Går bara på full choke

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Går bara på full choke

Inlägg av hansleopold »

Har nyligen skaffat en Monarped -62 med tvåväxlad ILO. Hojen är otrimmad och komplett , men har inte gått just någonting de senaste tio åren. Ska bli en pärla är det tänkt så småningom.

Nu till problemet: Efter en längre tur, ca 15km, lägger den av. Är omöjligt att få motorn att gå rekordeligt. Den går enbart på full choke, och så fort choken minskas dör den. Gasreglaget påverkar inte alls varvtalet som är konstant lågt.
Vi har rengjort förgasaren, bytt konding, tändkabel och tändspole. Ingen förändring!
Kan det vara packboxarna på vevaxeln som har gett upp efter alla år som den har stått oanvänd?

Vad säger expertisen? :shock: :roll:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Går bara på full choke

Inlägg av 56:an »

Felkällor som påverkar kan vara flera, men ofta är det en huvudkälla + ev. bikälla -or som gör att inte motorn fungerar som det är tänkt.

Varför bytte ni kondensator?
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Går bara på full choke

Inlägg av JanneHagnell »

Ja, min gissning efter det du räknat upp är nog packboxarna. Kolla även att flottören inte hänger sig, även om det känns lite långsökt med dina symptom. Har du kollat tankluftningen?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Går bara på full choke

Inlägg av 56:an »

Felsökning (lokalisering), uteslutning och chansning (gissning). Det är de tre metoderna som står till buds :lol:
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Re: Går bara på full choke

Inlägg av Amarace »

Jag skulle sätta en femma på att det trots att ni rengjort är förgasaren. Om det är original Encarwi är det viktigt att med ett blåsmunstycke blåsa bakvägen genom spridarmunstycket, mer än en gång felet varit där för mig. Likaså i flottörlocket, sitter ett filter där.
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Re: Går bara på full choke

Inlägg av hansleopold »

Tack för tips! Satte dit en annan Encarvi förgasare som jag vet funkar. Ingen förbättring! Grrrrr..... :( Men nu fick vi inte ens motorn att tända till. :shock: :shock:

Upp med Monarpeden på lyftbordet och av med svänghjulskåpan, och en snabb inspektion. Svänghjulet hade skjuvat av krysskilen och kommit loss på egen hand! :twisted:

Har som tur är ett annat svänghjul som är i mycket bättre skick än det som satt på. Nu blir det att slipa in konan på veven med carburundum och sätta dit ny krysskil.


Fortsättning följer........
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Re: Går bara på full choke

Inlägg av hansleopold »

Amarace ditt råd stämde bra! Tusen tack! slider_thankyou.gif

Det var skit i spridarmunstycket som orsakade problemet. Jag satte dit en annan Encarvi-förgasare som sagt, och nu går hon finfint! mistick_yes.gif

Jag hade även ett annat Stefa-svänghjul i gömmorna som fick ersätta det gamla. Konstigt nog så är båda svänghjulen lite speciella, eftersom inspektionsovalerna hamnar lite snett. När man ska ställa förtändningen hamnar ovalerna alltför mycket till vänster och man kommer inte åt att lossa skruvarna. På det gamla svänghjulet har man slipat upp ovalerna lite fult för att komma åt. Svänghjulen är märkta som det ska vara?? E 75. Kan det vara en modell till en annan motor tro? :roll: :roll:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Går bara på full choke

Inlägg av erlan »

du är på rätt spår.
stefa sitter bara på ilo i sverige, egentligen ska det vara noris eller bosch tändsystem på en ILOmotor. vi var nog sparsamma om den s.k. hårdvalutan ( d.mark dollar och pund, kanske nån mer ochså)på -50 och -60 talen. därav svenska elsystem, av kanske inte riktigt lika hög kvalitet.
men just det här problemet råkar man ut för på fler modeller av moppar.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Går bara på full choke

Inlägg av 56:an »

Har det verkligen funnits Noris magnet på JLO Piano? :?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Går bara på full choke

Inlägg av 56:an »

hansleopold skrev:Amarace ditt råd stämde bra! Tusen tack! slider_thankyou.gif
Varför bara tacka en :?:

Jag tycker du ska rikta ditt tack till alla som bryr sig om ditt problem.

