Mycket trött Ilo G50, vad göra?!
- Autoped-nizzen
Mycket trött Ilo G50, vad göra?!
Har en G50 på en monarscoot som nästan inte ökar i fart när man lägger i tvåan...
Att ta upp insuget en del måste väl hjälpa?
Är väl knappt 8mm som det är nu.
Sen tänkte jag prova montera en 12mm bing från puch, det borde väl funka?!
Allt är igenomgånget i övrigt skall väl nämnas!
Att ta upp insuget en del måste väl hjälpa?
Är väl knappt 8mm som det är nu.
Sen tänkte jag prova montera en 12mm bing från puch, det borde väl funka?!
Allt är igenomgånget i övrigt skall väl nämnas!
- ZVEZDA M50
Re: Mycket trött Ilo G50, vad göra?!
Hej!
Punkt No 1A är alltid att se till att motorn presterar nominellt, att börja ge sig på prestandaökande åtgärder om motorn inte går som den skall är inte rätt väg att gå. Är det som du skriver att "de nästan inte ökar i fart när du lägger i tvåan" så måste du finna orsaken till det. Jag förutsätter att du inte har bromsar som ligger an, att din kroppshydda när förhållandevis normal och att du avser prestanda vid plan mark.
Punkt No 1A är alltid att se till att motorn presterar nominellt, att börja ge sig på prestandaökande åtgärder om motorn inte går som den skall är inte rätt väg att gå. Är det som du skriver att "de nästan inte ökar i fart när du lägger i tvåan" så måste du finna orsaken till det. Jag förutsätter att du inte har bromsar som ligger an, att din kroppshydda när förhållandevis normal och att du avser prestanda vid plan mark.
- Autoped-nizzen
Bromsar funkar som de ska.
80kg på sadeln.
Startar perfekt oavsett kall eller varm.
Har sotat ur avgassystemet och även provat köra utan slutdelen på ljuddämparen.
Jämfört med många andra mopeder jag har så är den bara trött!
Nu kolv å ringar tidigare i sommar.
Har nog knappt kört 10 mil med den dock.
Sitter en pallas-gasare och jag provade montera ställbart munstycke.
Antingen fyrtaktar den på full gas eller så får den för lite när jag justerar.
Finns ingen effekt varken på toppvarv eller i botten...
Helt menlös liksom.
Den är lite väl mycket "piano" nu och vill gärna ha den "forte" eller åtminståne "mezzoforte"
80kg på sadeln.
Startar perfekt oavsett kall eller varm.
Har sotat ur avgassystemet och även provat köra utan slutdelen på ljuddämparen.
Jämfört med många andra mopeder jag har så är den bara trött!
Nu kolv å ringar tidigare i sommar.
Har nog knappt kört 10 mil med den dock.
Sitter en pallas-gasare och jag provade montera ställbart munstycke.
Antingen fyrtaktar den på full gas eller så får den för lite när jag justerar.
Finns ingen effekt varken på toppvarv eller i botten...
Helt menlös liksom.
Den är lite väl mycket "piano" nu och vill gärna ha den "forte" eller åtminståne "mezzoforte"

är pallasen orginal så är det en 0,8hästare.
den förgasaren är mindre än senare 1,0hästars förgasare.
men jag kan inte påminna mig någon som haft en ilo son gått anmärkningsvärt bra otrimmad.
erlan
men jag kan inte påminna mig någon som haft en ilo son gått anmärkningsvärt bra otrimmad.
erlan
Hur är den drevad ?
även om det inte är något fartmonster otrimmad så bör ju ju kunna köra på tvåan =)
Står tändningen rätt ?
även om det inte är något fartmonster otrimmad så bör ju ju kunna köra på tvåan =)
Står tändningen rätt ?
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
- Autoped-nizzen
Jag kan inte tänka mig att det är bytt då allt annat e original.erlan skrev:är pallasen orginal så är det en 0,8hästare.
erlan
Märklig förgasare som ju inte har någon trottelnål utan bara ett rör i mässing istället som är fast monterat och som trotteln löper kring.
Senast redigerad av Autoped-nizzen den 03 okt 2014, 15:59, redigerad totalt 1 gång.
- Autoped-nizzen
Vet inte, men troligtvis originaldrevad.disktant skrev:Hur är den drevad ?
Står tändningen rätt ?
Den toppar 33 knyck efter mobiltelefon-gps efter en låååång startsträcka.
Toppfarten är ju som den ska, men den är så olidligt trött dit!
Minsta motlut och den bara sackar liksom.
En 31cc original NV autoped är piggare!
Måste dubbelkolla och prova justera tändningen.
Men som sagt, den startar mycket bra.
- Autoped-nizzen
Tog en bild på den minimala förgasaren...
Hoppas bilden funkar?!
Hoppas bilden funkar?!
- Bilagor
-
- Pallas trött-gasare
- image.jpg (833.91 KiB) Visad 5583 gånger
- Autoped-nizzen
Oj! Bilden ser gigantisk ut på mobben...
Sådär ser det iaf ut vid full gas.
Sådär ser det iaf ut vid full gas.
Gubbens JLO monarped som jag höll på med för ett par år sedan gick som ett spjut och det var tom så han själv var nöjd med den...Autoped-nizzen skrev:Den toppar 33 knyck efter mobiltelefon-gps efter en låååång startsträcka.
Toppfarten är ju som den ska, men den är så olidligt trött dit!
Minsta motlut och den bara sackar liksom.
En 31cc original NV autoped är piggare!
Tyvärr kom det visst nån och överbetalade så han krängde den...

