Hej! Har fått anbud att byta min compact -67 (sachs 50/2 ks) som är kanonfin i ram och chassi, men som motorn inte går på, mot en gammel 1185 med nyrenoverad, otrimmad 2vxl fot flinta. Skulle gärna ta emot lite tips på hur ni värderar detta byte???
Jag skulle inte ha bytt, Compakten brukar ligga högre i pris.
1185:an är inte original heller, med fotväxel ska det vara kromade fälgar och skärmar m.m. Lackade skörmar och fälgar innebär handväxel. Så motorn och bakhjulet är bytt på den där.
Intressant! Jag har dock varit väldigt sugen på en bruksmoped ett tag nu och tycker detta objekt verkar trevligt. Skulle du kunna uppskatta ungefär hur mycket som skiljer i värde mellan dem? Kondningens lödning har lossnat och vänster vev p-box är kajko, det är varför den inte startar.
1185an saknar sving- och kedjeskydd, stödet finns med.
Compacten är ju jättefin men jag skulle trivas klart bättre med 1185 mopeden, klart mer användbar för min del.
En stor pakethållare där fram, bagageremmar bak och sen kan man hämta stora Traderapaket flera stycken på samma gång
Nä skämt åsido, jag tycker 1185 är klart mer moped men Compacten är ju snygg så det var egentligen en svår fråga, vad gäller pengar så kanske Compacten är värd mer eller kanske inte...
Tack för tips!om jag skulle vilja genomföra bytet, vad tror ni skulle vara vettig ev. mellanskillnad? Har personligen ingen verklig koll på 1185ans värde, men har sett ett gäng i bättre skick för 5000..
Har själv köpt en komplett 1185 med orenoverad motor för 3000:- så någonstans runt 3500-4500:- är den värd.
Compacten har haft Flintamotor om det är en så tidig årsmodell. Det kan dra ner lite värde om den är sågad i motorfästena. Men däremot så är mopeder med sachsmotor oftast högre värderade än de med Husqvarna Flinta.
Sen när det gäller bytet, det måste du själv avgöra. Om hjärtat klappar lite extra för en modell så den ju mer värd för dig så man kan egentligen inte påstå att det är ett för dig dåligt byte, se bara till att få lite pengar i mellanskillnad i detta byte. Tips. Kolla på 1185:an att framfjädringen håller hjulet rakt, annars måste du byte omg.
Tack för info Jossan! Motorfästet har jag mycket svårt att tro att det är sågat, ser fint ut och dessutom originalfärg. Moppen måste vara en -69a.
Kanske bättre att sälja denna separat och sedan kunna välja fritt bland bruksmopeder?
jag gjorde precis det bytet du funderar på för ett litet tag sedan. jag ångrar det inte! dock så va det ingen pengafråga för mig. jag gillar helt enkelt körställningen bättre på 1185an.