kommit fram till det att det inte är något med kopplingen eller oljan som är fel, utan det måste vara något mekaniskt i växellådan.
Jag har bytat ett antal sprintar eftersom de har gått sönder av de här hugget som uppstår då och då.

Är det någon här som har haft ett liknande problem eller rent av kan det här så vore det toppen om ni kunde skriva tillbaks. :)


Mvh
Nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta är ett vanligt fel på dom 2 vxl motorerna, axeltapparna i dreven är slitna, då hugger dom som du skriver om.

Testa med att sätta en motfjäder på växelarmen, som hjälper till att dra i 2:an när du kör, den kommer att bli lite trögväxlad, men det får du ta,.

sen när du går på veteranmarknader, så leta efter dom 3 hjulen att ha att byta i vinter. ska se om jag hittar nån bra bild på detta.

Sprängskiss här: http://www.raketsport.com/sachs2vxl002.jpg

Det är nr 5-23-22 som bökar <!-- </EdIndex> --></div>
NC
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jun 2008, 23:00

Inlägg av NC »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan Tompa.

Okey tack för tippset!
Ska genast ut och se vad jag kan göra. Men när sätter dit en motfjäder, hur blir 1an då? För den hugger också.

Sedan en annan sak, kopplingsarmen har gått av på mitten, så den bör bytas, hur gör jag det?
Verkar inte gå att få av den utanpå. Måste jag klyva motorn? <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kör inte så länge på ettan så det får du leva med tils du bytt till bättre drev.Det sitter en liten stålpinne (nr28 på sprängskissen) igenom en gummi bricka (nr27)som håller kopplingsarmen,som går att ta loss utifrån för att sedan dra upp kopplingsarmen,men broblemet är att pinne kan sitta ganska hårt så när man tari med en avbitare så kan huvudett gå av har inte provatt prossen så det är bara hörsägen. <!-- </EdIndex> --></div>
NC
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jun 2008, 23:00

Inlägg av NC »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okey
Nä för det var tänkt att jag skulle byta drev och cylinder på den nu inom kort.
Så då är det lika bra att byta ut det som behövs bytas, och vad skulle det isåfall vara? för att få stopp på huggandet? Finns det med på spängskissen?
Då lär man väll behöva klyva motorn? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev: Sprängskiss här: http://www.raketsport.com/sachs2vxl002.jpg
Det är nr 5-23-22 som bökar
läs innantill, ja du måste klyva motorn.. <!-- </EdIndex> --></div>
NC
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jun 2008, 23:00

Inlägg av NC »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okey tack

Jag har snackat med en mekaniker från Cykelbollen här i helsingborg och han sa att det också kan vara växelföraren som spökar.
Hursom, i eftermiddag hade jag tänkt klyva motorn.. Och där efter får vi se.
Jag tar några bilder efter det och skickar in dom här så ni kan hjälpa till och se vad som är felet :)
Brukar inte mecka moppar så ofta, däremot bilar :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
NC
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jun 2008, 23:00

Inlägg av NC »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena!

Idag så har jag varit hos Cykelbollen igen här i helsingborg och fått hjälp med att få loss svänghjulet. Hade lite problem med det innan, kunde inte få av det, och på samma gång passade jag på att beställa nya lager, packboxar osv pluss en 60cc cylle och trimmrör.
Lillbrorsan kommer att ha duktigt kul med den nästa år när han har fyllt 15 :lol:

Har haft mycket jobb att göra den här veckan så tiden har inte varit tillräklig, men idag så har jag tagit ledigt och ska äntligen klyva motorn. :)
Bilder kommer sedan, bytar tråd till renovering senare. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar