Jag sitter på både supertherm och miniterm 6-kanals cylindrar men har inte tidigare noterat skillnaderna på avgasporten.
Hur går minithermen kontra superthermen?
Gör avgasporten någon större skillnad?
Avgasport Zundapp
-
Re: Avgasport Zundapp
Har en kompis med 2 motorer med hyvsat samma setup:
-Rundvev
-Kokusan brytarlöst
-17 bing
Skiljer lite mellan avgassystemen där den ena har "cromepipa" och den andra ett litet enkare system från Trimbutiken.
På den ena sitter det supertherm och på den andra minitherm.
Stor skillnad i karaktär på motorerna.
Superthermen är mer spetsig och gillar lite varv, det finns mellanregister men den går bäst på topp.
Minithermen är urstark i botten och inte lika glad i varv.
Han har minithermmotorn på en liten mamba och jag har aldrig varit med om en starkare moped.....gör 93 km/h GPS med en 100+ gubbe på, oportad cylinder.
Åker man 3växlat som har jordens längsta steg mellan växlarna så hade jag lätt valt en minitherm.
-Rundvev
-Kokusan brytarlöst
-17 bing
Skiljer lite mellan avgassystemen där den ena har "cromepipa" och den andra ett litet enkare system från Trimbutiken.
På den ena sitter det supertherm och på den andra minitherm.
Stor skillnad i karaktär på motorerna.
Superthermen är mer spetsig och gillar lite varv, det finns mellanregister men den går bäst på topp.
Minithermen är urstark i botten och inte lika glad i varv.
Han har minithermmotorn på en liten mamba och jag har aldrig varit med om en starkare moped.....gör 93 km/h GPS med en 100+ gubbe på, oportad cylinder.
Åker man 3växlat som har jordens längsta steg mellan växlarna så hade jag lätt valt en minitherm.
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
- Petrolhead
- Kontakt:
Hej,
Jag skulle påstå det motsatta,
Mät avståndet från avgasportens överkant till ÖD/cylinderns ovansida så ser du att Minitermen har en högre avgasport (längre/högre duration) som ger en spetsigare och mer högvarvig karaktär.
Superterm med sin lägre och bredare avgasport är dock bättre utgångspumkt om du vill fila lite själv.
Men tro inte på Internet experter som jag utan mät själv
Olika pipor/avgassystem kan definitivt påverka resultatet, se test från Tiveden: http://www.scribd.com/doc/155577021/Test-Avgasystem där det skiljer nästan 4hk på samma cylle (9,16hk-13,00hk)
//JOhan
Mät avståndet från avgasportens överkant till ÖD/cylinderns ovansida så ser du att Minitermen har en högre avgasport (längre/högre duration) som ger en spetsigare och mer högvarvig karaktär.
Superterm med sin lägre och bredare avgasport är dock bättre utgångspumkt om du vill fila lite själv.
Men tro inte på Internet experter som jag utan mät själv

Olika pipor/avgassystem kan definitivt påverka resultatet, se test från Tiveden: http://www.scribd.com/doc/155577021/Test-Avgasystem där det skiljer nästan 4hk på samma cylle (9,16hk-13,00hk)
//JOhan
Superthermens avgasport ser nästan trång ut om man jämför med minthermens jag har.
Nu har jag portat upp superthermen både in och ut men klurar på om jag ska behålla dividern...?
Vad tror ni?
Ger inte så mycket att det är värt jobbet eller?
Nu har jag portat upp superthermen både in och ut men klurar på om jag ska behålla dividern...?
Vad tror ni?
Ger inte så mycket att det är värt jobbet eller?
-
Jo visst är det så...i teorin. Dock är det ju mer än avgasportens duration som påverkar karaktären. Jag har inte järnkoll på skillnaderna i duration på de övriga portarna men av de som har lite koll så är det "typ samma".Petrolhead skrev:Hej,
Absolut. Cromepipan ger ju en kick i det högre registret och är ju inte en lågvarvspipa så mycket utav den upplevda skillanaden sitter kanske där.Petrolhead skrev:Olika pipor/avgassystem kan definitivt påverka resultatet, se test från Tiveden: http://www.scribd.com/doc/155577021/Test-Avgasystem där det skiljer nästan 4hk på samma cylle (9,16hk-13,00hk)
//JOhan
För att jämföra på riktigt skulle man ju testa med samma pipa.
mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59