Jag kände att jag var tvungen att förnya mig lite och blickade därför lite nordväst från München och Graz räknat. Victoria/Zweirad Union är ju onekligen lite spännande.
Fyndskicket, omedelbart efter att jag manövrerat mig genom Göteborg med tyskplåten kvar baktill.
Tio minuter senare med ett löst sadelöverdrag från en Zündapp hängt ovanpå det där jätteblåa.
Jag tänkte försöka tvätta av sprayfärgen med thinner och hoppas hitta nån snygg originalkulör under. Med lite tur så är den röd eller ännu hellre grå, men en liten provtvättning av framskärmen antyder att den är blåmetallic.
Fast det med kilen kände jag till. Jag har en vanlig treväxlad stackars motor som jag lånade tändsystemet från en gång, och när jag skulle ta halvmånen med så fanns det ingen. Den har legat sen dess...
Du har fått tag på den tidiga lite ovanliga motorn med bara ett främre/undre motorfäste och 17mm:s vevaxel.
Den senare uppdaterade modellen har två fästen och 20mm:s vevaxel + krysskil.
Lamellerna är samma som DKW 175 RT om jag inte minns helt fel.
Jag har alltid gillat fläktkylda motorer, de kanske inte är vackrare än fartvindskylda men känns som de går mjukare och jag har aldrig fått värmenyp med en fläktkyld motor så de känns skottsäkra
Du har fått tag på den tidiga lite ovanliga motorn med bara ett främre/undre motorfäste och 17mm:s vevaxel.
Den senare uppdaterade modellen har två fästen och 20mm:s vevaxel + krysskil.
Lamellerna är samma som DKW 175 RT om jag inte minns helt fel.
Häftigt! Ju tidigare desto... bättre. Typ.
Men du, innebär det även att jag har den där lilla tändplattan där svänghjul och allt är ett par procent mindre än vanligt? Hoppas inte det för då blir det ju jobbigt om en tändspole eller nåt går sönder. Vanliga tändsystem har man ju högvis med delar till, men den där lilla modellen är det värre med. Fast jag har å andra sidan för mig att det jag snodde på den treväxlade passade i vad-det-nu-var. Det var väl nån Zündapp tror jag.
Min idoga thinnertvättning gav resultat idag. Framskärmen verkar vara i ett fantastiskt skick under sprayfärgen, och fan vet om inte det som skall vara vitt också blir fint efter polering. Jag får vänta med det vita för det låg i thinnerbad hela dagen och var fortfarande lite "mjukt" när jag gick hem. Det blåa var däremot hårt som... som kruppstål!