Sadelskum

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
sidecarrob

Sadelskum

Inlägg av sidecarrob »

Söker sadelskum för byte på min e-type när den ska kläs om.
Någon som har tips på var man kan köpa nytt?
Tänker i första hand på "löpmeter" som sedan formas.
Andra lösningar mottages.

Robban
56:an
Forumsponsor

Re: Sadelskum

Inlägg av 56:an »

Tjocka sittdynor typ "hjälpmedelscentraler" :lol:
HSE

Inlägg av HSE »

Båtägare brukar också köpa sådant så det kan löna sig att fråga runt.
Svartsjö
Forumsponsor

Inlägg av Svartsjö »

De flesta använder väl "pytt i panna" eller motorrumsisolering som är det mer vanliga namnet? Det är en skumgummi gjord på ihop pressade småbitar med olika färg, hårdhet, mm...så den blirså där lagom mjuk eller hård.
Köper du den hos en riktig leverantör kan du till och med själv välja hårdhet (shore) den ska ha.
sidecarrob

Inlägg av sidecarrob »

Tack för svar gubbs. Frågan är väl bara om man får tag i tillräckligt tjockt material.
Annars går det väl att limma lager på lager. Jag ska forska lite. slider_thankyou.gif
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Det finns tjocka till högtalar byggen i bilar jag köpte på mekonomen .
Användarens profilbild
Forsgren

Inlägg av Forsgren »

Har själv planer på att byta skumet på sadeln och har funderat i banorna på att köpa ett billigt liggunderlag och "skicktlimma" till lämplig storlek. :?:
Svartsjö
Forumsponsor

Inlägg av Svartsjö »

Kolla i min tråd "Gängstångsprojektet.…part deux" där finns bilder från mitt sadelbygge.
Jag använde motorrumsisolering 20mm tjock och skiktlimmade och slipade till med vinkelslip men det är ett jävla skitjobb.
Klädseln måttades ut med "smörpapper" ur kökslådan. Sen överfördes mallarna på klädseln med sömsmån och syddes ihop.
Måttningen och syjobbet var det lättaste och snabbaste jobbet och tog ca 1timme från början till slut.
Liggunderlag tror jag blir för hårt, lite som sadeln på en modern cross och de är inte bekväma men inte heller gjorda för att sitta på.
HSE

Inlägg av HSE »

Sadelskumtråden väcker minnen från 1960 när jag var springpojke på ABC fabriken. Jobbade några grabbat till i samma ålder och vi hittade ett gammalt lager med färdigformade limpskärnor, förmodligen hade ABC någon gång tillverkat färdiga långsadlar och dessa kärnor hade blivit över. Så här länge efteråt kan jag erkänna att vi stal var sin skumgummi insats för att bygga egna limpor :oops: I mitt fall lade jag en i en låda med hemarbete jag körde ut till en hemarbetande husmor i Kungälv. Problemet var att jag glömde av limpan... Ingen var hämma så jag ställde lådan på trappan och åkte igen, nästan tillbaka kom jag i håg mitt tjuvgods och med andan i halsen cyklade jag tillbaka. Lådan stod kvar!
Skriv svar