Förarbevis

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Lordhelmet

Förarbevis

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där med förarbevis på mopeder är väl normalt inget som drabbar oss på det här forumet, återfallsmopedister med en massa trafikvana ligger nog inte i högriskgruppen. Däremot tycker jag faktiskt att det är en bra ide innan man släpps ut i trafiken som femtonåring att man åtminstone har hört talas om högerregeln. Att förarbeviset även innefattar våra gamla 30-moppar känner kanske inte alla till.
http://www.korkortsportalen.se/nyheter/2009/Korkort-for-moped/ <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det sämsta är väl att de nya reglerna, som gäller från och med 1 oktober 2009 och inte ifrån årsskiftet 2009/2010

jag gillar inte diskriminering i ålderskullar... <!-- </EdIndex> --></div>
vihan

Inlägg av vihan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker pckså det är tråkigt dock har jag redan fyllt 15 för ett tag sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå man kan nog diskutera hur smidiga våra överbestämmare är, har själv en dotter som blir femton i december, gissa hur hon låter... :hide: Hon hörde ryktas om körkortet för plastankor i våras så hon bestämde sig för en gammaldags 30-moppe i stället, nu får hon skaffa förarbevis vilket jag faktiskt tycker är riktigt, dagens ungdomar är ofta liiite för influerade av dataspel och tror tydligen att om man krockar kan man ändå alltid hitta ett extraliv nånstans i en svamp, tegelsten eller soptunna :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dagens ungdomar är ofta liiite för influerade av dataspel och tror tydligen att om man krockar kan man ändå alltid hitta ett extraliv nånstans i en svamp, tegelsten eller soptunna
Håller med Lordhelmet för det är ju ungefär såhär..... http://www.youtube.com/watch?v=fNUa3Uz5sec
Kolla även slutet :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De som redan fyllt 15 innan denna regel gått i kraft kommer inte att behöva skaffa förarbevis för klass II.

Jag vet att jag pratade med dig om detta Lorden, men jag kom inte ihåg vad det var som gjorde att jag inte berördes av lagen.

Text från Sv. riksdag: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=11015&id=4060
"Har du redan rätt att köra
moped, snöskoter eller
terräng-hjuling?
Då får du fortsätta att köra
som tidigare.
Du som redan har fyllt 15 år
får fortsätta att köra moped klass II
utan förar-bevis.
Du som har skaffat dig ett förar-bevis
för moped klass I
före den 1 oktober 2009 får fortsätta att köra utan körkort" <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att det just införs ett körkort har ju bara ett syfte, att det kan återtagas.
Vilket inte går med ett förarbevis. <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo det är säkert som du skriver Jossan eller rättare sagt som du citerar: att har man redan rätt att köra så får man fortsätta, men... det står inte så i broschyren och det är dåligt för det gör en himla skillnad på lagens målområde dvs att detta bara gäller de som fyller femton EFTER 1/10-09. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eh ... EFTER 30/9 menar du <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:oops: <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker det e helt rätt att sätta körkort. Ge dom en vettig utbildning i trafiken och allmänt vett.
Det finns dom som kör som folk oxå det vet jag, MEN...

För nått år sedan fick jag sakta in för att en bil skulle svänga vänster. Efter mig kommer en liten kille på en jättestor cross-moppe, tror dom heter Reju Drac eller nått sånt.
Han ligger så nära och för fort att han inte hinner se att bilen svänger vänster, utan han börjar köra om mig och panik-slänger sig på frambromsen och åker förbi mig på framhjulet och skallar hörnet bilen framför. (Rejäl buckla i bilen)
De va nån sorts kombibil, så de tog nog ganska bra.
Han va iaf en sån som hade hjälmen på skallen och inte balanserad på nacken..

Så mycke är nog föräldrars ansvar oxå skulle ja gissa. Bryr dom sig inte vad ungen kör för nått och hur den kör.

Hm, man låter lite som en gammal gubbe :D

Tack för mig <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna 1247

Inlägg av Husqvarna 1247 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även jag håller med att det är bra med en utbildning men som vanligt varför ska saker och ting vara enkelt?
Jag har oxå kollat på detta lite eftersom dottern fyller i mars nästa år har även pratat med en trafikskola angående detta.
Min dotter ha sin compact och åka med då ska hon ha ett förarbevis som kostar ca 1500kr men då får hon såklart inte låna kompisens sk EU moppe för då ska hon ha körkort för den samma OK då tar hon väl körkort så för hon köra båda delar.
Jo visst men när jag pratar med körskolan som ska ge utbildningen så trodde dom att eftersom det ska ingå både körning och teori för körkort så blir det lite dyrare -jaha hur mycket då frågar jag ca 3000-5000kr!!!!
trodde hon på körskolan.Det får man ju fler roligare saker för tex en äldre moppe!!!
En annan sak dom får läsa teori under vintern men körning får vänta tills det blir säsong för detta mao framåt slutet av april maj nån gång kul för de som fyller i början av året....eller dom som fyller i tex nov dom får vänta till sommaren året därpå dom får ju inte övningsköra före de fyllt 15
Körskola trodde precis som jag att dessa regler kommer till för att sanera bort plastankorna vilket säkert blir så om några år.
Jag tror det blir nog trots allt en hel del diskussioner hos många familjer som har blivande 15 åringar
Finns säkert anledning att återkomma framöver! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan nog käka grus på att det jag citerade stämmer eftersom det är utdrag från Sveriges Riksdags lagbeslut. Körskolor behöver ju inte dra alla regler och lagar, utan hänvisar endast till 15-åringar eftersom det är dom den nya regeln gäller.

Har hört att körkortet kommer att kosta 6000kr i Umeå. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pierre

Inlägg av Pierre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock: Undra hur många som kommer att köra utan moped körKort när det börjar kosta 6000:- för att ta det <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mmm, och ett kugg drevat och kortet är inte värt NÅGONTING hehe <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar