Kapar tråden då den ändå tycks vara död och jag har samma tankar kring mopeden som TS.
Jag mår fysiskt dåligt när jag kör mopeden idag, den är så strypt så den knappt går att få styrfart så min tanke är att få den i samma skick som den säljs i andra länder utan krav på strypning, typ enligt detta:
"Den vanligaste modellen i DT50 klassen är Yamaha DT50 MX. Det första tillverkningsåret var år 1978 och mopeden hade då 3 hk och en toppfart på omkring 60 km/h. Man fick dock inte köra mopeden i Sverige, och det dröjde fram till år 1983 innan den kom hit. För modellen skulle få köras i Sverige var man tvungna att strypa mopeden. Mopeden tillverkades mellan 1978 och 1995 Mellan åren 1978 och 1995 då modellen tillverkades gjordes väldigt få förändringar på mopeden. Motorn har varit exakt likadan hela tiden, och det enda man gjort lite småändringar på är bromsar och elsystem."
Jag har identifierat 3 olika typer av köpes "trim" till denna moped.
49cc 5,5 hk. Gjutjärn. 40 mm kolvdiameter. Jag gissar att detta är en helt vanlig 3 hk piratcylinder till detta fordon som det säljs i andra länder, inte "trimmad" i min mening. antagandet stöds av att cylindrarna säljs obrandade.
63cc 7,5 hk. Gjutjärn 43 mm kolvdiameter. Jag gissar att detta bara är en uppborrad variant av cylindern ovan, kanske 4-5 hk? Alltså trimmad.
70cc. 45 mm kolvdiameter. Gjutjärn/aluminium. Här är i allmänhet trimkitten brandade (Athena, Polini, Marossi, Airsal) och har olika fantasifulla effektuppgifter
Som jag förstår det så är den svensksålda varianten strypt genom plugg i insugsröret, felaktigt placerade kanaler i cylindern och igensatt expansionskrök.
Mitt val blev därför en ny 49cc 40mm gjutjärncylinder samt tillhörande "högkomp" topplock. Det sitter redan en frisk 16,5 mm äkta Mikuniförgasare på mopeden och dessutom så verkar det vara svårt att få tag på munstycken och opluggad insugsplatta till original förgasaren så jag tänkte behålla Mikunin och försöka få till rätt munstycken.
Avgassystemet är en annan femma, jag vet inte hur jag ska få till det än. Original systemet verkar vara tillverkat av Gianelli och det finns "trim" system att köpa med det fabrikatet i två olika varianter ett för 50-70cc och ett för endast 70cc. Min gissning är att systemet för 50cc är det ostrypta originalsystemet till 50cc och varianten för 70cc är till en DT80MX.
Jag avskyr oljud och jag hoppas denna setup inte skall väsnas mer än vad den gör nu. Jag är beredd att göra ett avsteg från "original"och köpa en universal slutdämpare som verkar lite större för att få ned ljudnivån, vad tror ni om det?
Ett sådant här system tänkte jag.
http://www.trimbutiken.se/honda/avgas-s ... -trim.html
Drev tänkte jag ha 11/48 eftersom det verkar vara original enligt
http://www.motorbikespecs.net/index.dyn ... ake=Yamaha
Synpunkter tankar eller allmänna funderinagar välkomnas! Som sagt så är jag inte ute efter någon racermaskin, jag inbillar mig bara att Yamahas konstruktörer visste vad de gjorde när de komponerade ihop maskinen från början!