Grav minnesförlust - hur mycket olja i Fuchs FM40s?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
vinn

Grav minnesförlust - hur mycket olja i Fuchs FM40s?

Inlägg av vinn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Jag har en Fram Framoped Nr 50 1954 och som inte körts på en del år.
Det stora problemet är att jag behöver fylla på ny olja men minns inte riktigt hur mycket som ska i. På manualen jag hittat på http://mo-ped.se/help/fuch53i.htm står följande:
Innan motorn tages i bruk skall motorolja påfyllas i växelhuset. Den på motorhuset befintliga röda skruven utskruvas och 1/16 liter tunnflytande motorolja med en viscositet av SAE 10 påfylles
1/16-dels liter blir alltså lite drygt 0,6 dl olja... Det låter väldigt lite?
Min motor är inte påhängsmodellen men heter FM40s och ser likadan ut som den i manualen.
Är det någon som minns?

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad kul att du har en sån! Det har jag med 8) Min heter dock "OK-Special", men är i grunden samma moppe. Grymt cool moppe att köra. Vad är det för skick på din? Hade varit kul med en bild. Vad gäller motoroljan, så sitter det en nivåskruv på motorn. Fyll på tills det rinner ut där. Atf-olja, eller annan tunn olja. <!-- </EdIndex> --></div>
vinn

Djupt imponerad!

Inlägg av vinn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men vilket snabbt svar, tack!
Jo, jag har läst om den där nivåskruven men jag tycker inte att den är så lätt att hitta :oops:
Sitter den på höger sida av motorn bakom kedjeskydd och väldigt lågt?

Skicket på mopeden är väl okej bruksskick. Tanken har rostat på insidan så bränslefiltret sätter igen ganska fort vad jag minns. Sedan är växelhandtaget trasigt, något jag skulle behöva gå på jakt efter. Och inte har jag någon fungerande belysning heller... Lite kort går att ordna! Hur ser din OK-special ut? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruven sitter på höger sida rakt ovanför oljepluggen på undersidan. Den är i mycket bra bruksskick. Helt komplett.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vinn: ta loss tanken, häll i några nävar gruskross och shake baby shake. Skölj och skaka igen, det tar en timme av ditt liv och du får en yta som om den skulle vara blästrad på insidan, har du dessutom tillgång till fosforsyra så kan du fosfatera tanken, då har den rostat för sista gången :D Det är garanterat roligare än att rengöra förgasaren och byta bränslefilter i all framtid... <!-- </EdIndex> --></div>
ludde78

Inlägg av ludde78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fram modell nr50 tillverkades 1953
Vad jag vet så tillverkades inte den modellen 1954
1954 fanns det modeller med Novolette motorn och HMW motorn ET å ZT <!-- </EdIndex> --></div>
vinn

Ett steg framåt, ett tillbaka

Inlägg av vinn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn har nu fått ny fräsch olja och så långt allt väl!

Upptäcker däremot när jag ska skruva på förgasaren att flödaren fastnat. Skruvar hastigt isär förgasaren och det verkar naturligtvis som om det ärgat fast lite i själva flödarkanalen. Måste hitta på något sätt att få lös detta... någon drabbad med tips?

Lordhelmet: Körde lite maracas i somras med småskruv, vilket nog förbättrat situationen men gruskross är naturligtvis ännu bättre! Fosforsyra låter som steg 2 om gruskross inte blir tillräckligt bra...

ludde78: Jag har ingen bra uppgift på mopedens ålder annat än från den sida på mo-ped.se som jag hittade bilden på (http://mo-ped.se/bike/moped/fram54b.htm). Det kan mycket väl vara en 53:a alltså. Moppen har jag ärvt av morfar och vi har alltid pratat om den som en tidig 50-talare men ingen har vetat exakt årsmodell. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg en variant på att rengöra tanken invändingt... Klä in tanken utvändigt med gamla kuddar och dra runt ordentligt med gaffatejp. Lägg i småskruv och muttrar mm. Sedan är det bara att köra paketet i torktumlaren ett par timmar :shock: . Sen ska det vara rent! :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
ludde78

Inlägg av ludde78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
Jag har i gömmorna en kopia på original Fram reservdelskatalog från tiden
Denna är den tidiga katalogen utan text mycket svår å finna fick kopiera den på nåder
I den anges årsmodell 1953 på din modell
Jag har en nyare Fram katalog också den sträcker sig från 1955 å framåt
Den äldre 1953-55 års modeller
Så vad jag vet så gjorde inte din modell 1954 utan då var det HMW som gällde å Novolette 40cc:s motorn <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->citronsyra från ica funkar absolut utmärkt :) <!-- </EdIndex> --></div>
1129

Inlägg av 1129 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->detta är intressant - jag har precis köpt och ännu fått hem en sådan fin Fram Fuchs 40S,
ska be att få återkomma senare...! <!-- </EdIndex> --></div>
stockis-70

Inlägg av stockis-70 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur gör man med fosforsyra bara hälla i och skaka eller ska den blandas nån viss procent? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar