Krånglande sachs 2vxl
Postat: 20 apr 2015, 10:55
Hej!
Hur mycket vibrationer ska man tåla?
Grabbens DBS har en 2-växlad sachs (50/2 ks) som vibrerar och skakar ordentligt efter renovering.
Motorn var i uselt skick, så vi lämnade in moppen på verkstad, och det byttes packboxar, ramlager, blockhalvor, kickaxel, kolv, tändspole och lameller. På väg från verkstaden rasade kopplingen efter några kilometer (och skakig gång...), och det visade sig att muttern på kopplingens justerskruv (bakom inspektionsluckan) lossnat.
Tillbaka på verkstan berättade han som skruvat ihop den att han hade haft problem att få kopplingen att fungera för att han dragit en mutter för hårt (på andra sidan, tror det är nån mutter som håller i kopplingskorgen?). När han drog den lösare funkade det, men då glömde han tydligen muttern på andra sidan...
Hur som helst, vi fick tillbaka mopeden och den vibrerar väldigt mycket. Jag har hört att sachs-motorer är kända för vibrationer, men hur mycket ska man acceptera?
Den gör ca 41 km/h, men i den farten känns det som den ska vibrera sönder. Motorn skakar och den liksom "pulserar" i vibrationerna, så att det känns som den går ojämnt i hastighet. Man får köra under 25 för att det inte ska kittla i fötterna från fotpinnarna...
Kan kopplingen skadats av behandlingen, och det är det som är orsaken? Eller är det bara så det ska vara?
Långt inlägg, men ni experter behöver nog informationen för att komma med era kloka slutsatser...
Hur mycket vibrationer ska man tåla?
Grabbens DBS har en 2-växlad sachs (50/2 ks) som vibrerar och skakar ordentligt efter renovering.
Motorn var i uselt skick, så vi lämnade in moppen på verkstad, och det byttes packboxar, ramlager, blockhalvor, kickaxel, kolv, tändspole och lameller. På väg från verkstaden rasade kopplingen efter några kilometer (och skakig gång...), och det visade sig att muttern på kopplingens justerskruv (bakom inspektionsluckan) lossnat.
Tillbaka på verkstan berättade han som skruvat ihop den att han hade haft problem att få kopplingen att fungera för att han dragit en mutter för hårt (på andra sidan, tror det är nån mutter som håller i kopplingskorgen?). När han drog den lösare funkade det, men då glömde han tydligen muttern på andra sidan...
Hur som helst, vi fick tillbaka mopeden och den vibrerar väldigt mycket. Jag har hört att sachs-motorer är kända för vibrationer, men hur mycket ska man acceptera?
Den gör ca 41 km/h, men i den farten känns det som den ska vibrera sönder. Motorn skakar och den liksom "pulserar" i vibrationerna, så att det känns som den går ojämnt i hastighet. Man får köra under 25 för att det inte ska kittla i fötterna från fotpinnarna...
Kan kopplingen skadats av behandlingen, och det är det som är orsaken? Eller är det bara så det ska vara?
Långt inlägg, men ni experter behöver nog informationen för att komma med era kloka slutsatser...