Sida 1 av 1

Hjälp och tips emotses med glädje

Postat: 18 sep 2009, 13:15
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo nu är det så att jag skulle starta upp min 1139 sport inför en eventuell försäljning. Har fått frågan hur den går.
När jag köpte den för 1,5 år sedan startade den men gick inte bra. Jag brydde mig inte om det för tanken var mer den att det var gammal bensin eller skit i förgasaren. Eftersom tid är det jag har mest ont om har den stått sedan dess.
Jag är ledig idag så jag bestämde mig för att kolla lite och jag började med ny bensin, bränsletillförsel och gnistkoll och det var OK såvitt jag kunde bedöma. Motorn startade och gick på hög tomgång men vid gaspådrag tjövde (eller hur det nu stavas) den sig. Ny koll på bränsletillförseln men den verkar fortfarande vara helt OK.
Går sedan vidare med förtändningen. Tänkte att den kanske har för tidig tändning eftersom den kunde slå lite bakåt i tramporna vid start. Nu visade det sig att förtändningen inte var ca 2,5mm utan snarare 25mm!!!

Kan det nu vara så, eller är det rentav så, att krysskilen gått av och att svänghjulet roterat? Jag ställde nu undan mopeden igen innan jag gör något mer. Vilket är lättaste eller enklaste sätt att kolla på min 3-vx handväxlade Sachs???? När jag tar av svänghjulskåpan så undrar jag vad och hur jag ska göra med växelmekanismen. Ger det sig om man lossar kåpan?

Såg i någon tidigare tråd att det t.o.m. ska funka att köra utan kil?

Tacksam för all hjälp jag kan få :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 sep 2009, 16:04
av Lordhelmet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, jag gissar att det är den fartvindskylda 3-pet motorn med den lilla kåpan på svänghjulssidan som det handlar om. Det ska väl inte hända så mycket alls om du lossar växelföraren från kåpan, det är om du måste gänga lös muttern från växelstången som du bör räkna varven du skruvar. När växelmekanismen väl är lösskruvad är det bara att montera loss magnetkåpan. Har jag fattat frågan rätt? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 sep 2009, 20:04
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du har fattat rätt! Kanske finns det någon sprängskiss att tillgå som kan hjälpa mig på traven. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 sep 2009, 20:15
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->trepet handvx,skruva bort illa kåpan och skruva bort lilla muttern på växelstången men kolla att växelpinnen inte snurrar. Drag i vx handtaget mot ettan så lyfter du av muttern på växelstången. Låssa kopplingsviren. Nu kan man skruva bort växelkåpan. Justeringen på växeln är fast när växelmuttern är dragen.
Om du är osäker på hur du demonterar växelkåpan , så är jag osäker på att tändningen står 25 mm f.ö.d. Att den tänder emot kan betyda att det är för mycket bensin i vevhus och cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 sep 2009, 20:32
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brytarna öppnar i alla fall när kolven är så långt ner. När kolven är i topp kan jag inte ens se brytarna. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 sep 2009, 21:06
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När den tänder så långt ner, tyder det på att kilen har givit sig...eller någon har bytt vevsläng till den felaktiga typen som cirkulrerar på marknaden just nu.
Enkelt att kolla på plats:
När kolven är i topp skall kilspåret vara ca kl 5, är den kl 3 så är det fel på vevslängen <!-- </EdIndex> --></div>

kl 3.

Postat: 18 okt 2009, 01:24
av ollaolle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det kl 3 på natten du menar? Jag får inte vara uppe så länge........

Hepp ! <!-- </EdIndex> --></div>