Niten till kopplingsarmen på Sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Upplandarn

Niten till kopplingsarmen på Sachs

Inlägg av Upplandarn »

Skulle ta bort kopplingsarmen på min Sachs och till en början gick allt bra. men så gick niten av!! Såg en klyvning av motorn framför mig som inte kändes så lockande. Har inte sett några tips som det här utan det har bara varit klyvning som gällt. Så med hjälp av en skarpsynt måg med stadiga händer gjorde vi ett försök av annan sort. Niten slipades plan jämte blocket och ett lätt körnslag sattes i nitens centrum. Sen var det dags för borrning, med motorn kvar i ramen. Jag satte mig på sidan för att kolla att borrmaskinen gick rakt. Efter lugn och sansad borrning blev till slut hålet klart. Dags för gängning med M2! Samma procedur med tappen som borren. Inga brott vilket hade betytt KÖRT! Sen dags att skruva i en M2:a i hålet och känna på niten. Och ur kom den!!! Med lite precision, tålamod och lugn så undvek vi rivning av motorn, PUH! :D Om ni vill testa detta kom bara ihåg att skruva på 2 muttrar på skruven som gängas ner mot blocket. Skulle skruven gå av finns möjligheten att gänga ur stumpen som blir kvar och sen börja om. Håll lite koll på djupet så det varken blir för djupt eller grunt. Det är ju bra med så mycket gänggrepp som möjligt
Bilagor
Nit.png
Nit.png (196.09 KiB) Visad 1393 gånger
Användarens profilbild
Packman
Forumsponsor

Re: Niten till kopplingsarmen på Sachs

Inlägg av Packman »

Din måg skulle ha blivit urmakare en m2 skruv får man bara tag i med magnet iallafall med mina kratter till händer men ett bra tipps är det nåt att lägga på hårddisken.
MCB 1189-72
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Re: Niten till kopplingsarmen på Sachs

Inlägg av erlan »

bra jobbat, med stadig hand där.

erlan
Skriv svar