När jag köpte den för 1,5 år sedan startade den men gick inte bra. Jag brydde mig inte om det för tanken var mer den att det var gammal bensin eller skit i förgasaren. Eftersom tid är det jag har mest ont om har den stått sedan dess.
Jag är ledig idag så jag bestämde mig för att kolla lite och jag började med ny bensin, bränsletillförsel och gnistkoll och det var OK såvitt jag kunde bedöma. Motorn startade och gick på hög tomgång men vid gaspådrag tjövde (eller hur det nu stavas) den sig. Ny koll på bränsletillförseln men den verkar fortfarande vara helt OK.
Går sedan vidare med förtändningen. Tänkte att den kanske har för tidig tändning eftersom den kunde slå lite bakåt i tramporna vid start. Nu visade det sig att förtändningen inte var ca 2,5mm utan snarare 25mm!!!
Kan det nu vara så, eller är det rentav så, att krysskilen gått av och att svänghjulet roterat? Jag ställde nu undan mopeden igen innan jag gör något mer. Vilket är lättaste eller enklaste sätt att kolla på min 3-vx handväxlade Sachs???? När jag tar av svänghjulskåpan så undrar jag vad och hur jag ska göra med växelmekanismen. Ger det sig om man lossar kåpan?
Såg i någon tidigare tråd att det t.o.m. ska funka att köra utan kil?
Tacksam för all hjälp jag kan få
