Krånglande sachs 2vxl

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Remil

Krånglande sachs 2vxl

Inlägg av Remil »

Hej!
Hur mycket vibrationer ska man tåla?

Grabbens DBS har en 2-växlad sachs (50/2 ks) som vibrerar och skakar ordentligt efter renovering.
Motorn var i uselt skick, så vi lämnade in moppen på verkstad, och det byttes packboxar, ramlager, blockhalvor, kickaxel, kolv, tändspole och lameller. På väg från verkstaden rasade kopplingen efter några kilometer (och skakig gång...), och det visade sig att muttern på kopplingens justerskruv (bakom inspektionsluckan) lossnat.
Tillbaka på verkstan berättade han som skruvat ihop den att han hade haft problem att få kopplingen att fungera för att han dragit en mutter för hårt (på andra sidan, tror det är nån mutter som håller i kopplingskorgen?). När han drog den lösare funkade det, men då glömde han tydligen muttern på andra sidan...

Hur som helst, vi fick tillbaka mopeden och den vibrerar väldigt mycket. Jag har hört att sachs-motorer är kända för vibrationer, men hur mycket ska man acceptera?
Den gör ca 41 km/h, men i den farten känns det som den ska vibrera sönder. Motorn skakar och den liksom "pulserar" i vibrationerna, så att det känns som den går ojämnt i hastighet. Man får köra under 25 för att det inte ska kittla i fötterna från fotpinnarna...

Kan kopplingen skadats av behandlingen, och det är det som är orsaken? Eller är det bara så det ska vara?
Långt inlägg, men ni experter behöver nog informationen för att komma med era kloka slutsatser...
Användarens profilbild
Johan Lat

Re: Krånglande sachs 2vxl

Inlägg av Johan Lat »

Den ska ju inte vibrera speciellt mycket och verkligen inte om den är nyrenoverad. Verkar som om verkstaden som åtagit sig jobbet inte har en aning vad dom håller på med, jag hade reklamerat jobbet. Inte kunnat dra åt kopplingskorgen, det låter ju inget vidare, den muttern kommer ju gänga ur sig, speciellt om hela motorn vibrerar och då kommer du få ett generalras som följd.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag misstänker ju att dom använt en kolvstopp för att dra åt muttrarna.
och då kan man vist vinda till vevpartiet har jag hört.

jo dragit den där muttern till kopplingskorgen har jag med lyckats med.
(läste på fel rad i verkstadshandboken.)
har en känsla av att nytillverkade kopplingslager är mjukare.
för er som inte lyckats med det, så klämmer man ihop kopplingslagret så det nyper fast om ingående axeln.

erlan
Remil

Inlägg av Remil »

Precis erlan, den muttern var det! De förklarade att det låste lagret. Kan det ha sabbat kopplingen, och kan det ge vibrationer?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

på båda frågorna svarar jag nej.
men det finns många sätt att klanta sig.
körde du motorn och den var vibrationsfri förut?

du skriver att man böt blockhalvor. fixade verkstan fram blockhalvorna?
blockhalvor till sachs är parade från fabrik. på undersidan, rakt neranför cylindern finn ett en eller tvåsiffrigt nummer instansat. det ska vara samma på båda blockhalvorna. ofta funkar det ändå, men inte alltid.
dom har även bytt kolv. kolvens vikt påverkar balansen.
balansering av en encylindrig motor är ju lite speciell.
mycket förenklat har den alltid obalans på nåt varvtal. det blir väldigt obehagligt om det råkar vara det varvtal man helst vill använda.

jag skulle försöka få hjälp med att kolla kastet på vevaxeln. samtidigt kan man kolla att dom shimsat spelet rätt på ramlagren, det ska vara 0,05-0,10 mm axialt.

erlan
Skriv svar