kupolmuttrar
kupolmuttrar
Vilken dimension har bak respektive bakaxel till en monark La Strada Sport -60. Vet att det är olika fram och bak. Är det fingängat eller vanlig mm gänga ? Söker kupolmuttrar som jag saknar till den.
Re: kupolmuttrar
I så fall måste det vara nåt special för Monark JLO:na hade alltid gängan M11x1 både fram och bak vad jag sett och det är Monarks eget nav på dom. Tror även det gällde monarscooterna med JLO motorn som tillverkades långt in på 60-talet.hahado skrev: Vet att det är olika fram och bak.
Kupolmuttern kan du säkert söka hos Brattström på Mustang och Husqvarna center. Det är mest NOS fina grejer där....
Jag kör gärna med begagnat så jag har skaffat både gängsnitt och tapp M11x1

jag håller med om att det ska nog vara M11 på den årsmodellen.
men dom naven finns även med M12x1 axlar. till 1273?
om det följer storleken på lager eller inte är jag inte säker på. det finns nav som vid första anblick ser lika ut,
men lagren är 29 resp, 34 mm utv, och drevfästet 35 resp 38 mm.
erlan
men dom naven finns även med M12x1 axlar. till 1273?
om det följer storleken på lager eller inte är jag inte säker på. det finns nav som vid första anblick ser lika ut,
men lagren är 29 resp, 34 mm utv, och drevfästet 35 resp 38 mm.
erlan
Senast redigerad av erlan den 27 maj 2015, 00:46, redigerad totalt 1 gång.
Nix, från 1963 och Flinta byggs mopederna på Nymansnavet utom monarscoot och Senior.erlan skrev: men dom naven finns även med M12x1 axlar. till 1273?
38 mm menar du väl?erlan skrev:om det följer storleken på lager eller inte är jag inte säker på. det finns nav som vid första anblick ser lika ut,
men lagren är 29 resp, 34 mm utv, och drevfästet 35 resp 58 mm.
Resten säjer sig själv, det större måtten för 12 mm axel (Nymans) och de mindre måtten för 11 mm axel (Monarknavet)
ja dom där naven har jag dålig koll på. jag har trott att nymannavet är halvnavet med gängat drev.
jag har trott att den båda "helnaven" med plåthylsan på, båda heter union-nav.
där får du gärna ge mig en historielektion.
erlan
jag har trott att den båda "helnaven" med plåthylsan på, båda heter union-nav.
där får du gärna ge mig en historielektion.
erlan
Union var ett tyskt fabrikat eller varumärke.
Husqvarna tillverkade inget mopednav (fullnav) själva utan de använde det tyska Union-navet istället. Även fler mopedmärken använde Union-navet som t.ex. Rex
Många som skaffar en gammal orenoverad moped börjar med motorn men det gör inte jag.
Först är det däck och luft i däcken sen kommer hjulnav och bromsar. Motorn får bli nån gång på sluttampen
Husqvarna tillverkade inget mopednav (fullnav) själva utan de använde det tyska Union-navet istället. Även fler mopedmärken använde Union-navet som t.ex. Rex
Många som skaffar en gammal orenoverad moped börjar med motorn men det gör inte jag.
Först är det däck och luft i däcken sen kommer hjulnav och bromsar. Motorn får bli nån gång på sluttampen

Från början ett nav från Fichtel & Sachs sen tror jag Nymans byggde det navet själva efter ritningar.erlan skrev:ja dom där naven har jag dålig koll på. jag har trott att nymannavet är halvnavet med gängat drev.
erlan
Halvnaven kan man nog kalla Nymans tidiga nav, samma framnavstyp som på mopederna fanns även på cyklarna.
Husqvarna gjorde ett 120 mm halvnav som sitter fram på Svart- och Rödqvarna, militärcyklar och som frambroms på de trehjuliga transportmopederna.