Det var en något äldre man här som var behjälplig vid främst Sachs och som har typ en hel livserfarenhet bakom sig i ämnet. Sällan såg man något tack utan det istället urartade till en diskussion mellan diverse potenta mekare. Hur kul är det när man försöker hjälpa till? :roll:
Otacksamt är bara förnamnet... cocos_acc.gif
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Re: Går bara på full choke

Inlägg av Amarace »

56:an skrev:
hansleopold skrev:Amarace ditt råd stämde bra! Tusen tack! slider_thankyou.gif
Varför bara tacka en :?:

Jag tycker du ska rikta ditt tack till alla som bryr sig om ditt problem.

Det var en något äldre man här som var behjälplig vid främst Sachs och som har typ en hel livserfarenhet bakom sig i ämnet. Sällan såg man något tack utan det istället urartade till en diskussion mellan diverse potenta mekare. Hur kul är det när man försöker hjälpa till? :roll:
Otacksamt är bara förnamnet... cocos_acc.gif

Kul att nån ska bli missunsam då en person får ett tack.... :? Tack för det 56:an! :(
Uppenbarligen var ju mitt råd lösningen på problemet, och trådskaparen uppskattade det.
Nä, det är väl kul då nån faktiskt får ett tack, oavsett vem det är.

Tack hansleopold, roligt att kunna hjälpa till :) Och mycket uppskattat att få ett tack.

Angående Svänghjulsproblemet finns många olika, dom är nummermärkta. Nån gång gjorde jag en lista på dom till Ilo o la upp här, men hittar den inte :(
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Re: Går bara på full choke

Inlägg av hansleopold »

Visst är jag tacksam för allt engagemang som mitt spörsmål orsakar här på forumet. Alla som skriver här ska veta att er sakkunskap är ovärdelig för oss alla moppefantaster! Utan er hjälp och intresse på Raketsports mopedforum stannar Moppesverige! Jag går själv in på forumet varje dag för att ta del av era kunskaper. Man blir häpen över hur mycket specialkunskap det finns! :D :D

Jag tycker också att det är viktigt med feedback, dvs att man berättar vidare om problemet blev löst, och hur. Det är lite trist om man bara tar emot tips och sen inte kommenterar och visar uppskattning. Då finns det risk att hela verksamheten tynar bort... :(

56:an, visst uppskattar jag dina svar och förslag också. Tack till alla, men det var amarace som kom på lösningen som var GULD värd för mig! mistick_yes.gif Var helt inne på att riva hela motorn och byta packboxarna. I onödan.... :?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Går bara på full choke

Inlägg av erlan »

56:an skrev:Har det verkligen funnits Noris magnet på JLO Piano? :?
det törs jag inte svära på, sitter på min, funkar bra.
sett på nån motor på ebay, men har ingen aning om det är orginal.
men tog för givet att ilo handlade av både bosch och noris.
stefa tändsystemen är nog monarks påhitt?

erlan
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 774
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Går bara på full choke

Inlägg av ilo55cc »

E75 är rätt. Har 3 Ilohjul alla med samma märkning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Går bara på full choke

Inlägg av 56:an »

E75 säjer egentligen inte mer än att det är Stefa vita aluhjul för mopedmotorer fast fanns väl även på mindre utombordsmotorer.

För ett år sedan sökte jag ett Stefa E75 133 svänghjul men verkade omöjligt att få tag på.
Nu bara för lite sen lyckades jag hitta ett sådant på Tradera och som jag fick för en rimlig peng.
Nu behöver jag inte hjulet akut längre men känns lite som och lyckas i efterskott mistick_yes.gif

Kort kan man säja det är ett Stefa E75 aluhjul fast med större konan 1:5, M26x1,5 som avdragarfäste och medurs rotation.
Det här svänghjulet fanns på de äldsta Flinta 3-växlade fläktkylda transportmopedmotorerna med kedjedrift som primärtransmission.
Inte så lätta och hitta kanske men det går med lite tur :mrgreen:



Till JLO Piano heter svänghjulet Stefa E75 101 om det är en motor mellan -57 till c:a -60
1961 kom nya mopedlagen och svänghjulsmagneterna ändrades till separat bakljusspole och ofta med bromsljus.
Svänghjulen fick då ny märkning med SP beteckning men de beteckningarna har jag inte klart för mig i minnet utan måste i så fall gå och bläddra i högarna av mopedsvänghjul :lol:
Skriv svar