husqvarna problem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
kul me 2hjul

husqvarna problem

Inlägg av kul me 2hjul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er har en husqvarna cornette med slidmatad rundmotor. Stiftet på vevaxeln till sväng hjulet har gått av hur ska man göra då måste man byta vev eller någon som har nå bra tips. Är de bara ett styr stift till svänghjulet. De kan väl inte funka som en kryss kil. Drar man fast de med muttern räcker de att hålla fast hjulet då mvh magnus <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det går jag hade locktite med på en cross men det var ett h :evil:
att träffa rätt, men är det inte hål rätt igenom veven ? har jag för mig <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Många tror att kilen är för att hålla fast svänghjulet. Men det är bara till för att fixera sväghjulet i rätt läge när man monterar dit det. Det är konan som håller fast svänghjulet.
tex rex villiers motorer saknar helt kil eller styrstift å på en sådan använder man en kolvstopp för att fixera kolven i rätt tändläge (2mm F.Ö.D). Därefter snurrar man svänhjulet på axeln till det att brytarna börjar öppna. Ger en liten knack eller drar åt muttern en aning så svänhjulet greppar i konan. därefter monteras kolvstoppen bort å man kan då dra åt muttern med en mutterdragare men var försiktig så du inte drar för hårt då kan hela svänghjulets centrum spicka.
sen är det bara att åka. själv har jag två moppar i min samling med trasigt kilspår å dessa har gått fint sedan jag monterade utan kil (har aldrig lossnat)
lycka till!
mvh/Dr. Novolette <!-- </EdIndex> --></div>
kul me 2hjul

Inlägg av kul me 2hjul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för tipsen ska nog få en sväng med den till slut ändå då kanske <!-- </EdIndex> --></div>
otto

slidmatad

Inlägg av otto »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Du kan göra en ny kil av en 2 mm borr det har jag gjort Nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dr N, tack för din info, nu behöver man inte vara så orolig för vevar med dåligt kilspår.

Läste nånstans att man kan ta ventilslippasta och slipa in svänghjulet mot veven för extra superduperpassning. Kan nog vara läge för det om man kör utan kil? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar