Lifan på flakmoppe.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
evelinas pappa

Lifan på flakmoppe.

Inlägg av evelinas pappa »

Hej ö

Jag har sett ombyggnads satser med lifanmotorer till flakmopeder på flera ställen.
Finns här någon som har gjort denna ombyggnad, hur är det med kvalitet och passform, vilken skall man välja för "gubbkörning" på en backig ö med frugan på flaket eller lite saker som skall fraktas till o från sommarhuset.
Det handlar ej om att eftersträva höga hastigheter.

Jag skall ej ha den själv utan skall renovera en flaka åt en bekant (60+) vars användarprofil stämmer in på ovan nämnda, han har själv nämnt denna typ av konvertering.
Kan jag rekommendera ombyggnaden????

Jag har ej sett moppen än men kommer hämta den på söndag då kommer det säkert diskuteras vad som skall göras så tacksam för snabba råd.
Moppen skall vara komplett men ganska nerkörd vilket kan bli ganska kostsamt, och alternativens kostnader får ställas mot varandra.

Levin
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Re: Lifan på flakmoppe.

Inlägg av erlan »

om jag fattat saken rätt, så för vanliga sachsmotorn och puchmotorn finns ombyggnadssatser så man slipper förstöra ramen
om det är en carrier med 505 motorn får man ta fram svetsen.
om det är den ovanliga 506motorn eller en med flinta eller Ilo, så är det nog bättre att byta bort den mot en carrier att utgå ifrån.
för om det är dom sistnämda motorerna så får man dels konstruera helt själv, och dom har samlarvärde. så det bör bli en bättre moped för samma pengar, eller pengar i mellan för en likvärdig moped.

erlan
luppen

Inlägg av luppen »

Till 1194 och 1189, dvs flakmopeden med Sachsmotorn 50/3 LS, tillverkade mellan 1964 och 1986 behövs ingen åtgärd av ramen, med montagesatsen passar Lifan motorn rakt av, kan däremot vara lite pyssel med bakhjulet beroende om man behåller original eller sätter dit ett ersättningshjul. NMV Packi med Puch motor modell 2053 kräver kapning av nedre delen av motorfästet för att få dit montagesatsen, spar man den delen är det ingen större sak att återställa den till original. Crescent/Norsjö Carrier (fyrkantramen) modell 1188 osv. tillverkad mellan 1986 och 2003 kräver också kapning i dom gamla motorfästena för att få dit montagesatsen för Lifanmotorn, lika där, spar delarna och det går enkelt att återställa den, ingen av fallen kräver svets, en vinkelkap däremot kan vara till hjälp, detta gäller för satserna som finns att köpa hos Bikenet.
evelinas pappa

Inlägg av evelinas pappa »

Tack för dom svaren jag fått hittills.

Men dom viktigaste frågorna är obesvarade, kvalitet och val av storlek på motor.

Mopeden är en "vanlig" med sachs motor som har ägts av samma man i många år men är i behov av renovering nu.

Levin
HSE

Inlägg av HSE »

Kör ju med en lifan 50cc motor på en vanlig moped.
klar 004.JPG
klar 004.JPG (142.69 KiB) Visad 8047 gånger
Motorn går fint och är stark så den storleken räcker gott till för en flakmoped med lass, 4 växlar och massor av vrid. Sedan får man sköta oljebytena på en fyrtaktare och ventiljustering kommer också till jämfört med en tvåtaktare men jag har inte behövt röra detta än. Växellådan är lite kärv än på min och det har jag funnit på övriga motorer jag provat men det är enda nackdelen jag hittat. Nästa storlek uppåt ger mer vrid men inte så mycket högre toppfart så valet är ditt, jag ville hålla mig till mopedstorleken 50cc.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

några tips på vägen:
det finns ingen anledning att gå via nån återförsäljare, köp direkt av importören Bikenet. det bör vara tryggast vid ev krångel. lyssnade på snacket medan jag väntade på min tur en gång, (han säljer även moppeförgasare) och alla motorerna ska vara uppstartade vid fabriken. och ibland är tändstiften sotiga. och dom använder hela tiden samma förgasare, och hänger på en torr förgasare på motorn, så den förgasare som sitter på var inte testade.

du vet om att dom finns med elstart och back?

om moppen är så väl använd så kolla skicket på bakhjulet noga, även avseende sprickor i navet. om jag minns rätt säljer Bikenet även bakhjul.
jag såg såna konverteringar på en industri en gång, bakdrevet var stort som en normal stekpanna ungefär.

spar orginaldelarna, vid en ev försäljning höjer det priset mer än vad ni förmodligen får för ett renoveringsobjekt till motor.

om jag är rätt påläst så ska spindlarna passa i framvagnen från dom nyaste med hydrulisk broms fram.

erlan
robban123

Inlägg av robban123 »

Hejsan alla,
jag har sett en lifankonverterad mcb 1188/carrier.
Man hade kapat rätt friskt i ramen, så det såg inte så kul ut.
Dessutom och värre är att motorn hamnar väldigt lågt över marken. Frigången blev usel minst sagt. Kröken låg inte ens 10cm över mark utan att nån satt på.
Någon som har något exempel där detta inte hänt?

EDIT: Enl leverantör blir markfrigången 12,5cm (mark-avgaskrök)
Senast redigerad av robban123 den 17 jun 2015, 12:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

missade att påpeka förut att om man misstror kvaliteten så finns ju alltid honda orginal att ta till.

erlan
Skriv svar