Kolvspel?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Kolvspel?

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det nån "latmans"-bok på vad det ska vara för kolvspel då man borrar cylindern eller ska man alltid mäta kolven man ska använda? (ovanför kolvbulten?) eller minns jag fel :hmm: någon som vet bättre på detta eminenta forum.. staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det inte kolvringarna som avgör detta? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolvens diameter mäts längst ner ivinkel mot kolv bulten spelet bör vara 0,03-0,05 hundradelar på standard kör du trimmat bör du öka till 0,07 för att det inte ska värmenypa. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller i med ringen och fram med bladmåttet en tiondel i spel. Vid 38-40 kolv <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en 10 del det lät lite :o men jag är ju van vid lite större kolvar :lol:
är ju inte så roligt om gapet inte räcker till :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo typ jag menade om man har en ny 38,5 kolv vad svarvar/borrar man ut till? för att sen hona till rätt mått..

tror svarvar'n jag hade blev slutresultat 6 hundradelar (41 mm kolv) har inte varmnypit.. :wink:

Ps. på V8:an fick man ju fila kolvringarna till rätt "gap"...(total seal gapless m.m.) <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det mått som står på kolven är det mått som syllindern ska ha som färdigt mått altså ligger spelet in bygt ikolven,mäter du den noga med mickrometern så ser du . <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack HUSQVARNA SPORT det va det jag ville höra.. thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar