Hej! Jag är ny på forumet, har nyss köpt en DBS sport 3024 som jag tror är från -71. Det sitter en tvåväxlad sachs på. Den är i bra skick (särskilt kromet), lite repor på tanken och sidokåporna, men det är inget som stör mig. Ljuddämparen ska dock bytas, då det smattrar en del om den (förmodligen någon urplockad insats.) Har också tänkt att få den att gå på E85 till våren, vilket blir lätt med tanke på att det är ställbart munstycke
Ett par frågor som någon kanske kan hjälpa mig med:
*årsmodell?
*tips på bra ljuddämpare (28 mm fäste)
*säljaren sa att den var otrimmad, gps:en visade 42, så jag undrar om det kan stämma?
Bilagor
DSC_0027 (3) (640x360).jpg (155.59 KiB) Visad 4489 gånger
Dom där DBS Sport 71:orna minns jag rätt väl för det fanns ett antal såna i Kalmar när jag var femton
Alla var blå vill jag minnas. Färgen väldigt lik den Zündappblåa som också var väldigt populär.
Det fanns en återföräljare för märket DBS i stan och dom hette Lindstedt & Son som också hade ett gelbgjuteri förutom cykelaffären och cykelverkstaden.
Kul att du ska prova E85 , jag ska göra samma nångång vart det lider.... En olja som fungerar heter Klotz har jag lärt mig och det är visst den enda som finns åtminstone för tillfället
Ja, man skulle kunna säga att det är det norska svaret på ks50
Tack för tipset! Min pappa har en apollo motorette z2 som går på E85, den blandar vi med julas helsyntetiska olja, vilket funkar men blandningen blev grumlig så fort kylan kom
Hasse skrev:Vad är vitsen med att köra på E85? För det kan väl knappast vara priset? Det blir ju försumbart för en moppe. Om man nu inte kör tusentals mil.
Jag tror det har med pluggar att göra,för det har jag lärt mej av tordm
Den borde inte gå snabbare på E85, det lägre energiinnehållet i E85 kompenserar man ju med mer bränsle via större munstycke och det ger mindre plats för luft vars syre är den andra ingrediensen i förbränningen. Så mindre syre i varje kolvslag borde inte ge högre fart...
Det är i regel möjligt att köra vilken bil som helst (även äldre) på en blandning mellan bensin och etanol. De flesta moderna bilar kan hantera fem–tio procents inblandning. Moderna motorer som lambdaregleras (katalysatormotor) kan klara olika nivåer av inblandning under vissa varvtals- och belastningsområden.
Å ena sidan erfordrar en motor som går på E85 mer bränsle, emedan detta bränsle innehåller cirka 35–40 procent mindre energi. Å andra sidan innehåller varje etanolmolekyl en syreatom och tillsammans med en lägre förbränningstemperatur och större initial nedkylning av bränsle-luftblandningen ger etanolen i bränslet en effektivare förbränning än med ren bensin (bland annat mindre kylförluster).
Dessutom har E85 ett högre oktantal, cirka 104 – jämfört med bensin som har 95 eller 98 – vilket ger möjligheter för styrsystemet att bibehålla en bättre tändförställning även när motorn belastas hårdare eller körs under varma förhållanden. Beroende på hur väl motor och styrsystem kan utnyttja fördelarna med etanol som bränsle måste bränsleblandningen anpassas efter detta för att motorn fortfarande skall kunna köras på lambda 1. Det högre oktantalet innebär att tändningen kan höjas utan att knackningsrisken ökar (spikning). Etanol har sämre kallstartsegenskaper, men detta kan kompenseras till exempel med hjälp av motorvärmare. Motorns styrsystem kan ändras så att det ger en ökad bränslemängd vid kallstart
Hasse skrev:Vad är vitsen med att köra på E85? För det kan väl knappast vara priset? Det blir ju försumbart för en moppe. Om man nu inte kör tusentals mil.
Jag tror det har med pluggar att göra,för det har jag lärt mej av tordm
Ja när tordm lämnade scenen sjönk nivån på två ställen. Här och dit han flyttade
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018