Helt otrimmad var den inte. Ett minimalt kolvjack 8 brett och 6 mm högt + 14 kuggars i motorn.
Den gick så det skrek i motorn i nedförsbackarna och var rätt stark även i uppförsbackar men den styrkan var rätt långt ifrån hans svart/vita Roulette som jag höll på med året efter. Den var helt makalös

Mopeden var en Monark 349, jag tror årsmodell -59 för den hade alucyllen med det lilla insugshålet och standard Pallas P8/2 förgasare.
På förgasaren upptäckte jag att det ställbara munstycket han köpt inte var bra så jag provade ut ett fast munstycke istället, och det fick jag hålla på med rätt länge innan vi båda var nöjda. Han ville ha maxvarv och jag ville ha en antydan till fyrtakt vid maxvarv men han vann förstås eftersom det var hans moped

Pallasförgasaren är en förgasare som jag gillar skarpt. Den verkar fungera super när allt är rätt inställt.
Nålförgasare är jag mindre imponerad av eftersom nål och nålmunstycke är mekaniska delar som slits och funktionen därmed ändras.
Men det är förstås märkbart först när det blivit mera "långmilare"
En tvåtaktsmotor ser jag mer som en helhet än fixering vid enskilda detaljer. Och med det menar jag ett bestämt gasflöde mellan hålen i insugningsljuddämparen och hålet där avgaserna går ut ur avgastratten.
Det blir som kedja av länkar och ingen kedja är starkare än sin svagaste länk

Är tändningen rätt inställd? Maximal förtändning rekommenderas. Vrid tändplattan så långt det går i motsatt riktning som motorn roterar.
- Autoped-nizzen
Jag minns inte hur inställningen är nu, jag ska kolla det igen!ilo55cc skrev:Är tändningen rätt inställd? Maximal förtändning rekommenderas. Vrid tändplattan så långt det går i motsatt riktning som motorn roterar.
Men har svårt att tro att det kan vara hela boven i dramat dock.
Ett bra motoröra är en tillgång!
Det går och få en uppfattning om hur motorn är bara genom och lyssna när man t.ex. ger gas och varvar upp.
Det kan ge "aha-upplevelser" det där måste jag kolla närmare på....
En gång började gubbens JLO kännas lite tröttare än vanligt och då tog jag bort avgaskröken. Sedan gjorde jag en skrapa av en järnstång och nån kvart senare hade jag en sopskyffel full med koks och sot. Men motorn var också igensatt i avgasporten.
Senare när operationen var färdig var patienten pigg och frisk igen
Det går och få en uppfattning om hur motorn är bara genom och lyssna när man t.ex. ger gas och varvar upp.
Det kan ge "aha-upplevelser" det där måste jag kolla närmare på....
En gång började gubbens JLO kännas lite tröttare än vanligt och då tog jag bort avgaskröken. Sedan gjorde jag en skrapa av en järnstång och nån kvart senare hade jag en sopskyffel full med koks och sot. Men motorn var också igensatt i avgasporten.
Senare när operationen var färdig var patienten pigg och frisk igen

ZVEZDA M50 skrev:Hej!Jag förutsätter att din kroppshydda är förhållandevis normal

-
Jag har renoverat svärfars moped och upplevde den som du gör. Det visade sig att tändningen vara felinställd. Jag min klåpare tänkte tvärt om och den tände jättesent
Efter att den gick acceptabelt tog jag upp avgasport och insug lite. Dessutom fixade jag en extra Pallas som jag filade upp den med. Rena bonntrimmet för jag har inte tålamod att räkna på portareor å sånt. Nu kan man komma upp i 45 om man har tid på sig , 40 når man rätt lätt och ffa så tar den backar mycket bättre
/Jesper

Efter att den gick acceptabelt tog jag upp avgasport och insug lite. Dessutom fixade jag en extra Pallas som jag filade upp den med. Rena bonntrimmet för jag har inte tålamod att räkna på portareor å sånt. Nu kan man komma upp i 45 om man har tid på sig , 40 når man rätt lätt och ffa så tar den backar mycket bättre
/Jesper