Vill kolla om någon har erfarenhet av vilka eventuella strypningar som kan tas bort eller lättare trim man kan göra på en sachs 505/3 ES. Motorn sitter på en mcb 1188 flaka ifrån tidigt nittiotal.
Nån som har testar nått?
Mvh
Robban
Vässa sachs 505/3 ES - erfarenheter?
-
Re: Vässa sachs 505/3 ES - erfarenheter?
Insugningsrör och förgasare bör öppnas lite =) På en jag justerade satte jag på HPI 2 tändsystem. Fin gasrespons och mera varv. På en annan har jag dessutom svarvat bort överdelen av toppen och satt dit en topp från Puch Maxi, för att höja kompen.
beror på vad du menar med strypningar att ta bort?
det är roterande fil som gäller, det är en hård ring ingjuten runt insuget i cylindern.
det finns en mängd trimcylindrar till den motorn. dock bara av europeisk kvalitet till europeiska priser, vad jag vet.
erlan
det är roterande fil som gäller, det är en hård ring ingjuten runt insuget i cylindern.
det finns en mängd trimcylindrar till den motorn. dock bara av europeisk kvalitet till europeiska priser, vad jag vet.
erlan
Hej,
Tack för tips. Även om att svarva bort topplocksdelen av cyllen är lite överkurs för mig.
Jag tänkte mig att försöka byta till 12mm förgasare och slipa bort strypringen i det lååånga insugsröret. Kanske finns det även en avgasstrypning som man kan bli av med?
Kanske finns något passande alternativs avgassystem istället för det 28mm som sitter på orginal?
Tändningen är brytarlöst och det står NTS på magneten och tändspolen verkar heta TEC.
Har hittat komplett cylinder ifrån athena med insugsrör för omkring 3000kr.
typ http://www.ettansmopeder.se/cylinder-sachs-505/3743-0
Lite över min budget tyvärr... antar att det inte heller räcker med den 10mm bing som sitter på då?
Alla reflektioner emottages tacksamt!
Tack för tips. Även om att svarva bort topplocksdelen av cyllen är lite överkurs för mig.

Jag tänkte mig att försöka byta till 12mm förgasare och slipa bort strypringen i det lååånga insugsröret. Kanske finns det även en avgasstrypning som man kan bli av med?
Kanske finns något passande alternativs avgassystem istället för det 28mm som sitter på orginal?
Tändningen är brytarlöst och det står NTS på magneten och tändspolen verkar heta TEC.
Har hittat komplett cylinder ifrån athena med insugsrör för omkring 3000kr.
typ http://www.ettansmopeder.se/cylinder-sachs-505/3743-0
Lite över min budget tyvärr... antar att det inte heller räcker med den 10mm bing som sitter på då?
Alla reflektioner emottages tacksamt!
12mm insug finns det uppsjö av på ebay.de
14 och 15 mm förekommer rätt ofta dom med.
cylindrarna är inte riktigt lika dyra där som i sverige.
tror inte du tjänar på att bara slipa upp insugningsröret, du får nog ge dig på cylindern med.
erlan
14 och 15 mm förekommer rätt ofta dom med.
cylindrarna är inte riktigt lika dyra där som i sverige.
tror inte du tjänar på att bara slipa upp insugningsröret, du får nog ge dig på cylindern med.
erlan