Trimma standard cylinder std sachs
Trimma standard cylinder std sachs
Hej alla glada moppefantaster.
Har försökt att krama ur så mycket det går ur en std cylinder med en std 8.5mm förgasare, och här är mitt tappra försök : https://www.youtube.com/watch?v=NPaF3WS ... e=youtu.be ( ursäkta ljudkvaliteten )
problemet är att den gör typ 48 km i uppförsbacke 0ch 50 i utförsbacke, känns som om att det finns massor att hämta ur pipan, ge förslag..
Känns lite som om jag har lite för hög avgasduration...
.. OCh att man ska inte torr varva ( tokvarva ) men är lite svårt att låta bli...
Förslag, någon som känner för att ge förslag på en ganska enkel setup ? i första hand då avgas, resten har jag ganska bra koll på, men långt ifrån fullärd ..
S
Har försökt att krama ur så mycket det går ur en std cylinder med en std 8.5mm förgasare, och här är mitt tappra försök : https://www.youtube.com/watch?v=NPaF3WS ... e=youtu.be ( ursäkta ljudkvaliteten )
problemet är att den gör typ 48 km i uppförsbacke 0ch 50 i utförsbacke, känns som om att det finns massor att hämta ur pipan, ge förslag..
Känns lite som om jag har lite för hög avgasduration...
.. OCh att man ska inte torr varva ( tokvarva ) men är lite svårt att låta bli...
Förslag, någon som känner för att ge förslag på en ganska enkel setup ? i första hand då avgas, resten har jag ganska bra koll på, men långt ifrån fullärd ..
S
Re: Trimma standard cylinder std sachs
Hur blir det om du kortar kröken en decimeter eller två?
Ser ut att vara lite väl lång...
// Andazon
Ser ut att vara lite väl lång...
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Om den går nästan lika fort uppför som nedför är inte avgasdurationen för hög. Det tyder på att den har ett fett mellanregister och kan drevas för högre toppfart på plant underlag.
Det finns säkert en del att hämta för 65+ km/h genom att optimera portar, kompression och förbränningsrum och att fila upp förgasaren så mycket det går.
Det finns säkert en del att hämta för 65+ km/h genom att optimera portar, kompression och förbränningsrum och att fila upp förgasaren så mycket det går.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
Håller med andazon, typiskt beteende när kröken är för lång. Korta ner den till 250 mm och prova.
Många nya moppar med förhållandevis hög effekt är strypa så för att hålla ner toppfarten.
Många nya moppar med förhållandevis hög effekt är strypa så för att hålla ner toppfarten.
Hej.
Måste få förtydliga mig lite grand.
Min tanke är att kunna kräma ur vad som är möjligt med en std 8.5 mm förgasare och ett orört insug i cylindern. Avgasport och spolportar, kolv, topp samt durationer får modifieras, samt även då avgassystemet.
Har testat tidigare med ett sådanthär avgas, samt med en kortad krök i höjd med mitten på "s:et" på transkåpan : http://www.trimbutiken.se/sachs-trim-di ... ipa-1.html och upplevde ingen större skillnad från ett std avgas ( som är på videon tidigare i tråden ) mer än att det dånade mer
Idag så blev det ny test med ett sådanthär avgas, samt med en kortad krök i höjd med mitten på "s:et" på transkåpan : http://www.rnmotor.eu/zundapp-delar/avg ... ndapp.html och ny hände det grejor, kunde med detta system magra ut bränsleblandningen på topp relativt mycket ( ca 1/6 till 1/4 varv på det ställbara ) så detta system funkade kanon på denna setup ganska väl.
Nästa steg blir att byta tillbaks till Barakitkolven och se om det kan finnas lite till att hämta, körde med barakiten tidigare, men den gick bättre med en std kolv ( båda givetvis justerade med liknande ingrepp )..
S
Måste få förtydliga mig lite grand.
Min tanke är att kunna kräma ur vad som är möjligt med en std 8.5 mm förgasare och ett orört insug i cylindern. Avgasport och spolportar, kolv, topp samt durationer får modifieras, samt även då avgassystemet.
Har testat tidigare med ett sådanthär avgas, samt med en kortad krök i höjd med mitten på "s:et" på transkåpan : http://www.trimbutiken.se/sachs-trim-di ... ipa-1.html och upplevde ingen större skillnad från ett std avgas ( som är på videon tidigare i tråden ) mer än att det dånade mer

Idag så blev det ny test med ett sådanthär avgas, samt med en kortad krök i höjd med mitten på "s:et" på transkåpan : http://www.rnmotor.eu/zundapp-delar/avg ... ndapp.html och ny hände det grejor, kunde med detta system magra ut bränsleblandningen på topp relativt mycket ( ca 1/6 till 1/4 varv på det ställbara ) så detta system funkade kanon på denna setup ganska väl.
Nästa steg blir att byta tillbaks till Barakitkolven och se om det kan finnas lite till att hämta, körde med barakiten tidigare, men den gick bättre med en std kolv ( båda givetvis justerade med liknande ingrepp )..
S
Den sistnämnda ljuddämpartypen har jag på min "Kompis" och Monarpeden.
Är mycket nöjd, fungerar bra och låter inte speciellt mycket heller.
Är mycket nöjd, fungerar bra och låter inte speciellt mycket heller.
Plugg i avgaspipan och cylindern kan vara strypt i cylinderfoten sedan kan topplocket vara ursvarat?
Plugg i avgaspipan och cylindern kan vara strypt i cylinderfoten sedan kan topplocket vara ursvarat?
- SachsMekarn
Ska bli kul att följa tråden. Filar själv på en std cylinder, har passerat strax över 60 blås så jag har mycket kvar.
Då lär du bli lite besvikenSachsMekarn skrev:Ska bli kul att följa tråden. Filar själv på en std cylinder, har passerat strax över 60 blås så jag har mycket kvar.

Bytte ju till en dyrare kolv, en Barakit från Roffe, men det blev till det sämre ( tystare dock ) men sämre, antar att Barakitens enda kolvring läcker igenom komp så jag tappar lite i botten, kan delvis bero på att komphöjden är ett par tiondelar lägre på barakiten samt att kolvtoppen är flackare så jag tappar i komp ( jo jag kompenserade det genom att ta bort motsvarande del på toppens höjd ) men det hjälpte inte.
- SachsMekarn
Besviken på vad? 

Trodde att du tänkte dig att jag skulle gå " all out " med att skrämma upp en std cylinder så mycket det gickSachsMekarn skrev:Besviken på vad?

Om du själv har lyckats med konststycket att nå 60+ km med std förgasare (8.5mm ) och std insug på cylindern så tar jag tacksamt emot dina justeringar du gjort för att nå denna aktningsvärda hastighet

Väl mött
Stefan
- SachsMekarn
Jaha! Nej jag har inte std förgasare. Kör med 17,5mm Dellorto.
meeeeeenSachsMekarn skrev:Jaha! Nej jag har inte std förgasare. Kör med 17,5mm Dellorto.

- SachsMekarn