Zündapp KM50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Remil
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 nov 2014, 19:32

Zündapp KM50

Inlägg av Remil »

Hej!
Jag har lite frågor om den enväxlade motorn Zündapp KM50, och det verkar som det finns en hel del kunskap bland er på forumet.
Den sitter på en Apollo från 1955, och har förmodligen lagstadgade 0,8 hk.
Men jag har förstått att den användes flitigt i Tyskland, på bl a Combinette, och då gav den 1,5 hk och toppfart på ca 40-45 km/h.

Hur var dessa motorer strypta i Sverige?
Och hur gör jag för att komma åt den där extra tysk-kraften?
Jag vill inte förstöra grejorna, men jag vill gärna pröva att få ut det den en gång var skapt för...
johnnyer
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 aug 2008, 23:00
Ort: Karlstad

Re: Zündapp KM50

Inlägg av johnnyer »

Det sitter en strypning ingjutad i innsugningsröret ta bort den och borra upp förgasaren.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Zündapp KM50

Inlägg av 56:an »

För länge sen tror jag dom sågade av det där böjda insugsröret ungefär mitt på och sedan tog ut pluggen. Därefter svetsade dom ihop insugröret igen på nån verkstad eller industri där dom jobbade :D

De blir stor skillnad med bara det, en orörd förgasare skulle jag aldrig borra, hellre då leta upp nåt redan borrat förgasarhus på Tradera eller nån annanstans och sedan spara originalet och självklart kan man ju göra så med insugsröret också :wink:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Zündapp KM50

Inlägg av pangerva »

Remil skrev:Hej!
Jag har lite frågor om den enväxlade motorn Zündapp KM50, och det verkar som det finns en hel del kunskap bland er på forumet.
Den sitter på en Apollo från 1955, och har förmodligen lagstadgade 0,8 hk.
Men jag har förstått att den användes flitigt i Tyskland, på bl a Combinette, och då gav den 1,5 hk och toppfart på ca 40-45 km/h.

Hur var dessa motorer strypta i Sverige?
Och hur gör jag för att komma åt den där extra tysk-kraften?
Jag vill inte förstöra grejorna, men jag vill gärna pröva att få ut det den en gång var skapt för...
En fin sådan cylinder på 1,5 hk har jag med kolv och topplock. Till salu till och med! :D
Gjorde ett felköp på Tradera för 649 kr plus frakt 89 kr. Du får köpa för 500 plus frakt.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Remil
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 nov 2014, 19:32

Re: Zündapp KM50

Inlägg av Remil »

Tack för svaren johnnyer och 56:an!
Jag visste väl att det finns experter här!

Kan man få ut pluggen utan att såga sönder insugningsröret? Annars behöver jag ett till rör, för jag vill helst inte ha sönder för mycket...
Förgasarfrågan tror jag att jag löst, jag fick tag på en 12mm på ebay som borde fungera till.
pangerva skrev:En fin sådan cylinder på 1,5 hk har jag med kolv och topplock. Till salu till och med!
Gjorde ett felköp på Tradera för 649 kr plus frakt 89 kr. Du får köpa för 500 plus frakt.
Jag ska fundera på saken pangerva, men det verkar ju som att det främst ett insugningsrör jag behöver...
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Zündapp KM50

Inlägg av 56:an »

Tack för det och välkommen till forumet :D

Pluggen får du inte bort utan och dela på insugsröret, men när du ändå är ute på ebay kan du väl kolla om det finns nåt insugsrör där, du vet ju hur det ser ut :)

Kan inte tänka mig det finns så värst många pluggade insugsrör där, för de flesta utrikiska Zündapp KM48, KM50 och 255 motorn var väl ostrypta :twisted:
Remil
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 nov 2014, 19:32

Re: Zündapp KM50

Inlägg av Remil »

56:an skrev:Tack för det och välkommen till forumet
Tackar!
Ja nu letar jag för fullt, men insugsrören är sällsynta till och med på tyska ebay...
Jag kan ju också hoppas att nån här på forumet har ett rör att sälja! Sällsynta prylar kan generera bra betalt! $ 8) $
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Zündapp KM50

Inlägg av 56:an »

Jag tror jag har ett sånt insug nånstans men var??? ~X(
Remil
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 nov 2014, 19:32

Re: Zündapp KM50

Inlägg av Remil »

Hittar du insugsröret 56:an så är jag absolut intresserad!

Jag bjuder på en insugsrör på tyska ebay, men det är med en cylinder så priset kommer nog att stiga onödigt högt...
Vill jag ha en ny cylinder så köper jag nog hellre pangervas kit.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Zündapp KM50

Inlägg av erlan »

jag har sett nån -70kubikare till den motorn flimra förbi på ebay.
men den var dyr. firma som sålde till fast pris.

erlan
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Re: Zündapp KM50

Inlägg av Tomas »

erlan skrev:jag har sett nån -70kubikare till den motorn flimra förbi på ebay.
men den var dyr. firma som sålde till fast pris.

erlan
Den 70-kubikare som säljs på ebay (har funnits en par, tre stycken, finns nån kvar tror jag) ser exakt likadan ut men är (naturligtvis) lite större och har framför allt lite större kolvdiameter. ska man sätta en sån i en KM48/50 eller 255:a måste man alltså göra lite "åverkan" på motorblocket.
/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Remil
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 nov 2014, 19:32

Re: Zündapp KM50

Inlägg av Remil »

Tyvärr blev det inget inget insugsrör från ebay, blev överbjuden sista minuten...

56:an, nu väntar jag på att du ska hitta ditt!
Eller att någon annan har ett ostrypt insugsrör att sälja...
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Zündapp KM50

Inlägg av 56:an »

Jag lovar göra ett försök men inga löften :D
Jag har laddat en del Traderalådor i köksskåpen, ska börja där.... :roll:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Zündapp KM50

Inlägg av 56:an »

Hej

Nu har jag hittat insuget, det låg i en gul och röd dhl låda under stolen där jag sitter :lol:

Det är ett original 0,8 hästars insug med plugg inuti men det har du ju ett redan :roll:
Remil
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 nov 2014, 19:32

Re: Zündapp KM50

Inlägg av Remil »

Den köper jag! :D
Du som är händig (jag har sett din mekartråd) och vet hur man gör kanske kan få bort den där pluggen? Då blir det bonus! :D
Skriv svar