Tomgång Puch Alabama

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ElCabo

Tomgång Puch Alabama

Inlägg av ElCabo »

Jag får ingen ordning på tomgången på min -74 Alabama. Den går bra på låga varv om jag drar på gasen lite grand, men så fort jag släpper gashandtaget så stannar den. -Alltså, jag kan gasa till rätt tomgång! Har provat justera på gaswiren utan att komma långt nog ut. Justerar jag på tomgångsskruven sker ingenting alls.

Tacksam för förslag hur jag kan gå vidare!
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Re: Tomgång Puch Alabama

Inlägg av Puchlasse »

Kolla så tomgångsskruven är lång nog och verkligen lyfter trotteln. Görs kanske lättast med förgasaren avskruvad.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
ubby

Inlägg av ubby »

Det låter som om du kanske har fel trottel i förgasaren ( att "Slitsen" i trottelns botten har fel storlek/form, vilket gör att blandningen vid närapå stängd trottel blir väldigt fel, p.g.a. att undertrycket inte blir rätt vid nålen för att erhålla ett vettigt blandningsförhållande ).
Erik
ElCabo

Inlägg av ElCabo »

Tack för bra tips, skall lossa på förgasaren på lördag.
Jag har experimenterat med olika höjder på trottelnålen, men upplever att det inte gör någon som helst skillnad. Kan det vara så att delarna i förgasaren är slitna, får man såna här fel då? Misstänker att det är original förgasaren som sitter i, och mopeden har gått långt, över 3000 mil enligt mätaren.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Jag har sett trottlar som varit rejält bankade just där tomgångsskruven landar, har blivit en rejäl krater.
Om man släpper gasen snabbt från full eller halvgas landar ju trotteln direkt på sätet för tomgångsskruven och ger med tiden en deformering.

Vill dock minnas att det varit trottlar från MC-förgasare, dom har en rejäl levande kraft då man släpper gasen.

Känns dock lite märkligt om trotteln skulle vara så defekt att du inte skulle kunna lyfta den med hjälp av tomgångsskruven.
ubby

Inlägg av ubby »

Jag har för mig att jag har haft samma symptom ( kass tomgång, kräver toklångt trottellyft för att ge förhöjd tomgång, och blir i allmänhet alldeles för hög när den väl höjs ) p.g.a.en sliten trottel : luften som motorn suger vid tomgången passerar i alldeles för liten mängd tvärsnittet kring trottelnålen : Den tar vägen runt den glappiga trotteln istället, och blir därmed inte berikad med bränsle.

Erik
ElCabo

Inlägg av ElCabo »

Har haft isär förgasaren igen, satt lite skit i det ställbara munstycket, men den huvudsakliga orsaken var smuts i gängorna till tomgångsskruven... Den gick helt enkelt inte att skruva in så långt det behövdes. Nu har jag lugn och fin tomgång.

slider_thankyou.gif Tack för era svar!
Skriv svar